Självavstängning av uc.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Gimbal
Inlägg: 7877
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Självavstängning av uc.

Inlägg av Gimbal »

Kan någon komma på ett enklare sätt för en uc att stänga av sig själv. Jag vill kunna starta manicken med en knapptryckning och den skall sen själv kunna stänga av sig efter en viss tid.

Nedanstående funkar men den känns ändå onödigt komplicerad, ändå kommer jag inte på nåt bättre för tillfället. Så länge "ut" är hög, vilket den sätts till så fort uc startat upp, så strömförsörjs Atmegan samt annan elektronik ej ritad i principskissen. När den går låg klipps strömmen.

Förslag någon?
Bild


(Strul med servern, enligt ftp'n så skall bilden finnas där, bara att vänta och se)
kristoffer
Inlägg: 95
Blev medlem: 7 maj 2005, 22:16:53
Kontakt:

Inlägg av kristoffer »

Du kan ju också använda en P-kanals MOSFET som du drar hög mha en pullup till spänningsmatningen, och dra ner den via en NPN-trissa när µCn har vaknat. Power-knappen drar också ner pullupen mot jord när den är aktiverad. Lägg den parallellt med NPN-trissan.

När det sedan är dags att lägga ner verksamheten så släpper µCn strömmen genom NPN-trissan och vips är din doning död.

Jag har inte realiserat detta ännu i någon krets, men jag tror det ska funka. :)

/K
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor
Inlägg: 1539
Blev medlem: 8 april 2004, 10:40:28
Ort: Uppsala

Inlägg av cykze »

Duger det inte att gå in i strömspararläge bara? Då drar den ju knappt någon ström alls.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6971
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Bild
Kan detta funka?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Det blir nog inbte mycket enklare...

Inlägg av Marta »

Jjjag tror inte på iden med en pmos, när processorn inte får ström så drar den ner gaten och trissan hålls kvar i öppet läge så det kommer nog bara att hända en massa konstigheter. Vad är det förresten för finess med en mosfel istället för pnp-trissan?
Sätt startknappen direkt över npn-trissan så blir det i varje fall ett motstånd mindreoch kanske det är en fördel också att ha knappen mot jord.
Egentligen skulle det nog istället behövas lite fler komponenter, någon diod och kondensator så att frånslaget blir snabbt, men tillslaget trögt. Annars finns risken att styrutgången göre ett ryck när strömmen försvinner och anordningen startar om eller fastnar med urspårat program.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Kristoffers ide verkar mycket bra, jag har löst det på det vis i ett projekt och det gav mig möjlighet att stänga av innan spänningsregulatorn (en 7805 drar ca: 4mA i tomgång).

Marta: fördelen med MOSFET gentemot PNP är t.ex. att gaten inte drar ström, att det kan sparas ett motstånd, att den är enklare att styra ON med lägre förlust. Detta har betydelse om det ska vara snålt med ström.
Gimbal
Inlägg: 7877
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

mosfet är kanske en bra ide.
Borde nog nämnt redan i början att "Startknappen" har dubbla funktioner och även skall kunna användas när allt är igång för nollställning av en räknare, dvs den skall även in på en ingång. I orginalskissen hade jag tänkt att dra en tåt under switchen till en ingång (eventuellt via ett motstånd).

Har inte funderat på att använda powerdown-mode eftersom jag har en del sensorer och en liten 2raders display som också skall stängas av. Å andra sidan så drar de inte mer än att jag skulle kunna driva dem med ett par utgångar, hm... det kanske inte är så dumt ändå..
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Icecap skrev:Marta: fördelen med MOSFET gentemot PNP är t.ex. att gaten inte drar ström, att det kan sparas ett motstånd, att den är enklare att styra ON med lägre förlust.
Det löser inte huvudproblemet jag ser med att den skall stängas av från en controller som inte är spänningssatt. Nu vet jag inte så mycket om AVR, den kanske har open-drain på utgången och inga esd-/parasitdioder som drar ner den när Vcc försvinner och då fungerar det ju och skulle göra med både pmos och pnp.
kristoffer
Inlägg: 95
Blev medlem: 7 maj 2005, 22:16:53
Kontakt:

Inlägg av kristoffer »

Marta:

I min lösning måste ju µCn sourca ström för att den fortfarande skall vara på. När den skall stänga av sig så slutar den sourca ström och följdaktligen så är det pull-up:en på PMOSFETens gate som drar upp den så att mosfeten slutar leda.

Till min vetskap sourcar inga µCs ström när de inte har strömmatning. Därför kan ej NPN-trissan dra ner gaten på MOSFETen i avstängt läge.

/K
Användarvisningsbild
sMkr
Inlägg: 67
Blev medlem: 30 maj 2005, 17:11:59
Ort: Göteborg

Inlägg av sMkr »

[img]http://henke.no-ip.com\OnOff.jpg[/img]

Koppla en transistor till off och basen via ett motstånd till en I/O
Borde funka :)

Edit:
Lampan är din uP ;)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

sMkr: Din bild funkar ej. Ena snedstrecket är åt fel håll + att du bör skippa det sista :)
Användarvisningsbild
sMkr
Inlägg: 67
Blev medlem: 30 maj 2005, 17:11:59
Ort: Göteborg

Inlägg av sMkr »

kanske, men det funkade i min simulator :)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Tror du missförstod mig.

Det jag menade var att själva bilden inte fungerar.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Inlägg: 1541
Blev medlem: 11 november 2005, 21:36:51
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Absolut lättast vore ju att sätta den i Power-down-läge, då drar den maximalt någon mikroampere och du behöver inga externa komponenter utom möjligtvis någon trissa för att driva de externa prylarna som du kopplat in.. För att väcka upp uC:n igen så kopplar du bara en tryckströmbrytare till INT0/1.
Räkna på batteritiden för att se hur länge 1uA egentligen räcker... visar det sig att det inte går att köra i "Power-down"läge av någon anledning så finns det ju även Idle-mode som drar ca 1mA, och som du kan "väcka" på väldigt många olika sätt. Eftersom du har sensorer och en display så antar jag att prylen inte måste vara alltför strömsnål. Att köra i idle-mode måste då ge en betydligt lägre förbrukning jämfört med active mode med display och sånt...
monstrum
Inlägg: 619
Blev medlem: 13 januari 2005, 05:38:32
Ort: Göteborg

Inlägg av monstrum »

Problemet är att även om MCU:n drar 1 nA så har man antagligen ändå en spänningsregulator som drar någon mA.
Skriv svar