T: Hjälp att felsöka kretskort *Problemet löst!*
Re: T: Hjälp att felsöka kretskort
Gör det närmast USB-kontakten. Genom att aktivera pull-up på D+ identifierar sig chipet som en full-speed device gentemot datorn och enumerering sker som en sådan.
Som jag skrev i tillägg till min föregående postning så skall din MCU göra detta självmant men det är ju lätt att testa och skall inte skada något.
Som jag skrev i tillägg till min föregående postning så skall din MCU göra detta självmant men det är ju lätt att testa och skall inte skada något.
-
Hann svara innan du skrev ditt tillägg 
Jo, self powered 3.3 volt stämmer!
Hur noga är det att värdet är 1.5K, fungerar det med 1K också?

Jo, self powered 3.3 volt stämmer!
Hur noga är det att värdet är 1.5K, fungerar det med 1K också?
Hur klockar du MCUn? Vilken frekvens har kristallen?
Jag har kört ett par olika USB-kapabla Atmelkretsar utan problem. Normalt sett använder jag ingen extern programmerare, istället den bootloader som finns förprogrammerad.
Mitt tips är att försöka sparka igång denna bootloader för att utesluta hårdvarufel. Det enda du behöver tillgång till är RESETn och HWBn (Pin 24 resp 13), vilket du ser ut att ha. Jorda och släpp dessa i rätt ordning, enl datablad sid 231, så borde kortet enumerera! Givet att du har en 8 MHz kristall...
Jag har kört ett par olika USB-kapabla Atmelkretsar utan problem. Normalt sett använder jag ingen extern programmerare, istället den bootloader som finns förprogrammerad.
Mitt tips är att försöka sparka igång denna bootloader för att utesluta hårdvarufel. Det enda du behöver tillgång till är RESETn och HWBn (Pin 24 resp 13), vilket du ser ut att ha. Jorda och släpp dessa i rätt ordning, enl datablad sid 231, så borde kortet enumerera! Givet att du har en 8 MHz kristall...
-
- EF Sponsor
Instämmer med hatten, har kört igång många Atmega med USB och aldrig haft problem.
Jaha så chipet har alltså bootloader i ROM som kan försätta det i DFU-läge. Ja då märker man ju direkt om det är något hårdvarurelaterat. Skall bli intressant att se hur det går!
-
Problemet löst!
Det rörde sig om SBS!
En dålig lödning som vi missat, trots mätningar då detta misstänktes från början!
Tusen tack för hjälpen Klas-Kenny!
-Hatten
kanske inte intressant längre, men en 8MHz kristall.
Det rörde sig om SBS!

En dålig lödning som vi missat, trots mätningar då detta misstänktes från början!
Tusen tack för hjälpen Klas-Kenny!
-Hatten
kanske inte intressant längre, men en 8MHz kristall.
Re: T: Hjälp att felsöka kretskort *Problemet löst!*
Kanon att det löst sig. Vad betyder SBS?
-
Re: T: Hjälp att felsöka kretskort *Problemet löst!*
Trodde det kanske var
Soldering, bad soldering

Soldering, bad soldering