T: Programmering och bygge rally-trippmätare

Hagenblad

T: Programmering och bygge rally-trippmätare

Inlägg av Hagenblad »

Hej.

Jag har en firma som heter Raid designs (raiddesigns.com), som säljer rallyprylar för MC. Rallyn körs med trippmätare, men de som sitter orginal är ofta kass. Det finns flera trippar på marknaden, men alla jag sett är bara snäppet bättre än kass. För mycket funktioner och de pallar inte heller vibrationer, väta och annat de skall stå ut med. Vi har kollat marknaden och frågat vad kunder vill ha, och tänker göra vår egen trippmätare och sälja i webshop. Fräsa ut ett snyggt hölje är inga problem, vi behöver ett innanmäte till den, dvs en robust cykeldator. Hela konceptet skall vara gjort för tävling, så skottsäkert och enkelt är det som gäller.

Exempel på bästsäljaren ICO, som är ganska kass. Drar sluit batterier, tål inte vatten mm.
Bild

Hårdvara:
Sensor: Känner av en magnet i hjulet.
Fjärrkontroll: Tre knappar +, - och Mode (växlar mellan lägen)
Display: Visar dubbla digitalsiffror, syns i mörker, monterat i fräst aluminium och ihopsmält. Dragavlastade kablar och huset fyllt med epoxy. 12VDC matas från hojen.

Logik:
Stora siffror: Visar trippmätare i km med en decimal. växlar med Mode
1: Tripp 1: Går att nolla (1 sec Mode)
2: Tripp 2: Går att nolla (1 sec Mode), samt öka/minska med +/-

Små siffror Repeater / klocka
1: Repeater: GPS-bäring t ex. (detta är bara en idé och inget krav)
2: Klocka (HH:MM:SS)

Mallen är motorcykelmärket KTMs tripp som jag kör med nu. Den är kanon, men för stor och huset är i plast. De tillverkas av m.q.E, och kan du programmera den är saken klar, för de vet jag funkar. Jag har en som mall här förresten.
Bild

Vi säljer över hela världen och är seriösa. Fanns den en bra sådan här skulle vi köpa direkt, för efterfrågan finns. Intresserad?

Ställ gärna frågor här eller via Mail: hagenblad@raiddesigns.com, eller ring på 07tre 2fyra 5 92

Mvh Calle
Raid designs AB
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: T: Programmering och bygge cykeldator för rally

Inlägg av Micke_s »

Vad tänkte ni för pris mot kund?

Rent tekniskt är det inte någon omöjlighet. Dock så är displayen ett problem beroende på pris och hur starkt den ska lysa.

Har ni tillräckligt hög volym så skräddarsyr man en LCD med de tecken ni behöver, detta blir också billigare i längden än en färdig grafisk display.
Typ http://www.alibaba.com/product-gs/62146 ... t_lcd.html

Är det låg volym så får man hitta en färdig LCD/LED att använda.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: T: Programmering och bygge rally-trippmätare

Inlägg av Micke_s »

För göra en prototyp så finns t.ex. LCD:er typ http://www.digikey.com/product-detail/e ... ND/2626408
Man kan också bygga hela produkten med den display:en men priset är inte så lågt tyvärr.
Hagenblad

Inlägg av Hagenblad »

ICO kostar c:a 3000 kr ut till kund. Den är Liten enkel och lär sig själv, dvs när man kör med den och tyrcker +/- kalibrerar den sig själv. Detta är det som gör den dyr, men själva hårdvaran är kass, det finns för mycket funktioner och är fel i alla andra avseenden.

Vi vill kunna sälja denna under 3000, säg 2500 ut till kund, dvs vi vill köpa in den för 1500 eller så. Med lite programmeringsjobb som jag antar tar många timmar, även om man säkert kan sno en färdig cykeldators mjukvara.

Displayen inkapslad skall vara max 70 x 40 mm yttermått, mer behövs inte, så den stora siffran behöver vara 4 siffror med en decimal typ 15-20 mm, lilla c:a 10 mm.

Lyset är inget problem, skall synas i mörker helt enkelt. De jag sett är LED-belysta från sidan, siffrorna vanliga LCD-siffror. Funkar helt ok. En del LCD-displayer aktiveras av solljus, t ex min GPS (Garmin foretrex 201) och blir då svart.

