Varmvattenmodul till tvättmaskin/diskmaskin

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Varmvattenmodul till tvättmaskin/diskmaskin

Inlägg av frownlayer »

Jag har länge funderat på att koppla in varmvatten till tvättmaskin/diskmaskin. Men tyvärr så finns det inga varmvatten-ingångar som standard. så jag har en idé men jag är inte tillräckligt bra för att kunna fullfölja den.

Tänk en dosa som man kopplar in både varm och kallvatten i, går det en sladd till den, som man sätter i väggen där tvättmaskinen brukar sitta, och i dosan finns ett uttag för tvättmaskinen.
När man sätter igång strömbrytaren till uttaget i väggen så startar varmvattenmodulen, och även maskinen i uttaget.
Nu ska man första gången man använder varmvattenmodulen ska man kunna välja ett "lärningsläge". Då ska den bara använda kallvatten, men den ska kolla hur strömförbrukningen ser ut, och därmed lista ut när varmvattenberedaren i tvättmaskinen är igång och inte. och därmed lista ut vilka gånger den ska köra in varmvatten/kallvatten.

Dosan ska även kunna sättas på olika temeraturer, t.ex 30,40,50,60 grader, detta ska man välja innan man startar maskinen. väljer man inget så ska bara kallvatten användas.

Detta kommer att spara tid, och även pengar(för de som inte har direkt-el för att värma vattnet in till maskinen)


Vad tror ni om detta? är det svårt att få fungera, eller varför finns ingen liknande produkt?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Varmvattenmodul till tvättmaskin/diskmaskin.

Inlägg av TomasL »

Nja, du kommer varken att spara tid eller pengar, då tvättmaskinen använder sig av olika temperaturer vid olika dela av programmet, dessutom är de väldigt effektiva att värma vattnet, så tid sparar du inte heller-
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Varmvattenmodul till tvättmaskin/diskmaskin.

Inlägg av danei »

Det finns maskiner med dubba anslutningar. Vill man ha funktionen är det bättre att köpa en sådan. Vad som dock inte verkar finnas är en med hetvattenanslutning. Det skulle kunna medföra märkbara vinster.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Varmvattenmodul till tvättmaskin/diskmaskin.

Inlägg av TomasL »

Nja, vilka vinster, eftersom man inte gör hetvatten idag.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Varmvattenmodul till tvättmaskin/diskmaskin.

Inlägg av danei »

Jag gör med pellets. Fjärrvärme är ganska vanligt. Även solvärme ger duktigt varmt vatten.
Hetvattnet behöver ju bara vara varmare än tvätt/disktemperaturen. Jag vet att det har experimenterats med det, då med syfte att köra på fjärrvärme.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Varmvattenmodul till tvättmaskin/diskmaskin.

Inlägg av frownlayer »

brukar inte vanliga maskiner göra så här:
*skölj med kallt, pumpa ur.(förtvätt)
*i med nytt vatten värm till vald temp, och kör x min när det uppnått rätt temp. pumpa ur(huvudtvätt)
*i med nytt vatten, och kör en stund, pumpa ut, och köra samma sak igen.(skölj)
*snurra utav bara fan(centrifugering)

Jag har testat att sätta en tempgivare på glaset på framsidan, och det är vad jag får det till.
Vattenmängden i huvudtvättning(uppskattningsvis) 15-20liter, effekt på mitt element 2kW, och mitt invatten brukar ligga på ca 5-8 grader. Det får jag till ca 20min för att bara värma vattnet. detta betyder att man tjänar ca 15-20 min på 40 grader, och kanske 35-40 minuter vid 60 grader.

Sen kostar vanliga tvättmaskiner med bara varmvatten betydligt mindre är de med varmvatten-inkoppling. och du kanske inte sparar in pengarna på att köpa en varmvattenmodul första gången, men efter 10 år så kan man ju använda den på nästa maskin, och då sparar man pengar där.

Och värmer man vattnet med t.ex bergvärme eller liknande så kostar det ca 1/3 mindre än att värma det med direkt-el.
så jag tycker att idén skulle vara lysande för de som vill spara pengar på sina vardagsmaskiner.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Varmvattenmodul till tvättmaskin/diskmaskin.

