Någon borde fått sparken... (för slarvig maskinrengöring)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Någon borde fått sparken... (för slarvig maskinrengöring)

Inlägg av DW »

En maskin för 650 000 kr borde skötas av en som inte bara kan fräsa tycker jag.
Tryckluft i all ära men att använda den fel eller att inte fundera på vad som händer när man blåser över allt och då menar jag överallt.
Denna maskin har varit i bruk för tillverkning i alu och som bekant inte helt lätt att hantera om man inte har tillgång till annat än luft.
Operatören har i detta fall blåst tills alla ytor inne i maskinen varit rena. Då menar jag alla ytor man ser från ovan.
I slutet på veckan gjorde jag äntligen en bra grej som kommer att permanentas på min maskin. Jag satte ihop en tillfällig lösning av
en 1-fas vattenpump som ger 6 kg/cm² och en mycket smidig slang gjord för tryckluft.

Efter att demonterat diverse plåtar kommer nya överaskningar fram...
Skruven har hamnat i ett oljebad efter indunstad skärvätska. Se fackverken till vänster så syns oljan tydligare.
De rymmer ca 3dl var.
kulskruv X.jpg
X-axeln har plogat sej fram i spån.
IMG_1309.JPG
Den nya pumpen under test
DSC09378.JPG
Resultatet efter att spola med en blandning av grönsåpa ~4 liter på 30 liter vatten och samtidigt nyttja vattendamsugare
så var det hela väldigt lätt och resultatet helt perfekt som synes.
Den feta blandningen av såpa är ett utmärkt rostskydd under kortare tider. Under helgen bytte jag vatten/såpa 3 gånger.
När alla plåtar var demonterade så återfyllde jag med skärvätska. Visst blev det väl bra :tumupp:
DSC09381.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av DW 22 april 2013, 22:14:13, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Någon borde fått sparken...

Inlägg av ochkl0620 »

Någon borde fått sparken....
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Någon borde fått sparken...

Inlägg av bit96 »

Jag förstår inte att en del använder tryckluft över huvud taget ihop med maskiner.
Dels riskerar tryckluften att blåsa in små partiklar i lagerytor och liknande.
Dels virvlar man runt damm, spån och partiklar som man själv eller andra kan få i ögonen eller andas in.

Tryckluft används för att pumpa däck och till manövrering (tryckluftskolvar m.m.) i slutna system.
Därutöver kan man utomhus eller på annat oöm plats försiktigt blåsa någon del torr eller blåsa rent inuti delar som är svåra att komma åt.

Men att ha tryckluft vid en svarv eller fräs är i alla fall för mig helt främmande.
Där används vätska av något slag eller en sugande anordning.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Någon borde fått sparken...

Inlägg av Klas-Kenny »

Intressant, på alla industrier jag sett så är det helt standard att rengöra maskinerna med tryckluft, enbart tryckluft.

Och eventuellt sopborste på vissa maskiner.
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Någon borde fått sparken...

Inlägg av NeoTech »

Säger nog samma sak, tryckluft brukar jue vara standard på dom industrier jag besökt för o rengöra maskiner med. Väldigt sällan jag sett ngn spola hela maskiner på de där viset.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Någon borde fått sparken...

Inlägg av TomasL »

ochkl0620 skrev:Någon borde fått sparken....
Hmm, den som skrev instruktionerna för maskinen troligen.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Någon borde fått sparken...