Mvh Calle
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Börja med att verbalt skriva ner funktioner.
Om det finns en cykeldator som klarar det mesta så är det bara att börja med bruksanvisningen.
Med dagens datorer, typ RaspBerry Pi och BeagleBone Black är det inga problem att fort få upp en funktionsprototyp när det gäller prestanda och funktion.
Sedan tar man fram en produktionsprototyp där man renodlat det hela och jag ser inga problem att komma ner i de siffror du nämner.
Hur stort antal kan man sälja under en treårsperiod?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Antalet är väldigt intressant, antar att ni vill kunna gå plus på produkten i slutänden.

Exempel på kostnad som ni kommer ha för få produken certifierad.
* EMC test : ca 50k, kan behövas mer än ett om man har gjort fel.
* Pre emc: ca 10-15k.
* Startkostnader för montering av PCBA 20k.
* Sedan blir nog utvecklingsarbetet 100k+ eller så.
Ni måste nog ligga ute med 200k+ eller så innan ni kan börja sälja enheten.

Ingen omöjlighet precis, men det kräver nog att man säljer ett 100-tals enheter.

Slänga ihop en prototyp är nog en bra ide att börja med.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Jag skulle nog vilja påstå att 200k är lågt räknat. Tror 400k kan vara en rimlig uppskattning vilket ger ca 2 månaders utvecklingstid
från prototyp till färdig produkt vilket knappast är i överkant. Säljer man några hundra per år får man dock igen investeringen väldigt snabbt.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

2 månader låter inte helt galet.

Kul produkt helt klart :)

Edit: Kravspec:en är viktigt, annars blir det pannkaka.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

En liten fråga angående detta med EMC-test.
I direktivet kan man läsa följande:
3. Detta direktiv är inte tillämpligt på utrustning vars egenskaper är av sådan karaktär att

a) den inte kan alstra eller bidra till elektromagnetisk emission som överstiger en nivå som tillåter radio- och teleutrustning och annan utrustning att fungera som avsett, och

b) dess funktion inte i oacceptabel utsträckning försämras av de elektromagnetiska störningar som normalt uppstår när den används som avsett.
Vad jag funderar på är hur svårt kan det vara att kontrollera ovan definierade punkter på en batteridriven produkt som denna med relativt låg effekt, som motiverar en testkostnad på 50 tusen kr?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Hur vet du att den inte stör något utan göra test?

Edit:
Tror det blir svårt att sätta CE märkning på produkten utan att göra ett EMC test.
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/ ... MC_low.pdf

Edit2: Visst den är batteridriven från MC batteriet. Det sitter också en generator där + lite annan elektronik. Den vägen kan mycket smyga sig in.

Edit3: tror det är dumt att inte räkna med EMC testkosnader.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

>>Hur vet du att den inte stör något utan göra test?

Skrev jag det?

edit : Vad jag undrade var om det är så komplicerade tester som behövs för att testa en sådan relativt enkel sak som att den inte stör. Det är ju inte direkt hjärnkirurgi vi talar om.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

3a ställer ju krav på att man vet att den inte stör, hur vet man det utan att testa?
Lättare än man tror att få ut störningar.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Eftersom den innehåller en mikrokontroller blir EMC-test i praktiken obligatoriskt. Den kan både störa och störas ut.

Sen kan även UL tillkomma om den ska säljas i USA.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Eftersom ingen verkar fatta vad jag skrivit så får jag väl ta på mig att jag inte kan skriva så folk förstår.

Men för att få slut på diskussionen, om det behövs eller inte behövs ett EMC-test, så vill jag klargöra att jag inte ifrågasätter att man måste testa. Bara att jag tycker det verkar vara onödigt dyra och omfattande tester för att kolla att produkten klarar ställda krav.

Eftersom det utförs en enorm mängd tester av detta slag så borde det väl vara helt automatiserat att testsa så enkla saker som radiostörningar åt båda hållen. D.v.s. tryck på en knapp, vänta 2 minuter, klart.

Finns det ingen sådan utrusning så föreslår jag att någon duktig medlem här på forumet bygger en sådan. Det verkar vara inkomstbringande. :)

Edit. googlar man på UL så får man upp Ullared. Det är säkert fler än jag som inte vet vad förkortningen står för, så vill man svänga sig med förkortningar på bara två tecken kanske man borde förklara vad det står för. :humm:
Skriv svar