Vi har lite problem med elen på spisen så det måste redas ut.
Först kopplade vi in det som vi trodde att det skulle vara, med B- till blocket och B+ till en annan plint på startmotorn. Slog vi på panelen så gick den igång och vi kunde trycka på startknappen. Startmotorn drog igång med säkringen gick efter typ 1 sekund. Jag tyckte att motorn snurrade åt fel håll och en markering på remhjulet tycktes flytta sig moturs (fel håll). Efter att ha satt i nya säkringar och bränt dem några gånger (nu gick de direkt vid tryck på start, motorn gick inte runt alls) så testade vi att polvända. Detta för att jag trodde startmotorn gick åt fel håll.
Efter polvändning gick inte säkringen längre när vi körde och motorn gick åt rätt håll. Därför trodde vi att det var rätt, trots att det var skumt. Dock gick det inte att glöda eller starta med vredet på maskin (som är kopplat till startmotor och glödstift via relän).
Nu har jag fått höra att en startmotor inte byter riktning vid polvändning. Det är då kanske troligt att den snurrade åt rätt håll även vid första försöket och att jag såg fel. Om den snurrade nästan ett helt varv åt rätt håll så såg det ju ut på markeringen som att den snurrat en bit åt fel håll. Antagligen missbedömde jag hur mycket den snurrade. Jag tyckte det såg ut som ett litet ryck på ~20 grader men det kanske var 340 grader.
Det förklarar kanske varför vi inte kunde glöda eller använda startvred efter polvändningen. Jag tror dock inte vi kunde använda dem innan vändning heller, men det minns jag inte säkert. Kablarna in till panelen är även märkta B+ och B- på ett sätt som tyder på att blocket ska vara B-. Dock förstår jag inte varför säkringen gick hela tiden när det var (antagligen) rätt kopplat.
Det känns som att jag måste få tag på lite mer info kring elsystemet innan jag gör ett nytt försök. Jag måste även bygga en ordentlig avgaspipa och det tar ju några veckor att få till tror jag så jag har tid på mig.
Är det någon som är haj på marinmotorel som har input?
Edit: Fick just lite material kring elsystemet från PON-CAT:
PDF. Jag har inte hunnit läsa ordenligt än och måste kila men det ser ut att finnas en del matnyttigt.