pnp rf trissor?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

pnp rf trissor?

Inlägg av grym »

bara en fundering, finns det något skäl till att nästan alla rf trissor är npn ?

man hittar få pnp som går högt i frekvens
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

När PNP kom till så hade NPN redan funnits i några sekler. Sklulle tro att det e därför.

BTW Va inte 2955 den första pnp trissan som tillverkades ?
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Var det inte tvärtom?? Att pnp trissorna kom först?
monstrum
Inlägg: 619
Blev medlem: 13 januari 2005, 05:38:32
Ort: Göteborg

Inlägg av monstrum »

Det har med teorin bakom att göra. I NPN-trissor är det elektroner som diffunderar (flyttar sig) över från emitter till kollektor (och framför allt, emitter till bas), vilket gör att en positiv ström flyter i motsatt riktning. I PNP är det tvärt om, alltså hål (avsaknad av elektroner) som flyttar sig från kollektor till emitter.
Så varför spelar det roll? Jo, för mobiliteten, alltså elektronernas och hålens förmåga att breda ut sig är olika.
Elektronmobiliteten, som spelar roll för NPN-trissor, är faktiskt nästan dubbelt så hög som hålmobiliteten.
Slutsatsen är i princip att för samma peng så kan man tillverka NPN-trissor med dubbelt så hög strömförstärkning och därmed verkningsgrad jämfört med PNP.

Samma gäller N-kanal- och P-kanal-FET:ar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Här finns intressant info om den första transistorn.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

monstrum skrev:Elektronmobiliteten, som spelar roll för NPN-trissor, är faktiskt nästan dubbelt så hög som hålmobiliteten.
Är Du sker på den siffran, jag har sett en uppgift om tre gånger högre rörlighet för elektronerna, eller det kanske har att göra med olika halvledarmaterial så båda siffrorna är rätt?
monstrum
Inlägg: 619
Blev medlem: 13 januari 2005, 05:38:32
Ort: Göteborg

Inlägg av monstrum »

Jo, du har nog rätt. Jag tänkte på effektiva massan, som fövisso är med i ektvationen för att räkna ut mobiliteten. Hur som helst så är mobiliteten markant högre för elektroner.
Användarvisningsbild
manw
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 november 2005, 11:16:17
Ort: Södermalm

Inlägg av manw »

De första transistorerna som kom var Germanium, och i början fanns nästan bara PNP. När Kiseltransistorn kom så blev det tydligen lättare att tillverka NPN, så de blev dominerande. För LF kiseltransistorer finns väl nästan lika mycket av varje idag.

Har inte tittat vad gäller RF transistorer, men om det är så att de är vanligast i NPN så har det nog med tillverkningsprocessen att göra (det var några år sedan jag läste halvledarteknik).

Skulle också tro att man kanske inte har lika stort behov av komplementära par i RF sammanhang (rätta mig någon om jag har fel).

Edit: ser att tråden redan kommit längre i resonemanget, men lite verbal inkontinens kan väl aldrig skada...
Skriv svar