Inlägg av DW »

Lite ironiskt kanske med avsked men jag misstänker att det saknas instruktioner på de flesta ställen hur man rengör en maskin.
Rent generellt tror jag VI är många som använder tryckluft. Jag brukar vara försiktig och köra det ihop med skärvätska men kanske
dax att installera en extra slang på min större svarv också.
Jag fick god hjälp förra veckan med udda fellarm som visade sej komma från en fastsatt brytare.
Igår när jag skulle ta kort var batteriet slut tyvärr annars hade ni fått sett en till synes tät inkappslad brytare som var helt fylld av
något som påminde om fett-alu ärg. Inte konstigt att förra ägaren hade problem :tumner:

Jag bli bara mer o mer imponerad hur man kan driva en maskinpark med 20 talet cnc maskiner med detta underhåll.
Kostnaden för stillestånd borde vida överstiga inkomsterna periodvis kan man tycka. Samtidigt som jag är imponerad av att maskinen funkat
över huvud taget. Skall bli kul o se om någon annan än jag har upptäck detta på sitt jobb.

Eftersom maskinen inte är utrustad med spolslang så tror jag att oavsett vad man skriver i manualen så är det tillgången som styr och tryckluft har alla maskiner.
Det blir lite som dammsug golvet men det finn bara sopkvastar...
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Någon borde fått sparken...

Inlägg av tecno »

underhåll
:shock:
Swemill
Inlägg: 224
Blev medlem: 9 september 2010, 23:41:47

Re: Någon borde fått sparken...

Inlägg av Swemill »

Tryckluft tycker jag är väldigt bra att ha vid maskinen för att blåsa rent / torrt bitarna man fräst. Däremot brukar jag alltid montera ett T, eller en Y koppling med kulventil på pumpen för att kunna spola ren maskinen med kylvätskan. Funkar väldigt bra och emulsion brukar lösa "smuts" bra.
Att det blir olja stående i fackverken är inte alls ovanligt! Brukar bli så eftersom kylvätskan letar sig in där och avdunstar.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Någon borde fått sparken...

Inlägg av DW »

-där har du säkert rätt swemill och jag antar det inte heller gör någon skada utan tvärtom om man nu skall ha något där.
Jag får väl lägga in en plan att tabort vissa plåtar och ev förlänga ett antal smörjnipplar som jag tycker sitter lite tokigt.
De skall smörjas årligen enl boken. Det är fett typ Shell Alvania nr 2 eller ett blått med samma nummer jag köper på Momentum,
vad det heter numera. Jag hade det i huvudet innan jag fick in skärvätskan :)
LGMT-2 eller LG-2 tror jag de kallar det.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Någon borde fått sparken... (för slarvig fräsrengöring)

Inlägg av bit96 »

Sen kanske det är lite skillnad på hobbybruk och industriellt bruk.

I hobbybruk innebär allt som går sönder en kostnad.
Man kör t.ex. heller lite saktare, kyler lite mer, avverkar lite mindre för att spara på skären.

Däremot om man tjänar pengar gäller andra regler.
Räknar man på skärdjup, matningshastighet, tillverkningstid, antal tillverkade detaljer, arbetskostnad, verktygskostnad m.m. kommer man kanske fram till att ett skärstål skall hålla till 200 enheter.
Kör man då försiktigt så så stålet räcker till 201 enheter blir det ekonomisk förlust eftersom arbetstiden blir längre.
Kör man för hårt så stålet räcker till 199 enheter blir det förlust eftersom det dels tar tid att byta stål oftare, dels kostar stålet pengar.

Lite ställt på sin spets kanske, men att blåsa rent med tryckluft kan vara snabbt och billigt jämfört med att byta lager lite oftare och uppsöka läkare för att plocka stålflisor ur ögonen. :roll:

Eller så beror det bara på okunskap, som i så många andra sammanhang. :)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Någon borde fått sparken... (för slarvig fräsrengöring)

Inlägg av Walle »

bit96: Ligger nog mycket i det. Dock är det där med att "köra försiktigt" lite av ett feltänk. Köra försiktigt gör man av feghet/osäkerhet, inte för att spara på skärstål, då för låg matningshastighet i förhållande till den optimala sliter mer på stålet. Det är helt enkelt så att det för varje jobb finns en optimal matningshastighet och spindelhastighet. Exakt vilka siffror det blir beror på materialet, verktyget, maskinen, kylningen, axiellt skärdjup och radiellt skärdjup. Tabeller och formler kan få oss att komma ganska nära, men bara praktiskta tester kan hitta "sweet spot".

