Min tanke är att jag ska försöka göra en grovbearbetning av vissa ytor innan jag gjuter in delarna, när allt sen är avformat så är planen att det redan är så pass plant att jag ska kunna slipa och skava in det sista. Nödlösningen är att jag måste fräsa ytorna när allt är gjutet men då måste jag hitta någon med en enorm fräs...
Jag vet tyvärr inte exakt vad för material plåten är mer än att den ska vara svetsbar samt inte härdbar, har dock ställt frågan till de som skurit delarna åt mig.
Gissar på att det är ett vanligt konstruktionsstål typ SS1312 eller liknande.
Har grävt lite och kommit fram till att alla konstruktionsstål verkar avspänningsglödgas vid 550 - 600 C.
Visa specificerar ingen hålltid samt "fri svalning" medan andra skriver att man ska ha en hålltid på 1-2h med fördröjd svalning.
Min tanke är att man kanske skulle kunna "fuska lite" och värma upp stålet till 550 - 600 C med en gasolbrännare och sen slå in det i svetsfiltar och låta det svalna sakta.
Någon som har erfarenhet av att avspänningsglödga?
Kanske är det helt onödigt då jag varit noga med att minimera värmetillförseln till materialet under svetsningen?