Etsa kretskort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Stuggi
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 december 2005, 00:09:51
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Etsa kretskort

Inlägg av Stuggi »

Funderade lite på göra några kretskort. Nu är det bara det att jag måste köra 100 Km för att få tag på etskemikalier, men så läste jag på www.electronics-lab.com att det skulle kunna gå att göra samma sak med "Hydrochloric acid", "Toboflo" och "Peridrol". Nån som vet vad finska motsvarigheter skulle kunna heta och var man får dem ifrån? Enligt guiden skulle de två första fås från ett varuhus och den sista från apoteket.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23611
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Hydrochloric acid = är saltsyra har jag för mig. Vet dock inte vad de andra är för någonting. Men jag har brukar använda saltsyra och väteperoxid när jag inte har vanligt etspulver tillhanda för att etsa kopparlaminat och det går väldigt snabbt att etsa med detta. Men det är så länge sedan jag använde det så jag kommer dock inte ihåg vilket blandningsförhållande det skall vara. Men det finns det säkert någon annan här som gör. För blandar man väldigt fel så kan det i allra värsta fall börja koka efter en stund, och det är inte så bra.
Användarvisningsbild
Stuggi
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 december 2005, 00:09:51
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Kom på att fråga om det här med belysning också. Har nämnligen en 15 W Uv lampa (ett sånt där energisparrör) som skall vara motsvarande till 75 W. Skulle det funka med en sån och en bordslampa med hemmagjord reflektor?
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5306
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

Om man ska esta med saltsyra och väteperoxid ska man ha en del väteperoxid 30%, 1 del saltsya 30% och tre delar vatten.

Jag tror det är nåt sånt men om det är någon anan som vet bätre så säg det med nöje, jag funderar nämligen på köra med denna metoden själv så jag e rätt nyfiken jag med hehe. :)
Användarvisningsbild
Stuggi
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 december 2005, 00:09:51
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Hur skall man då göra med framkallningen?
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Har hört att det ska gå att framkalla med kaustiksoda
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6928
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Undvik saltsyra/väteperoxid till P20

Inlägg av Marta »

Skall det etsas kort med P20 eller liknande skräp så är det inte att rekommendera med HCl/H2O2, det slår igenom mycket lättare än ammoniumpersulfat eller järnklorid gör. Använder man professionell fotopolymer går detalldeles utmärkt att etsa med vad som helst.

P20 brukar man framkalla med 7g natriumhydroxid (kausitiksoda) per 1L vatten. Efteråt skall det sköjas ur noga innan etsningen. Ändå brukar det alltid bli små hål i lacken.

Principen för P20 är att denbryts ned av UV-ljuset och det gör den även av åldring, ju varmare ju fortare. Ärligt talat tycker jag det är en sk*tprodukt. Av någon anledning så finns det ingen jag har hittat som säljer kort som är laminerade med fotopolymer. För riktigt länge sedan gorde Agfa en sådan våtresist som man kunde lägga på själv, men numera finns det bara torrfilmsresist som måste valsas på med värme i en dyr lamineringsmaskin.
Senast redigerad av Marta 12 december 2005, 16:41:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
pippi
Inlägg: 88
Blev medlem: 6 december 2005, 11:00:46
Ort: Umeå

Inlägg av pippi »

Kaustiksoda är väl samma som natriumhydroxid väl.

Edit: Marta hann före :roll:
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6928
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

pippi skrev:Kaustiksoda är väl samma som natriumhydroxid väl :) .
Javisst, det var ju det jag skrev. Natriumhydroxid = NaOH = Kaustiksoda != propplösare för i den senare brukar det även finnas aluminiumspån för att det skall bli varmt i dyngan det skall lösa upp.
Användarvisningsbild
Stuggi
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 december 2005, 00:09:51
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Kanske man skulle skita i det här och bara pynja sig iväg till vasa efter vanliga etsningkemikalier istället....
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23611
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Kan tillägga att jag bara använder saltsyra - väteperoxid när jag inte har dom riktiga kemikalierna hemma för etsning.
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Elfa finns ju i Finland...
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

jag framklalalr med lysrör och kaustiksoda.
Läs mer på min sida
Användarvisningsbild
Stuggi
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 december 2005, 00:09:51
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

rehnmaak skrev:Elfa finns ju i Finland...
Det visste jag inte, TACK!
Eddi
Inlägg: 80
Blev medlem: 1 oktober 2005, 22:54:46
Ort: Korsholm, Finland

Inlägg av Eddi »

Butikerna fins i: Helsingfors, Åbo, Kuopio och Uleåborg
Skriv svar