Eldriven longboard/kickscooter - Idépool!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Re: Eldriven longboard/kickscooter - Idépool!

Inlägg av Bosen »

Ja, du har rätt... Det är inte mycket utväxling där inte :)
...men $400 för bara en "truck" utan motor eller elektronik känns inte som jag vill betala i första taget, så det blir till att bygga själv :)
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Jo, $400 är i högsta lagret.
Jag börjar få ihop en kontroller design för max 100A kont. vid ca 30V och en sådan ser ut att landa på ca 500kr för HW plus 700 för motorer och mekanik och det känns mer rimligt.
Då tänkte jag LM5101A drivare, IPB180N04S3-02 N-FETar (1.5m Ohm @ 80A, 720A max puls), STM32F1xx med 3-phase timer, strömmätning på alla faser plus lite mer kul.
Jag måste säga att designa en BLDC kontroller kan vara det roligaste jag gjort på länge. :)

När det kommer till styrningen, har någon några bra dokument om hur man ska PWMa faserna för att slippa transienter?
Alla dokument är välkomna! Jag har hittat en massa AP Notes från Atmel och Microship, men de tycks inte gå igenom detta.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är det "BLDC" så använder man väl inte PWM?
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Fast bldc brukar man pwm för att generera strömkurvorna för faserna.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Spänningar kurvan till en BLDC är en fyrkantsvåg, det är i princip definitionen. Kör du mer sinuslikt är det snarare PMSM som är en vettig beteckning.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

För att styra fasströmmen så PWMar man faserna, därav jag sökte litteratur om det.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Som sagt så är det brukligt att pwm för att generera strömkurvorna oavsett om de är trapets eller sinus-formade.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det du genererar är en spänning. Hur stömmen blir styrs väldigt mycket av motorn.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Hur strömmen beror precis som du säger av motorn. Med det är ingen motsats i det faktum att i princip alla ESC för BLDC använder PWM för att reglera strömmen. I princip kan ju lindningarna ses som en resistans i serie med en induktans i serie med en varvtalsbeorende spänningskälla (back-emf). PWM man spänningen kommer strömmen bli en effekt av PWM spänning, resistansen, induktansen och BEMF.
Hur man sedan skall PWM beror ju på lindingen, så att man får minimalt momentrippel eftersom momentet beror på hur lindningen ligger i förhållande till magnetfältet från permanentmagneterna.
Lite mer avancerade styrkort mäter ju fasströmmen och reglerar PWM utifrån det i en inre PID-loop. Andra skattar fas-strömmen och vissa skiter i det faktiska värdet och PWM glatt på, vilket ofta funkar ganska bra.
neezzen

Inlägg av neezzen »

OJ! :D Här är ju något jag helt missat! Blev extremt sugen på en el-longboard nu alltså! Vore ju suveränt om man kunde köpa ett kort av dig sen :) Kan inte bidra med så mycket idéer kring motorstyrning dessvärre, då jag inte vet så mycket om det. Ska läsa på lite om BLDC-motorer och ESC:er! Men som jag fattat det så är det en egen typ av ESC du ska göra, fast mer anpassad för just longboard-projektet?

Kikade runt lite på det andra forumet som det länkades till och där verkar ju många köra med en vanlig RC-kontroll för att styra brädan. Såg dock någon som använde en Wii-Nunchuck, kan det vara något?
Känns lite klumpigt med en RC-kontroller på något sätt.
Någon form av död mans grepp känns ju också vettigt, frågan är hur man löser det? Någon form av fjäderbelastad platta på ovansidan skulle kanske fungera, men grejen är ju att man inte står med foten på samma ställe hela tiden.

Angående drivningen så såg jag någon som drev diagonalt med två motorer, en på vänster bakhjul och en på höger framhjul, det skulle man ju kunna göra om det rent mekaniskt är svårt att få till drivning på båda bakhjulen, med tanke på begränsad yta o.s.v. Remdrivning eller kedjedrivning är ju också frågan. Rent spontant så känns remdrivningen mest lockande och verkar finnas flera lyckade projekt med remdrift. Som sagt, jag är inte så duktig på elektronik men åker lite longboard ibland så kanske kan bidra med något på den fronten.

Trevlig Helg!
Användarvisningsbild
l2t

Inlägg av l2t »

Här blev man allt rejält sugen. Sent 70 tal så åkte man en hel del skateboard!
Vissa känslor från den tiden börjar dykla upp igen :)

Elcykelbiten håller man ju redan på med så det här känns som nästa steg

Det här kommer jag garanterat oxå att testa.
Hittade en annan intressant länk.

http://endless-sphere.com/forums/viewto ... 35&t=47176
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

neezzen:
Som det ser ut nu så blir det en egen ESC, dels för att de jag hittar är för dyra/inte har den funktionalitet jag vill ha samt att det är kul att lära sig nya saker. :)
Jag själv funderar på att göra en liten koppling med nRF24L01+ för att göra en styrdosa. Har haft mycket trevliga erfarenheter av den samt att den drar lite ström.
Frågan är bara hur man gör överföringen säker, så ifall dosan dör så skenar inte brädan. Antagligen har matt något meddelande som skickas i kanske 10 Hz och missas 3 meddelanden så stänger den av sig. Men det får man kolla på samt testa vad som ger nog bra säkerhet.

Dödmansgrepp har jag funderat på. Jag tänkte att man sätter en töjningsgivare under brädan så den känner om man står på den.
Det borde fungera tycker jag, men får se hur det blir tillslut. Iaf så behöver man inte stå på någon speciell plats. :)

Hur man ska montera motorerna är också en stor fundering. Jag skulle helst vilja ha 4-hjulsdrift, men det känns lite orealistiskt då man behöver fler motorkontrollers.
Men jag tror på två stycken, placeringen har jag dock ingen aning om än men det tror jag blir en smaksak.
Jag har kollat mycket på drivningen och rem tycks vara det bra valet. Det låter mindre och är billiga att införskaffa, samt att Ebay är överfullt av bra kugghjul.

l2t:
Mycket intressant läsning, tackar! :tumupp:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att farbror blå kommer att betrakta longboarden som ett "oregistrerat motorfordon" antar jag att alla vet om. Kan komma att kosta en del pengar om det vill sig illa. Men allt som är roligt är ju olagligt, omoralisk eller dyrt - så det är OK om man bara är på det rena med det.

Sedan undrade jag ganska mycket över att det skulle röra sig om kW som ska regenereras vid bromsning. Ska longboarden användas till ton-tunga laster?

Om en rimlig vanlig dödlig står på den och det genereras en bromskraft på 1kW lär longboarden stanna medan åkaren får ont - en bit framför longboarden! Räkna som mest 200W vid kraftig inbromsning, då blir det mer realistisk. Rent teknisk skulle jag tro att mellan 50 och 100W kommer att bli det maximala.

Sedan är det ju knappast plats för speciellt mycket energi att ha med - men underbart är kort som Magnus Uggla sjöng.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

När jag tänkte på bromsning så va det i nedförsbacke. Antar man att man har en backe på ca 10 graders lutning, en åkare som väger med brädan ca 100 kg och man bromsar så man håller konstant hastighet omkring 30km/h så kommer det genereras ca 1.4 kW.
Antal watt = massa * g * hastigheten * sin(lutningen) = 100 * 9.81 * 30/3.6 * sin(10) = 1.4196 kW per sekund :humm:

Men om att bromsa på plan mark är, som du säger, inget problem. :)
Men man måste ta hänsyn till "worst case scenario" så att säga. Finns det någon bra lösning på detta?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det borde inte vara omöjligt att få in den under elcykel definitionen. Om det ska bli lagligt är det nog enda möjligheten.
Skriv svar