Bygge av CNC-fräs // Tillverkar bord

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Bygge av CNC-fräs

Inlägg av Rohan »

Det är 6 mm tjock HDF som är nedfräst i kanten. De tunnaste kanterna man ser på flera ställen på bilden är därför 4 mm. Känslan är robust och inte alls klen, dessutom kommer många av dessa kanter att limmas.

Ett bra alternativ skulle vara att göra alla delar i 12 mm MDF och där det krävs mer använda dubbla lager. Skulle sänka materialkostnaden och förenkla den delen.

Trevligt med glada tillrop! Det uppskattas.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Bygge av CNC-fräs

Inlägg av X-IL »

Det låter bra! Snyggt blir det oavsett.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Bygge av CNC-fräs

Inlägg av Rohan »

Provat att montera bordet och traversen. Lite pill eftersom min MDF inte var 16,0 mm utan 16,2 mm. Några hål hade dessutom hamnat lite fel. Man lär sig en hel del av att konstruera maskiner.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Bygge av CNC-fräs

Inlägg av Rohan »

Provmonteringen fortgår.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg
Inlägg: 539
Blev medlem: 26 december 2004, 00:59:27
Ort: Lund

Re: Bygge av CNC-fräs

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Ser väldigt bra ut! :bravo:
Min enda tanke är hur hållfastheten i MDF'en påverkas av försänkningarna? Jag upplever att MDF har väldigt lätt för att spricka/"delaminera" om krafterna drar lite ojämt...
Men som sagt, ser väldigt bra ut! Följer med spänning!
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Bygge av CNC-fräs

Inlägg av Rohan »

På ett par ställen har spåren helt klart blivit djupare än optimalt. I vanlig ordning lär man sig en del under tiden och det är en av lärdomarna. De fungerar bra som anhåll och styrspår vid bara 3 mm men jag ritade dem betydligt djupare. På två ställen har det sedan blivit ytterligare någon mm djupt på grund av fel i produktionen.

Blir en ny design av Z-axeln som första projekt tror jag.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Bygge av CNC-fräs

Inlägg av Rohan »

Har limmat delarna till motorfästet med epoxi. Ska förhoppningsvis fungera bra.

Blev bra så när som ett hörn som kikar ut lite mer än jag hade velat. Inget som ska påverka funktionen dock.

Insåg också att de lager som jag valt inte är det bästa valet eftersom det är radiallager och inte axiallager. Kommer limma dem på plats och sen får vi se om de blir utbytta.
cnc1.JPG
cnc2.jpg
cnc3.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Bygge av CNC-fräs

Inlägg av Rohan »

Efter att ha känt lite på glappet i y-axeln så blev jag lite nervös. Insåg dessutom att de glidlager jag valt var radiallager, kanske inte helt lyckat med avseende på spel. Som reaktion har jag nu beställt 16 stycken LM16UU, linjärlager med kulor, på eBay.

Tänker att jag ska montera allt enligt min första plan och se hur dåligt resultat jag får i 16 mm MDF. Om det blir tillräckligt bra för att fräsa nya delar för lagrena får det bli så. Annars försöker jag ta upp de befintliga hålen från 18 mm till 28 mm och monterar de nya lagren. För Z-axeln är det nog inte möjligt att modifiera befintliga delar eftersom de nu sitter ihop rätt bra med epoxy. :?
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg
Inlägg: 539
Blev medlem: 26 december 2004, 00:59:27
Ort: Lund

Re: Bygge av CNC-fräs

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Nu blir jag nyfiken, vilka lager var det du hade sedan tidigare? :humm:
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Bygge av CNC-fräs

Inlägg av Rohan »

Igus GFM-1618-17, http://www.igusab.se/iPro/iPro_02_0001_ ... ?c=SE&l=sv

De glappar en del, vad jag upplever. Lyfter jag i bakkant av traversen rör det sig någon mm i alla fall. Nu fräser jag ju inte med den punkten längst bort men ändå. Känslan är inget vidare. Jag skulle ha valt Igus DryLin R till det här.
Kel
Inlägg: 12
Blev medlem: 16 januari 2013, 23:01:37
Ort: Gällivare

Re: Bygge av CNC-fräs

Inlägg av Kel »

ser riktigt häftig ut :) är det en annan forumit som fräser ut grejjerna åt dig?

en liten input på mdf försänknigen, precis som några skrivit så blir mdf:en rättt mycket svagare om den tappar sitt "skal" och framförallt mindre slittålig på det ställena där skalet är borta eftersom det funkar som bindemedel för att mdf:en inte ska smulas sönder.
Ett botemedel mot det problemet är cyanoakrylat (även känt som snabblim) det ska vara en av de lite mer lättflytande varianterna för då flyter det ut väldigt lätt (det härdar ju som sagt rätt fort, därav namnet =P. ) den ytan som blir tål MÅNGA gånger mer belastning :) det går även att "pensla/smeta" inuti hål för att göra dem starkare (slitytan finns ju inte där heller)
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Bygge av CNC-fräs

Inlägg av Rohan »

Har fått hjälp av en på forumet med att fräsa delarna, han ville vara anonym så mer än att det är en han får ni inte veta. :vissla:

Tror jag hört om tipset med cyanoakrylat förut, lättflytande epoxi är också något som påstås fungera bra.
Kel
Inlägg: 12
Blev medlem: 16 januari 2013, 23:01:37
Ort: Gällivare

Re: Bygge av CNC-fräs

Inlägg av Kel »

gissade det =)

mmm... huvudsaken är att det kan sugas in lite innan det härdar och sen att det blir rätt segt skadar ju inte heller :)
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Bygge av CNC-fräs

Inlägg av Rohan »

Har varit en del annat som tagit tid i anspråk sista stunden så det har inte hänt så mycket mer.

Jag funderar på min lagerlösning. Är det möjligt att ta upp mina 18 mm hål till 24 mm utan att hamna helt åt skogen? Någon som har en finurlig lösning på det problemet?
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Bygge av CNC-fräs

Inlägg av Rohan »

Som jag skrev i mitt inlägg ovan så har jag kört fast, mer mentalt än praktiskt. Inser att mina felaktiga lager inte kommer ge en maskin som jag blir nöjd med. Borde ta upp hålen men jag vet inte om det går att få till så bra.

(Under tiden har jag börjat fundera på maskin nummer två… det är det väl ingen annan som känner igen? :roll: Liknande POSYs v3)
Skriv svar