Signalgenerator med hjälp av VGA utgång?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Signalgenerator med hjälp av VGA utgång?

Inlägg av chille »

Jag börjar tröttna lite på att inte ha en vettig signalsgenerator och funderar vad det finns för lösningar förutom att spendera 10k+ på att köpa en. Jag kom att tänka på en sida jag hittade för några år sedan med en person som genererade egna vågformer med VGA-utgången på ett grafikort. Jag vill minnas att han fixat sig åtkomst direkt till DAC:en och kunde på så vis generera kontinuerliga signaler från DC till ett par 100 MHz. Är det någon som vet mer om detta?

Man kan så klart generera grafik för att kontrollera utsignalen. Problemet är att vid H- och V-sync kommer signalen ut från de tre D/A-omvandlarna vara låg. Detta är ju lite trist. Det skulle vara fantastiskt om man själv kunde peta in data i D/A-omvandlarna och låta de mata ut en analog kontinuerlig signal. Jag misstänker att detta skiljer sig mellan olika grafikkort, så man kanske måste hitta rätt kort för att lyckas med detta.

Tänk vad fantastiskt att ha en signalgenerator med 3 kanaler, DC - 400MHz och egna vågformer. Och dessutom i ett system med näst intill oändligt med processorkraft och minne för att generera signaler. :mrgreen:
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18404
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Signalgenerator med hjälp av VGA utgång?

Inlägg av 4kTRB »

Sökte efter liknande projekt men har inte hittat något än.
Hittade annars det här ganska kul projektet med att få
till en kopia av en datorbild på oscilloskopet:
http://www.scienceprog.com/vga-to-x-y-z ... converter/
Emil95
Inlägg: 241
Blev medlem: 21 september 2011, 17:37:15
Skype: garaget95
Ort: Hallstahammar

Re: Signalgenerator med hjälp av VGA utgång?

Inlägg av Emil95 »

Coolt projekt lycka till
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Signalgenerator med hjälp av VGA utgång?

Inlägg av Andax »

Jag gjorde faktiskt något liknande för länge sedan. Jag behövde inte kontinuerlig output men jag behövde generera arbitrary pulser med möjlighet att förskjuta dem relativt varandra. Jag behövde i princip aldrig längre vågformer än vad en pixelrad gav så det var inga problem med horisontell och vertikal blanking.
Principen funkade, men min uppkoppling vad ganska temporär (lite labbruska) och gav kanske inte perfekt resultat.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Signalgenerator med hjälp av VGA utgång?

Inlägg av xxargs »

vad jag förstått så kan man göra väldigt långa pixelrader

har för min att det skrevs för länge sedan om att kunna göra testgenerator mha VGA för att göra komplett frame på DVB-T med bild och allt genom att låta mottagaren lyssna på en lämplig överton av signalerna som går ut från VGA:n istället för en svindyr testbox som genererade samma sak

har för mig att programmet gick att ladda ned - där mot informationen hur den digitala framen byggdes upp för att vara giltig för en DVB-T mottagare framgick inte
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Signalgenerator med hjälp av VGA utgång?

Inlägg av E Kafeman »

Jag roade en del med sådant för länge sedan. Även som kommersiell verksamhet. Man kan göra mycket komplexa signaler och snabba signalförlopp.
Det är dock jobbigt att använda samma grafikkort som man skriver programkoden i, så använd dubbla grafikkort.
Först hade jag CGA och EGA men uppdaterade senare till ISA och PCI VGA. Sända PAL-TV fungerade utmärkt och med perfekt kvalitet.
Assembler i DOS-miljö är nog enklaste utvecklingsmiljön. Ett större problem kan vara att få tag på bra dokumentation på grafikkortet.
Ett gammalt exempel på vad man kan göra, att generera en DVB-t mux inklusive diverse servicefunktioner och frekvensmultiplicerad färdigt att visa på valfri TV-mottagare via antenningång:
http://bellard.org/dvbt/
På sidan finns även länk till en AM-sändare med goda prestanda som genereras från grafikkortet.
Med ett modernt grafikkort som i princip har 10-dubbla beräkningsprestandan kan man nog starta sin egna TV-station med flerkanal livesändningar.

Tänk på att det kan bli frågan om innehav av olaglig sändarutrustning. Radiotjänst kommer och beslagtar olaglig programkod. Rensa datorn från nätverk och TV-mottager så undgår man åtminstone TV-licensen.
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: Signalgenerator med hjälp av VGA utgång?

Inlägg av Johanb »

Möjligheten att modulera en mpeg-ts till en DVB-T-signal till överkomligt pris skulle vara mycket intressant :)
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Signalgenerator med hjälp av VGA utgång?

Inlägg av blueint »

Beredd att prova? ;)

En DAC som klarar cirka 60 Msps, blandare samt lokaloscillator på 470-790 MHz samt filter så har du en DVB-T sändare.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Signalgenerator med hjälp av VGA utgång?

Inlägg av Krille Krokodil »

Hittade lite olika lösningar på FPGA men inget direkt färdigt...

http://www.gadgetfactory.net/2011/10/ja ... ming-soon/
Skriv svar