Meduzas Multi-USB-Laddare [Nu i lager, se sid 16!]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Meduzas Multi-USB-Laddare [Nu i lager, se sid 16!]

Inlägg av Meduza »

Jag insåg för ett tag sedan att jag har alldeles för mycket prylar som laddas via USB, och att ha alla dessa små laddare som aldrig är där man behöver dom och sitter i alla uttag runt om i huset irriterade mig rätt rejält och började därför rita på en laddare som ska klara ett gäng prylar.

Kraven såg ut som följer:
5-10 uttag
Externt färdigköpt 230v->5v nätagg (inget nätagg på kretskortet)
Slimmad konstruktion
Klara av att ladda upp Androidmobiler till 2A
Individuellt avsäkrade kanaler
I övrigt följa USB-speccarna

Och jag började fundera på hur det skulle kunna se ut och för ett par veckor sedan caddade jag ihop ett kretskort (mitt första riktigt caddade någonsin):
ScreenShot072.jpg
Efter ett par revisioner så såg det jag i slutändan valde att beställa ut såhär:
ScreenShot083.jpg
I 3D:
ScreenShot086.jpg
ScreenShot087.jpg
Och efter ca 17-18 dagar så dök dessa kretskort upp i brevlådan från Seeedstudio, som ni ser med fyra kort per panel för att få ut maximalt för pengarna :)
2013-03-28 14.34.21.jpg
2013-03-28 14.34.11.jpg
Häromdagen dök ett 100-pack 2A polyfuses upp från en eBay-säljare, i dag fick jag leverans på ett gäng USB-kontakter, ett paket 3mm lysdioder, motstånd till dessa och kondningarna är påväg :)
2013-04-02 20.11.15.jpg
I dag fräste jag ut en fixtur för att hålla korten i en ikea-skärbräda och sedan fräste jag isär alla korten till individuella kort i lillasyrran
2013-03-31 21.57.34.jpg
Det blev ju ett par stycken...
2013-04-02 20.10.13.jpg
Och jag kunde ju inte låta bli att prova att allt fungerade som det ska, så jag lödde ihop ett kort och fräste ut passande hål i en elektroniklåda jag hade liggande, och jajamensan, den laddar min Galaxy S3 utmärkt i kombination med en 5V 4A väggvårta från Nordic Power iaf :)
2013-04-02 23.31.03.jpg
Har beställt ett par mer passande slimmade elektronikboxar att montera dom i också som borde dyka upp vilken dag som helst, ska åka och handla elytar och monteringsdistanser på elfa i veckan :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Meduza 1 juli 2015, 15:45:40, redigerad totalt 6 gånger.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av arvidb »

Snyggt!

En sådan där skulle passa utmärkt till min trampgenerator. Jag har redan en DC/DC-omvandlare 5 V ut som är tänkt just för USB-laddning, men har inte haft tid & ork att ordna med själva USB-uttagen.

Säg till om du vill sälja en (hel eller i byggsats)!
Supersnigel
Inlägg: 86
Blev medlem: 4 november 2011, 13:11:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av Supersnigel »

Kan också tänka mig att köpa en eller två, komplett eller i byggsats.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av Electricguy »

Nej men se där! Jag har planerat att bygga exakt en sån! :D
Hur mycket vill du ha för en?
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor
Inlägg: 2676
Blev medlem: 21 oktober 2005, 20:46:45
Ort: Utanför Växjö

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av Stolleman »

Jag är intresserad också :-)
ekman
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 januari 2009, 14:04:35

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av ekman »

Snyggt blev det! :tumupp:
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av zealotry »

Tjusigt! Vad har du caddat/routat i för program?
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av kankki »

Proffsigt! Bara att ha en 16A nätdel då också ;)

Hur tänkte du sälja dem? I kit-form?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av Meduza »

zealotry: Den är caddad i DipTrace, mycket trevligt program måste jag säga.

För er som är intresserade, visst skulle jag kunna tänka mig att sälja, har några kompisar som har frågat samma sak redan, måste bara räkna på vad alla ingående delar kostar så jag kan ge ett vettigt pris :)

kankki: Säljer helst i kitform det tar en stund att sitta och löda, men kan säkert göra något undantag för den som absolut inte klarar SMD :)

Jag tänker jag mig att det nog blir komplett med en kompakt apparatlåda (en mer slimmad än prototypen) med cnc-fräst front, kretskort, alla komponenter, alla distanser osv, dvs bara att löda och skruva ihop, men inget 5v nätagg medföljande.

Skulle även kunna erbjuda apparatlåda i stil med den som prototypen sitter i med utfrästa hål för dubbla kretskort (16st usb-uttag) då jag har ett gäng av den typen av låda, alternativt exakt som prototypen om man bara gillar att den står stadigt på bordet :)

Anledningen till inget nätagg är dels att det beror såpass mycket på vad man vill ha för kapacitet, ett 5V 16A behövs om man tänker sig ladda 8st prylar som klarar ladda med 2A samtidigt, men å andra sidan så laddar nästan inga prylar såpass fort, så i realiteten klarar man sig nog alltid med ett 5V 10A, och dels så känner jag helt enkelt inte för att vara kinaimportör av billiga nätagg utan det får ni klara själva :)

Spontant så rekommenderar jag en dylik:
http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=1815

Mer bilder kommer när mina slimmade apparatlådor har dykt upp så att jag kan visa hur det är tänkt att den ska se ut :)

Har även en plan på att fräsa ett par snygga alufronter och montera kretskortet nedsänkt i mina IKEA Lack sängbord ;)

Någon som har något bra tips på var man köper helst svarta torx eller insex M3*16mm i stockholm billigt, helst lösvikt eller typ 100-pack?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av tecno »

var man köper
Företag eller privat?
Billigt = du får vad du betalar för! Swedol har 'billigt' kina stål.

Som företagare går du in på Flinks och ansöker om konto, där handlar du till hyfsade priser kvalitets skruv.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av Meduza »

Företag eller privat spelar ingen större roll, har förvisso inget eget men typ hela släkten är företagare... får åka förbi Flinks och kolla vad dom har för pris :)

Vill mest inte betala massvis för inplastade 10-pack i detaljhandeln.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av Melkutt »

Kan nog ordna skruv till riktigt bra pris.
Skicka pm om det är intressant
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av Korken »

Snyggt! :tumupp:
I vilket bibliotek hittade du USB kontakten? Jag har letat efter en sån ganska länge själv!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av Meduza »

Footprinten är från Diptrace-biblioteket "USB" och heter "1734366-1", 3d-modellen är från någon kontakttillverkare, importerad via freecad->wings3d->diptrace och lite skalning i diptrace då det blev ett mm/tum-fel i skalan kombinerat :)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Inlägg av arvidb »

Meduza skrev:Någon som har något bra tips på var man köper helst svarta torx eller insex M3*16mm i stockholm billigt, helst lösvikt eller typ 100-pack?
Svarta torx i lösvikt finns nog garanterat hos Sifvert skruv vid Thorildsplan i Stockholm. Billigt vet jag dock inte, men ska du ha 100 st så kanske det går att få ett bra pris...
Skriv svar