Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av tecno »

lizerdboy skrev:remne Snyggt :tumupp:
Jag tror att det är många fler än bara jag som vill att du skapar en projekttråd :wink:

Kan bara hålla med, snyggt och ser gärna att remne fixar projekt tråd.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

MiaM, Det är en 300Watt glödlampa med E27 sockel.
Metallen upptill är isolerad med den vita keramik ringen som syns i underkant på hållaren. Det är bara en allmänt stadig glödlampa! :D Jag kör den genom en trafo för att få den att lysa lite lagom trevligt sådär.. :)
remne

Inlägg av remne »

lizerdboy m.fl: Tack! Jo, det vore väl eg oansvarigt av mig att inte skapa en projekttråd. Ska försöka få till en sådan tråd så fort jag fått igång den skapligt + gjort lite mätningar :).
1802

Inlägg av 1802 »

Electricguy: Hur många volt? Vilken typ av transformator? Jag är bara nyfiken.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Runt 100V Det är en trafo från en gammal förstärkare..
1802

Inlägg av 1802 »

Electricguy: Du skulle nämnt att det fanns en film. Den hade jag missat :oops: . Jag gissar att den drar 100W+ miljövänligt och bra :) . Men intressant design :tumupp: .
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag läste någonstans att en glödlampa som körs på lägre spänning håller betydligt kortare tid. Det känns dock helt ologiskt, känns som att det borde vara tvärt om. Någon som vet?
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Jag läste i en gammal Elfakatalog från 70-talet att livslängden på en glödlampa ökade våldsamt mycket med lägre spänning. Nu var ju detta väääääääldigt länge sedan men typ en sänkning av spänningen till 80% skulle ge 100% längre livslängd, eller något i den stilen.
1802

Inlägg av 1802 »

Det jag "har hört" är att mjukstart förlänger livstiden på glödlampor. Dimmer borde mjukstarta och öka livslängden. Inget jag märkt dock. Jag har dimmer i sovrummet och använder ofta. Men utelampan som används ytterst lite verkar hålla längre (vanlig strömbrytare).
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

ensten skrev:Jag läste i en gammal Elfakatalog från 70-talet att livslängden på en glödlampa ökade våldsamt mycket med lägre spänning. Nu var ju detta väääääääldigt länge sedan men typ en sänkning av spänningen till 80% skulle ge 100% längre livslängd, eller något i den stilen.
Det låter så mycket mer korrekt än det jag läste. Men det var någonstans på nätet, så det är säkert någon som bara hade fått för sig att "såhär är det" och skrivit det som en sanning fast han egentligen inte hade en aning. Just av den anledningen är jag alltid mycket noga med att påpeka när jag spekulerar eller gissar! Jag vill inte vara "that guy" som tvärsäkert påstår att "såhär är det" när jag egentligen inte vet säkert.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

ensten skrev:Jag läste i en gammal Elfakatalog från 70-talet att livslängden på en glödlampa ökade våldsamt mycket med lägre spänning. Nu var ju detta väääääääldigt länge sedan men typ en sänkning av spänningen till 80% skulle ge 100% längre livslängd, eller något i den stilen.
Ptja, 80% av spänningen (om lampan haft konstant resistans) ger ju 64% effekt, så det känns ju rätt rimligt.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Lampan i toppen på radiomaster och liknande körs, vad jag vet på halva märkspänningen för att få betydligt högre livslängd på lampan.
1802

Inlägg av 1802 »

Reparerade en sån här.
Bild
Den har glappat länge, funkade hjälpligt att vrida på topp delen. Men till sist gav den upp helt. Mätte fram 12V AC vid teleskoparna. Jag skruvade isär toppdelen, och fann felet. I ändan på teleskoprören sitter muttrar som var lösa. Bakom reflektorn. Metall mot metall, och ändå leder det inte(lösa muttrar) grrrr. Lite gnistbildning har det varit. Då metallpinnen rört sig lite i plasten.
Med nyfunnen kunskap är jag lite nyfiken på hur 12V AC'n ser ut. Är det bara 50Hz? Kan man driva nått mer med 12V AC'n? Ev kan man plocka bort halogen glödisen.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jodå, där sitter bara en trafo i botten-delen som ger 12VAC ut, skulle gå fint att driva vad som med den.
Användarvisningsbild
LillaJag

Inlägg av LillaJag »

Byggt ihop en liten skitsak...
IMG_1103.JPG
Köpte den bara för att den var billig och för att jag ville bygga ihop något...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar