Krille356 bygger CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
krille356

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av krille356 »

Har funderat på delarna som är svetsade och som ska gjutas in :humm: kompositbetongen kommer att låsa fast dem rätt rejält så frågan är om man behöver avspänningsglödga delarna?

Min tanke är att jag ska försöka göra en grovbearbetning av vissa ytor innan jag gjuter in delarna, när allt sen är avformat så är planen att det redan är så pass plant att jag ska kunna slipa och skava in det sista. Nödlösningen är att jag måste fräsa ytorna när allt är gjutet men då måste jag hitta någon med en enorm fräs...

Jag vet tyvärr inte exakt vad för material plåten är mer än att den ska vara svetsbar samt inte härdbar, har dock ställt frågan till de som skurit delarna åt mig.

Gissar på att det är ett vanligt konstruktionsstål typ SS1312 eller liknande.

Har grävt lite och kommit fram till att alla konstruktionsstål verkar avspänningsglödgas vid 550 - 600 C.
Visa specificerar ingen hålltid samt "fri svalning" medan andra skriver att man ska ha en hålltid på 1-2h med fördröjd svalning.

Min tanke är att man kanske skulle kunna "fuska lite" och värma upp stålet till 550 - 600 C med en gasolbrännare och sen slå in det i svetsfiltar och låta det svalna sakta.

Någon som har erfarenhet av att avspänningsglödga?

Kanske är det helt onödigt då jag varit noga med att minimera värmetillförseln till materialet under svetsningen?
Användarvisningsbild
Gustavson

Inlägg av Gustavson »

Hej!

Du kommer garanterat få någon typ av "spänningsproblem" pga. bearbetningen, frågan är bara hur stora skillnader och toleranser det resulterar i (har inte riktigt koll på din design och i vIlka ev. bitar det skulle uppträda i).

Vad jag ser som ett större ev. problem är skillnaderna i värmeutvidgningskoufucient (stål och epoxy). Detta kan ju i och för sig fixas genom att du effektivt leder bort värme som kan uppkomma i samband med bearbetningen (alltså både under tillverkning och användande av maskinen).

Hur som helst, jag har bara teoretiska kunskaper i materialkunskap och tyvärr har jag lånat ut mina böcker/tabeller ang. tider och temperaturer för avspänningsglödgning men kan självklart fixa om du tänker göra detta själv i någon 3-fas ugn av industriell standard.
Gasolbrännare kan du glömma att du funderade på, detta kommer ge en ännu mer ojämn kristallstruktur med mer spänningar som resultat.

Det är nog bra om du vet relativt nära vilken Kolhalt du har i stålet därför att glödningstid och temperatur följer fasdiagramet för kol/stål (ferrit till cementit). Min gissning är dock att du har ett undereutektoidiskt stål. Men vill du veta säkert så får du ta en mikroskopisk bild och lägga på ett raster och räkna hur många kryss i fyrkantsrastret som innehåller perrlit/ferrit/cementit och göra en hävstångsberäkning för en Kolhaltsbedömning...

Ev. Kan jag hjälpa dig med detta då jag har tillgång till mikroskopisk utrustning samt programvara för automatisk uträkning av Kolhaltsbedömning, men bara eventuellt...

Detta med avspänning är en knivig avvägning och som ytterligare understryker vikten av att kunna justera vinklar etc. men flertalet justerskruvar (skavning tror jag inte på).

Lycka till!
/Gustav
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Angående det här med motvikter eller gas/luftfjädrar så har vi väl tidigare några gånger diskuterat att använda pneumatiska cylindrar fyllda med vatten/glykol eller liknande pga att det inte komprimeras och därför ger fjädringsverkan? Eventuellt så borrar man upp luftanslutningarna och sätter på grövre slang för att få bättre flöde.Vad tror ni om det?
krille356

Inlägg av krille356 »

Spänningsproblem på grund av planfräsningen tror jag blir minimala, däremot är jag mer orolig för hålen som ska borras och gängas för att fästa skenorna.

Har ritat ett rött streck på ytan som ska planfräsas innan delen gjuts in, det är i stort sätt samma plan som ska planas på alla delarna.
s_IMG_1184.jpg
Planet är plant inom 0,5 mm direkt efter svetsningen så det är minimalt med material som ska bort, åtminstone om jag lyckas gjuta allt hyfsat rätt från början.

De största inbyggda spänningarna kommer troligen dels från att delarna är skurna ur en stor plåt vilket gjorde att jag var tvungen att "tvinga" dem lite för att hamna på rätt position.
Resten kommer troligen från svetsningen, men där har jag försökt att svetsa så att spänningarna ska bli symmetriska.

Tror att jag beställde extra material till några av delarna för att kunna experimentera, ett alternativ skulle kunna vara att testa att plana och borra hålen till skenorna på en av delarna för att se hur det hela beter sig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
krille356

Inlägg av krille356 »

dar303 skrev:Angående det här med motvikter eller gas/luftfjädrar så har vi väl tidigare några gånger diskuterat att använda pneumatiska cylindrar fyllda med vatten/glykol eller liknande pga att det inte komprimeras och därför ger fjädringsverkan? Eventuellt så borrar man upp luftanslutningarna och sätter på grövre slang för att få bättre flöde.Vad tror ni om det?
Det är fjäderverkan från luften som jag är ute efter, jag är inte speciellt orolig för att fjäderverkan ska ge mekaniska svängningar i systemet. Min teori är att stegmotorn är växlad så pass mycket genom kulskruven att eventuella svängningar inte kommer att kunna uppstå.

Fördelen med att använda luft som jag ser det är att det blir en enkel lösning att implementera, sen är ju cylindrarna konstruerade för luft så man vet ju inte riktigt hur de beter sig om man i stället använder en vätska.

Jag förstår dock hur du menar med att använda vätska i stället för luft, det är ett bra alternativ att testa om min teori med trycktank inte skulle fungera.
Morgons

Inlägg av Morgons »

Jag förstår inte varför allt måste vara 100% hela tiden... Det spelar för f*n ingen roll om mottrycket diffar något Bar! det lär inte märkas på maskinen alls.

Om den nu inte klara av någon vikt skillnad så lycka till med att borra med den då. då snackar vi vikt skillnad.

Jag kan köra utan luft på min maskin, inga problem... men jag kan istället för 4000mm/min köra 6000mm/min med avbalansering. Därför använder man det
krille356

Inlägg av krille356 »

Allt måste inte vara perfekt men desto bättre man lyckas göra allt från början desto mer marginal har man för oförutsedda fel.

Jag tror inte heller att en tryckskillnad på 5-10% kommer att ha någon betydelse. Anledningen till att jag vill balansera bort större delen av vikten är som du skriver att jag hellre utnyttjar motorkraften till ökad hastighet och om möjligt lägre hålström än till att övervinna tyngdkraften.

Det damp in en halvpall med mitt nya skruvstycke i veckan :)
s_IMG_1205.jpg
Köpte ett likadant som jag har sedan tidigare.
s_IMG_1206.jpg
Någon som vet var man kan köpa rostskyddet som många kina grejer är målade med?
Hade varit perfekt att ha när man ville spara material i ej uppvärmt utrymme men vill undvika att materialet rostar.
s_IMG_1207.jpg
s_IMG_1209.jpg
Tog ett bra tag att torka av all rostskydd....

Järnbiten är hyfsat rak så jag använde den för att grovjustera skruvstyckena.
s_IMG_1239.jpg
Justerade först in det första med vippindikator.
Sen tog jag bort järnbiten och justerade in det andra i linje med det första.
s_IMG_1241.jpg
Har även byggt ett fäste till mätklockan så att jag kan montera den i spännhylsa i fräsen på ett enkelt sätt.
s_IMG_1246.jpg
Fick även ett paket från OTD i veckan med lite slipskivor, har beställt två nya vinkelslipar då min ena är helt kass och den andra börjar kännas sliten.
s_IMG_1235.jpg
Köpte lite olika sorters skivor för att kunna utvärdera lite, har aldrig testat Rhodius så det ska bli skoj att se hur bra/dåliga de är.
s_IMG_1236.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
krille356

Inlägg av krille356 »

Fick reda på vad för stålsort jag fått bitarna skurna i, det var konstruktionsstål SS1312.
Terho

Inlägg av Terho »

Vad går ett sådant skruvstycke på och från vart?

Mvh Terho.
krille356

Inlägg av krille356 »

Köpte det härifrån:

http://www.smaskin.se/web/Produkter/Skr ... 10625.aspx

Finns några olika storlekar, har ett likadant sedan tidigare som jag är mycket nöjd med.

Det minst prisvärda är frakten som gick på 838kr + 60kr för pallen. Frakten sved rätt rejält, smaskin har inga andra alternativ än posten.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Det här borde vara tillverkaren:
http://www.vertex-tw.com.tw/about_us/index.php

Lycka till att hitta något på den sidan...

Såg väldigt fint ut annars!

edit:
http://www.vertex-tw.com.tw/products/pr ... eng&cid=24
Samköp kanske?

e2: Skickade en förfrågan, alltid spännande att höra vad de tar för 10.
Senast redigerad av zeus 1 februari 2013, 18:14:33, redigerad totalt 1 gång.
thewho

Inlägg av thewho »

Jag köpte nyligen ett sånt här:
http://www.verktygsboden.se/maskinskruv ... 150x114-mm
Har ett likadant fast 100mm versionen på cnc fräsen, båda fungerar strålande :tumupp:

Tror jag betalade 202€ när jag hämtade ut det här.
hovbyholm

Inlägg av hovbyholm »

krille356 skrev:Köpte det härifrån:

http://www.smaskin.se/web/Produkter/Skr ... 10625.aspx

Finns några olika storlekar, har ett likadant sedan tidigare som jag är mycket nöjd med.

Det minst prisvärda är frakten som gick på 838kr + 60kr för pallen. Frakten sved rätt rejält, smaskin har inga andra alternativ än posten.
om man handlar för typ 550 kr så får man det frakt frikt
http://www.smaskin.se/web/Hem.aspx

En hel avdelning med fyndvaror till kanonpris!

Köp fyndvaror för över 500 kr exkl moms så bjuder vi på frakten!
Användarvisningsbild
3uba296

Inlägg av 3uba296 »

Gäller inte bara det just fyndvarorna då?
Användarvisningsbild
Thorped

På tal om en tanke som slog mig...

Inlägg av Thorped »

Jag har funderat över det där med att göra fräsar i stål, är det så jäkla smart egentligen? Stål är ju mer temperaturkänsligt än aluminium och aluminium är ju styvare...
Skriv svar