Är denna lödstation bra?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rudnert
Inlägg: 31
Blev medlem: 1 december 2005, 03:57:04

Är denna lödstation bra?

Inlägg av Rudnert »

Jag tänkte önska mig en lödstation i julklapp och undrar om denna station är något att ha?

http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0065&path=
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Har för mig att någon menade att denna bara är en vanlig lödpenna med en ovanligt klumpig dimmer!

/magnus
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nä det är inte den. Den var det en ful blå blobb på. Kolla om den finns med i lödstations tråden.

Den verkar inte finnas med. men härär tråden. Det var ju inte mycket information om den. Men spontant skulle jag gissa att den funkar.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Sollentuna / Stockholm
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Frågan är om det inte är effekten man reglerar på den, i så fall tycker jag inte det är bra. Mycket bättre med en som har termostat.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Så är det på den som Snableost pratade om. Den här tror jag inte är sånn. Penna påminner om wellemans pennor. Effeten stämmer också bra. De är på 24V 48W. Samma som biltema har under eget namn. Men den stationen som den där har har jag inte sett förut. Men det är nog samma funktion. Och då är den värd 300kr.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Köp en original Wellr...

Inlägg av Marta »

...så får man bra saker som verkligen fungerar. Det finns inget värre än usla lödkolvar, det är lätt att låta snålheten bedra visheten och köpa lågprisjunk men det straffar sig alltid till slut.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Men vad är det man förlorar på, dvs vad är det som är bättre på "märkeskolvar"?

Frågar av nyfikenhet eftersom jag vet att det brukar sitta delar av samma tillverkare i billiga och dyra apparater. Det är oftast bara loggan som kostar.
Användarvisningsbild
pippi
Inlägg: 88
Blev medlem: 6 december 2005, 11:00:46
Ort: Umeå

Inlägg av pippi »

Ja det är sant att det brukar sitta delar från samma tillverkare/underlevrantör tex. kabel, motstånd, spetsar osv.
Jag tror att det är helheten av alla delar som ger resultatet.

Du gör inte om volvon till en ferrari bara för att du kör med tändstift från samma tillverkare :lol:
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Nog skiljer det på spetsarna

Inlägg av Marta »

Min erfarenhet är att det är stor skillnad på spetsarna till billiga ochriktiga kolvar. Ytbeläggningen på de billiga går sönder mycket oftare så spetsen blir ihålig. Det tycks också vara skillnad på funktionen, Weller blir snabbt varma och verkar ha mindre avledning än en del billiga kolvar. Man får mer värmekapacitet till lödstället med en bra kolv.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Glöm inte att kontrollera reservdelar och förbrukningsmaterial, det kan skilja en hel del.

Jag köpte en Weller lödpenna för ca. e år sedan och min lokala järnhandel skulle ha drygt 100:- för en standardspets. Den var ingen höjdare att löda med så nu har jag bytt upp mig till en SR-976 ESD från Solomonpå Elfa för 350:- + moms och till den kostar spetsarna 27,70:- + moms. Dessutom finns del reservdelar och den ger betydligt bättre resultat.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Ja denna är riktigt bra och som sagt billiga men ändå bra reservspetsar till den.
Användarvisningsbild
cyberemil
Inlägg: 206
Blev medlem: 28 augusti 2005, 17:30:57
Ort: Johannishus

Inlägg av cyberemil »

http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0255&path=

600 tycker inte jag är så farligt.
Kan varmt rekommendera denna, har lyckats få hela skolan att köpa in sådana :)
4 reservspetsar för 85 spänn
Extra lödpenna 130 riksdaler

EDIT: 85 var det visst :)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är väl samma spetsar som biltemas. De är helt ok. Jag kör på dom. Antagligen samma tillverkare som andra säljer. Tror dessutom att det är tvåpack. Men det kan vara ändrat.
Skriv svar