Inlägg av adent »

Jag hade en bänkdiskmaskin som jag oftast hade ansluten till kranen, då hade man ju alla möjligheter att välja temperatur.
Körde jag in lite varmare vatten så gick diskprogrammet avsevärt fortare. (Lite osäker på om det kanske gick lite för fort, blev
mindre "nötning" med vattenstrålarna).

Jag har vaga minnen av att det i manualen till vår står uttryckligen att det går bra att koppla den till varmvatten och vi har bergvärme så där skulle man spara 2/3 av uppvärmingskostnaden.

MVH: Mikael
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Varmvattenmodul till tvättmaskin/diskmaskin.

Inlägg av blueint »

Har också testat varmvatten till bänkdiskmaskin. Det går undan! så visst sparar man tid.

Det bör gå att detektera värmeelementet rätt lätt 1-2 kW försvinner inte så lätt när man mäter ström ;)

Ett problem är dock att om tvättprogrammet förväntar sig kallvatten som sedan skall värmas upp och det kommer säg 60 °C vatten till en 40 °C tvätt så är vattnet redan för varmt när maskinen är designad för att värma det. Förvisso går den vidare och vattnet svalnar eftervart men risken är att tvätten blir utsatt för högre temperaturer än avsett.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Varmvattenmodul till tvättmaskin/diskmaskin.

Inlägg av mrfrenzy »

Jag kör som sagts i en annan tråd också diskmaskinen på enbart varmvatten. Fungerar utmärkt och äggen fastnar inte.
Blir både billigare med fjärrvärme och snabbare disk.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Varmvattenmodul till tvättmaskin/diskmaskin.

Inlägg av frownlayer »

det är därför du måste göra ett val på varmvattenmodulen innan du börjar tvätta, väljer du rätt temp så ska den reglera så att den kanske kör in 35⁰ vid en 40⁰ tvätt. 45⁰ vid 50⁰ etc.

När vi kommer till att detektera när det ska vara varmt eller kallt vatten gör man bara genom att räkna med något så den vet att det endast är gång 2 eller något liknande som ska ha varmt vatten.
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Varmvattenmodul till tvättmaskin/diskmaskin.

Inlägg av MiaM »

Maskiner med ingång för både varm+kallvatten är tydligen rätt vanliga i en del länder.

Tvättmaskiner med två ingångar har givetvis nån slags termostatfunktion så att man kan mata in kallt + 60 grader på varsin ingång och ändå köra 40-tvätt.
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Re: Varmvattenmodul till tvättmaskin/diskmaskin.

Inlägg av G-man »

ehum? Jag har alltid kopplat in diskmaskinen på varmvattnet.. var helt övertygad om att det skulle vara så... gjorde så på den nya med.. kanske är därför den är så snabb på att diska då :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Varmvattenmodul till tvättmaskin/diskmaskin.

Inlägg av Glenn »

När man bodde i lägenhet och varmvatten ingick i hyran så kopplade man ju förstås diskmaskinen på varmvatten, nu när man bor i hus och värmer varmvattnet med el så tvivlar jag på att det lönar sej, så då blir det kallvatten.


Men tvättmaskioner i tvättstugor på flerfamiljshus brukar väl alltid vara anslutna till både varmt och kallt vatten, iaf dom jag haft det tveksamma nöjet att stifta bekantskap med.
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Inlägg: 413
Blev medlem: 9 januari 2012, 17:11:48
Ort: Gävleborg
Kontakt:

Re: Varmvattenmodul till tvättmaskin/diskmaskin.

Inlägg av Volvo245GLT »

Här är en tråd på ämnet i ett annat forum: http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=6&t=6836

Det verkar alltså som att en del maskiner är förberedda för ett särskilt varmvattenintag. Gissningsvis vanligt i länder där el är dyrt med gas för uppvärmning/varmvatten billigt.

Som jag nämnde i den tråden så är planerna att bygga en tvättmaskin med värmepump. :P Den får ta in kallvatten som vanligt, men istället för värmeelementet så kommer en kompressor starta.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Varmvattenmodul till tvättmaskin/diskmaskin.

Inlägg av frownlayer »

Min idé var att man ska kunna återanvända varmvattenmodulen. och att man ska slippa skruva sönder tvätt/diskmaskinen, när den är splitter ny.

Någon som vet en smidig wattmätare som IC? byggtips?
Skriv svar