Hjälp med att identifiera och felsök effekttransistor

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Dan Ö

Hjälp med att identifiera och felsök effekttransistor

Inlägg av Dan Ö »

Hej! :)

Jag är lite nybörjare inom elektronik. Håller på att testa en effektresistor och har kommit fram till nedanstående. Finns det någon som kan styra mig i rätt riktning genom att svara på nedanstående?

Typ: RCA411s HY8340 - ( Om jag behöver hitta data om denna på nätet. Är det RCA411 som är beteckningen man söker på då?

Bas till collector samt bas till emittor 0,333MOhm
Collector till bas samt emittor till bas 1,93 MOhm

(Testade även med diodmätningen och värderna verkade rätt)

Collector till emittor 20 Ohm - Ska jag tolka detta låga värdet som att den är kortsluten?

Borde då vara en NPN transistor eftersom jag har lägre motstånd "från bas än till basen", kan man tänka så?

MVH/Dan
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Hjälp med att identifiera och felsök effekttransistor

Inlägg av Klas-Kenny »

Regel nr. 1, när man ska kontrollera halvledare så är resistansmätning uruselt, det är diodtest som är intressant!

Och när du mäter så är det väldigt intressant vilket håll du mäter, tex. om du mäter ifrån bas till emitter eller från emitter till bas.

När du mäter på vanliga NPN och PNP-transistorer så kan du i princip se dem som ett par dioder såhär:
Bild
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Transistorn kan det vara en RCA40411 :?:
Dan Ö

Inlägg av Dan Ö »

Klas-Kenny skrev:Regel nr. 1, när man ska kontrollera halvledare så är resistansmätning uruselt, det är diodtest som är intressant!

Och när du mäter så är det väldigt intressant vilket håll du mäter, tex. om du mäter ifrån bas till emitter eller från emitter till bas.

När du mäter på vanliga NPN och PNP-transistorer så kan du i princip se dem som ett par dioder såhär:
Bild
Yes, jag testade som sagt även med diodmätning. Satte då plus(röd) på basen och mätte först till emittor sedan till collector och fick då ca 0,47V. Vände jag på mätprobarna så fick jag inget resultat.
Dan Ö

Inlägg av Dan Ö »

YD1150 skrev:Transistorn kan det vara en RCA40411 :?:

Aha, tack! Så kanske det är. Hur ska man fatta att den heter 40 innan och vad står HY8340 för?
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Jag kom ihåg ett gammalt byggprojekt från Allt om elektronik (en tidning) från tidigt 1980-tal.
Men annars har jag inget bra svar direkt, titta i databöcker från RCA är nog enklast.

8340 är nog tillverkningsår 1983 vecka 40 vilket stämmer bra med "byggprojektet" ovan
det var från den tiden 1982-83.
Dan Ö

Inlägg av Dan Ö »

Aha intressant!

Jag tror min maskin där den sitter är äldre än 83 så det skulle i så fall betyda att den blivit bytt. Måste undersöka det närmare.

Är det någon som kan besvara det här med endast 20 Ohm motstånd mellan kollektor och emittor. Jag har även kontinuitetsmätt och då piper det. Betyder detta att den kan vara kortsluten på något sätt?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ja det betyder det.
Dan Ö

Inlägg av Dan Ö »

Ok, tack! :) Då ska jag fortsätta och se ifall fler är trasiga och försöka byta ut dem.
Skriv svar