Nätaggregat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Nätaggregat

Inlägg av Zyxel615 »

Hej!

Jag håller på att inreda min lilla hobbyhörna på rummet och har kommit på att jag verkligen behöver nån form av reglerbart spänningsaggregat. Problemet är att jag känner mig lite osäker på vad som är bra att bygga...

Visst, det enklaste vore väl att slänga in en L200 i en burk...
Men eftersom jag redan har ett par mäktiga 24V ringkärnetrafos (som ju brukar bli den dyraste delen) så funderar jag på att bygga nåt mer avancerat när jag ändå är på gång.

Jag har sett i AoE om ett digitalt nätagg (11/2001-1/2002 om jag inte minns fel) som verkar lovande, men det är ganska mycket komponenter.

Sen idag sprang jag på det här: http://www.tldp.org/linuxfocus/English/ ... e379.shtml som verkar kunna mer och vara billigare. Dessutom en AVR, nåt jag länge tänkt börja med, känns bättre än PIC eftersom kompilatorn är GCC = kompatibelt med Mac.

Så jag vill helt enkelt ha lite råd. Ser det ut som ett lovande projekt? Verkar vara väldigt flexibelt, mycket mer än AoE:s.

Visst, det vore coolt att designa eget från scratch men jag är inte så duktig på elektronik än och det skulle nog bli lite misslyckat :) Men löda och sånt kan jag.
Användarvisningsbild
sMkr
Inlägg: 67
Blev medlem: 30 maj 2005, 17:11:59
Ort: Göteborg

Inlägg av sMkr »

Nätag "skall" vara analoga :)

Jag skall själv snart börja bygga mitt egna nätag.
Har sneglat lite på dessa
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 00,7820000

http://www.kjell.com/content/templates/ ... 00,7820000
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Men jag vill ha digitalt :) för att... eehh.. för att!! :)

Skämt åsido, digitalt kan man ju ställa in lite mer exakt om det är bra kvalité på AD/DA-omvandlingarna.
Användarvisningsbild
sMkr
Inlägg: 67
Blev medlem: 30 maj 2005, 17:11:59
Ort: Göteborg

Inlägg av sMkr »

Det du kan göra är att bygga ett analogt och byta ut poten mot en digital pot.
det är väl det som är "digitalt nätag"?
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Mjo visst skulle jag kunna det... ska fundera lite...
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Det får bli ett sånt här: http://www.linuxfocus.org/English/June2 ... e379.shtml
och för att det ska kännas som att jag gjort nåt med designen tänkte jag försöka mig på en egen kretskortsdesign till det. Får se hur det går...

Anledningen till att jag vill ha digitalt är dels för att jag vill leka med µC:s och att det medger precis inställning av ström/spänning.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Vad skall Du ha aggregatet till?

Inlägg av Marta »

Utan att veta vad det skall användas till så är det helt omjigt att rekommendera något. Rent generellt kan man säga att glöm allt digitalt sk*t. Det skall vara analoga potar och analoga visarinstrument.

Eftrsom det mesta idag innehåller digitalteknik som drivs av +5V så är en fast sådan spänning som klarar ett antal ampere en god ide.

Du kommer nog också att ha nytta av en 0..30V variabel på någon ampere. Skall Du syssla med OP-förstärkare o.dyl. kan +/- 0..30 vata att tänka på. Där skall finnas strömgräns också på dessa.

Ibland behöver man lite råare och grövre saker, då kan en vridtrafo och sedan en trafo på t.ex. 30V vara en bra ide. Sådär 10A med valbart likriktad eller växelspänning på utgången.

Skall Du syssla med rör o.dyl så behövs det 6.3V AC kombinerat med 0..300V. För nixierör o.dyl. behövs ingen 6.3V och sådär 25mA räcker. För audioförstärkare krävs det starkare saker.

Till slut ett litet ord om digitalt o.dyl. Du är inte intresserad av varken ström eller spänning med 5 siffrors noggranhet, utan istället av att snabbt och överskådligt kunna se hur mycket ström något drar.

När Du skall inreda hobbyhörnan så kom ihåg att det viktigaste instrumentet är ett scope, hur enkelt som helst så kommer det att vara mycket mera användbart än en Fluke 5 siffrors DMM.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Okej, tack för råden.

Visst är ett scope nice, men inte direkt väldigt billigt, får försöka hitta nåt som inte kostar mer än skjortan :)
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Då kommer frågan... hur ska det vara konstruerat? Vet att jag sett en signatur på forumet där det finns en länk till div. nätaggregat... men kommer inte på vem det är :x, nån som kan hjälpa mig? Sökfunktionen är ju som den är just nu...

EDIT: efter lite manuellt letande på forumet hittade jag länken jag sökte.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

Janne66 kanske? , har dock inte hans hemsideaddress :(

EDIT: För långsam :(
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Japp det var precis han jag tänkte på, kom som sagt på det. Men tack ändå!
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Tror jag bygger nåt baserat på LM723... gammal men verkar vara väldigt flexibel och pålitlig. Kan ju alltid koppla in en AVR senare om jag får lust till det :wink: men jag förstår poängen med att hålla det enkelt.
Får ta och skissa lite.
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

kolla min sida
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Japp det var precis det jag gjorde för några inlägg sedan :) , det finns en hel del matnyttigt där har jag märkt.
Skriv svar