CNC-fräs, papabear-A3

Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

CNC-fräs, papabear-A3

Inlägg av papabear »

Tänkte jag skulle ta och presentera mitt senaste projekt; en cnc-fräs som är starkt inspirerad av Posy-A4 och Zen Toolworks-maskinerna, fast lite större.

Till att börja med kommer jag köra med i en billig dremelkopia och hoppas på att den duger för att testa maskinen och för att tillverka ett fäste för kommande spindel. Tänke det skulle bli en Kress 1050 senare.
papabear-A3.png
Jag har inte så många byggbilder, men det är lite Ikeamöbel över monteringen vilket kanske inte är så mycket att titta på iaf.
Inga delar är limmade utan allt sitter ihop med ett gäng kopplingsskruvar.
Tidigt.jpg
Montering_bord.jpg
Jag kommer att ta upp hål i bottenplattan för att komma åt smörjning av muttern.
Montering_vagn.jpg
Ihopsatt.jpg
För tillfället väntar jag på distansmuttrarna från Elfa för att kunna montera motorerna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: CNC-fräs, papabear-A3

Inlägg av papabear »

Fick mina distansbultar från Elfa (48-013-88) idag, och nu är motorerna monterade. Hoppas kunna provköra axlarna imorgon.
Motorer_monterade.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av papabear 12 april 2013, 08:52:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
3uba296
Inlägg: 224
Blev medlem: 23 maj 2012, 20:10:32
Ort: Göteborg

Re: CNC-fräs, papabear-A3

Inlägg av 3uba296 »

Mycket fint jobbat!

Vad har du för specs på elektroniken?

Lägg gärna upp film på provkörningen! :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: CNC-fräs, papabear-A3

Inlägg av Glenn »

Hur har du gjort MDF-bitarna, sågat för hand ?
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: CNC-fräs, papabear-A3

Inlägg av papabear »

Jag har ett 4-axel-kort från JB (Utgått Stegmotorstyrning 32v 3A 4-Axlar), som jag köpt begagnat tillsammans med ett 24v nätagg och 1,85Nm stegmotorer (också från JB och utgångna). Det här är grejer som jag har lånat från mitt cnc-foamcutter-projekt, så det blir väl att jag får ersätta det med något annat när FC:n behöver ha dem.

MDF:en har jag fått frästa av en forummedlem efter annons i tjänsteavdelningen. Han önskar dock vara anonym.
Det enda jag gjort efter fräsningen är att jag har borrat för skruvarna som håller ihop maskinen, putsa ur spåren i sidorna lite då MDF:en varierar lite och inte är exakt 19mm överallt, samt hugga bort radien i hörnen på några fickor (två på undersidan av bordet och två på baksidan av z-"bordet").
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: CNC-fräs, papabear-A3

Inlägg av Glenn »

Aha, jag tyckte väl det var lite väl snyggt för att vara handsågat :)
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: CNC-fräs, papabear-A3

Inlägg av papabear »

Är det inte dags för en uppdatering? Mjo!

Jag har försänkt och bankat fast inslagsmuttrar i bordet så att jag kan hålla fast material.
Inslagsmuttrar_i_bordet.jpg
Jag har tillverkat en spindelhållare av lite överbliven 22mm MDF.
Fräsfäste.jpg
Jag har också borrat och försänkt för fyra skruvar som håller ihop z-bordet, men det tog jag ingen bild på av nån anledning.

Och, första lyckade testkörningen är genomförd!

Jag körde testprogramet två gånger för att jag glömde dra åt skruvarna första gången :roll:. Det är därför L:et blev lite knasigt.
Matningshastigheten ska jag försöka skruva upp lite.

http://www.youtube.com/watch?v=QKZuZCzEQTI
LinuxCNC1.jpg
LinuxCNC2.jpg
LinuxCNC3.jpg
Tyvärr har jag ingen bättre kamera än min trötta telefon, så bilderna blir som de blir (plus att jag är ju knappast någon fotograf).

Jag gjorde ett första försök förra helgen att torrköra men det gick inget bra.
Här är några saker som jag fattat nu som gjorde att det blev knas:
  • Bordet är Y, inte X, iaf om man vill att det ska bli som man ser det på skärmen.
  • Alla axlar har hem vid 0, mene Z har ju 0 i toppen (+ uppåt och - nedåt) vilket gör att Z ska ställas att ha ett arbetsområde från -90 till 0 i mitt fall.
  • +/- för axlarna är ju från verktyget sett. Dvs. för X blir + höger (sett från upperatören), medan det blir inverterat för Y iom att det inte är verktyget som rör sig där (+ rör bordet mot operatören).
  • Sen trodde jag att jag hade ställt in mitt drivkort till att köra åttondelssteg, men det hade jag inte, men det ställde jag ju in i LinuxCNC, så måtten blev ju helt off.
Nästa grej blir väl att försöka göra mitt första egna program.
Väldigt kul iaf att ha ritat en maskin själv, fått alla delar att passa ihop och fått den att funka.
Det återstår också att sätta in home/limit-switchar, för jag antar att manuell homing inte är lika kul när väl det första glädjeruset lagt sig :).

Kom på att jag inte nämnt kulskruvarna något. De kommer iaf från linearmotionbearings2008 (ebay) och jag fick ge typ 1450 +230(Fedexavgift och tull) för dem. Kan inte annat än rekomendera den säljaren. Jag skickade en beställning och en enkel ritning på hur jag ville ha ändarna på skruvarna (8mm då jag kör 608ZZ-lager (för inlines från stadium eller liknande butik)), och det passade som fisken i handsken.
1450kr inkluderade skruvarna med muttrar, 12st LM20UU linjärlager, tre axelkopplingar och frakt.

Om nån vill ha ritningar på maskinen är det bara att säga till så snyggar jag till dem lite och lägger ut dem.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: CNC-fräs, papabear-A3

Inlägg av ghost_rider »

ser fint ut, men. ;)
Jag hade nog gjort bordet lite mindre för att få ut mer rörelse på X. Som det ser ut så har du 100mm?

[edit]

Äh, kollade videon, ser bra ut! ;)
Skriv svar