Led-vagnsljus!

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
tocsle

Led-vagnsljus!

Inlägg av tocsle »

Jag tänkte bygga en ordentlig strålkastare till en hästvagn och en släde, för körning dessa mörka vinterkvällar.
Jag har en behållare med diameter 60 mm invändigt och tillräckligt hög för att det ska få plats 6 st 18650-batterier i två rader på höjden, dvs 12 st.
Jag har förstått att Taskled gör bra drivare till kraftiga leddar och att Cree xmlt är bra dioder, att detta går att beställa från Cutter.au.
Jag har tänkt tre dioder... Kan jag få ut 3000 lumen vore det finemangs!

Men kan någon av er hjälpa mig med vilken drivare jag ska ha, hur jag ska koppla batterierna och dioderna? Sådär svinenkelt, gärna ritat, hur kablarna ska gå, förbi en strömbrytare, och vilken xmlt-diod jag ska köpa??

Jättetack på förhand!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Led-vagnsljus!

Inlägg av Meduza »

Är du säker på att du vill bygga?

Annars tror jag nog att ett par av dessa skulle räcka gott och inte bli många hundra dyrare än om du bygger själv, dessutom vattentäta:
http://dx.com/p/b60-waterproof-cree-xm- ... 650-104905

Vad har du tillgång till för maskiner för att fixa själva lamphuset annars?
tocsle

Inlägg av tocsle »

Jo, jag vill bygga själv, och nu behöver det inte bli trycktätt. Lamphusen svarvar jag ur 35 mm aluminiumprofil. Det blir lättare och smidigare. Flänsarna hamnar på andra hållet. Lampglas har jag en del liggande, likaså kabelgenomföringar. Men framförallt kan jag styra och anpassa optiken.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

3st cree XM-L u2, med rätt drivning och kylning har du ~3400 lumen
Led'arna kopplar du förslagsvis i serie, vill minnas att nästan samtliga av taskled's drivare har denna konfiguration. Med 3 st i serie á 3,3v bör du knåpa ihop ett batteri med minst 14v (iförsig beroende på drivare och dess topologi)

[edit 2]
Om ytterdiametern är 35mm på ditt ämne o du skall trycka in 3st, som jag skrev tidigare. Gör anpassade kylflänsar för de rackarna ger mkt värme ;)
Senast redigerad av ghost_rider 25 januari 2013, 17:04:50, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Om du ska ha 12st 1860 batterier är det nog rekommenderat att du har någon form av balansering mellan cellerna.
tocsle

Inlägg av tocsle »

Nu behöver jag backa en smula:
Jag kan ingenting om elektronik. Ingenting. Seriöst.

Kan någon av er hjälpa mig med grundfrågan?
HUR ska det kopplas?
Lödning, svarvning och sånt där är inga problem. Det är det där andra. Vad och hur det ska sitta ihop..
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jaha, nuuu insåg jag vem du är tocsle, tack för meddelandet på FB :)
(så länge sedan du skrev här på EF så jag mindes inte vilket nick du hade)

Då jag vet att du är seriös i att bygga detta kommer här ett förslag.

Lysdioder: Cree XM-L U2: http://www.cutter.com.au/products.php?cat=Cree+XML-2

Koppla dina 12st 18650-batterier som ett 2S3P-pack, dvs 3 parallellkopplade strängar med 4st celler i serie, så du får ett pack på nominellt 14,8v, använd celler med protection-chip inbyggt.

Använd en Taskled H6Flex-driver: http://www.cutter.com.au/proddetail.php?prod=cut1055 ( http://taskled.com/h6flex.shtml )

Seriekoppla dina 3st lysdioder och koppla till drivaren, koppla en momentan tryckströmbrytare mellan lödpunkterna SWA och SWB

Sen konfigurerar du drivern till max 3A (står hur i manualen, man klickar sig igenom menyer) och ser ljuset ^_^

Laddningsbalansering mellan cellerna är säkert bra att ha, men laddar man dom inte så fort så fungerar det nästan alltid ändå, så görs det på tusentals produkter skeppade ur kina varenda dag...

Kopplingsbild:
ScreenShot057.jpg
Råkade skissa med 3st celler i serie, jag menar egentligen 4st per "kollumn" i bilden.

På kablarna mellan batteripack och drivare kan det vara lämpligt att sätta en kontakt så att man kan koppla ur lamp-delen för att ladda batteripacket.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
tocsle

Inlägg av tocsle »

Tack Meduza!
Enkelt, logiskt och klart formulerat så att tom jag begriper!
Det blir två olika lampprojekt. Ett till hästmön och ett till mig. Delarna är beställda.
Undrar vilken jag ska börja med..

:lol:
Skriv svar