Om det är värt det jobbet eller inte beror helt och hållet på vad det är för jobb. Ska man köra 100 st enheter finns det ingen som helst anledning att slösa tid på det, men köper man en maskin enkom för ett visst jobb som man räknar med att maskinen ska köra de nästkommande tio åren så är det helt ok att "slösa" en vecka eller två för att hitta optimala skärdata.

Nu har ju dock inget av det med tryckluft att göra :)
Användarvisningsbild
ylle
Inlägg: 669
Blev medlem: 5 oktober 2006, 20:18:27
Ort: örebro

Re: Någon borde fått sparken... (för slarvig fräsrengöring)

Inlägg av ylle »

Att ligga optimalt enligt tabell funkar inte alltid, vi har en expert på jobbet som alltid kör "optimalt" oavsett verktygslängd, uppspänning, ingrepp osv..
Dom ggr jag kört jobb han har programmerat så har jag många ggr sänkt matningen till ca hälften. Det spar både skär, verktyg och tid.
Som exempel så efter 30 minuters körning med en Sandviken 245 planfräs kollade jag skären och upptäckte att några av skruvarna vibrerat loss. :humm:

Av det jag fått lära mig om rengöring är att aldrig blåsa på spindeln, speciellt inte när den står stilla för det är ofta en labyrint tätning runt.
Ha alltid ett verktyg i när man blåser rent bordet så det inte åker upp skräp/spån i konan.

Brukar borsta av bordet och sen köra med trasor mellan jobb men har alltid använt tryckluft för grov/snabb städning.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Någon borde fått sparken... (för slarvig fräsrengöring)

Inlägg av Walle »

ylle: Om du läser mitt inlägg igen så inser du nog att vi är helt eniga. När jag skriver "optimalt" menar jag inte "exakt vad tabellen eller formeln säger". Jag trodde jag var tydlig med det när jag skrev "för varje jobb finns en optimal matningshastighet och spindelhastighet. Exakt vilka siffror det blir beror på materialet, verktyget, maskinen, kylningen, axiellt skärdjup och radiellt skärdjup. Tabeller och formler kan få oss att komma ganska nära, men bara praktiskta tester kan hitta "sweet spot".".

Med "för varje jobb" syftar jag alltså på sånt som varierar, verktygslängd, hur det är uppspänt, o.s.v.

Jag menar alltså inte att man blint ska gå efter tabellerna eller formlerna och tro att det är optimalt, som jag skrev "komma ganska nära" men att praktiska tester i det aktuella fallet visar vad som är optimalt. Sen är det ju för den sakens skull inte säkert att skärdata som ger den längsta livslängden på verktygen är optimalt ur ett rent ekonomiskt perspektiv.

Själva poängen var dock att det inte alls på något slags generellt sätt "sparar verktyg" ju långsammare man kör (vissa verkar tro det, och jag syftar här inte på bit96 utan på folk jag ser skriver på nätet i allmänhet). Jag tror att många, främst men inte enbart hobbyister, bränner verktyg i onödan bara för att de "fegkör".
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Någon borde fått sparken... (för slarvig maskinrengöring

Inlägg av DW »

Jag har varit på många industrier men aldrig sett något liknande. Detta borde ju vara en varningsklocka...
DSC08800.JPG
stress, ont om tid och fel grejor tycker jag inte hjälper. Då får man säga till ledningen vad som saknas.
Jag anser fortfarande att det är operatörens sak. Det är en ordningsfråga som dessutom sprider sej :tumner:
I mitt förra jobb hade jag förtroendet att köra höjdfordon som kostade 3.5 miljoner kr
Oavsett tid på dygnet så spolades dessa av om det varit blött ute. Tvättas och putsas alltid på lördagar.
Serf.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar