DAP: TOS FN40 Verktygsfräs konvertering till CNC

Berätta om dina pågående projekt.
Swemill
Inlägg: 224
Blev medlem: 9 september 2010, 23:41:47

Re: DAP: TOS FN40 Verktygsfräs konvertering till CNC

Inlägg av Swemill »

DAP skrev:Tack för erbjudandet. En kompis jobbar med kulskruvar hela dagarna så han kommer tillverka anpassade skruvar till mig med muttrar och allt.
Blir enklast och smidigast så, iallafall i mitt fall.
Ok. Låter bra med kompisen! Kan man kanske beställa skruvar därifrån...? :vissla:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: DAP: TOS FN40 Verktygsfräs konvertering till CNC

Inlägg av Meduza »

>> ...känns EMC bättre på industimaskiner som är mer komplexa.
Ja det är ett mer komplext system och man kan hantera mer komplexa system, på gott och ont, då det leder till att det är mer att sätta sig in i hur systemet fungerar.


>> ...till att börja med, vad är Ubuntu för nåt? Har med hört att man ej behöver kunna nåt om själva Linux.
Ubuntu är "varianten" av linux som LinuxCNC är baserad på.
Man _behöver_ inte kunna något speciellt, både installationen och användandet är rätt straight-forward numera sålänge man inte ska göra något speciellt.

>> ...men vad klarar systemet av, kan man köra 6 encodrar på 4MHZ vardera... ...vad det klarar och vad MESA korten klarar....
Ingen aning vad systemet i sig klarar, massor, men då det körs på en dator så beror det ju i stor del på vad du har för hårdvara i den.
MESA-Korten finns det ju hyggligt med spec på deras hemsida.


>> ...det jag blev missnöjd med var på MESA korten och att det inte fanns några konkreta inkopplings exempel...
Nu vet jag inte om det finns där, men har du börjat läsa "Integrators Manual" och "Users Manual"?
http://linuxcnc.org/docs/EMC2_User_Manual.pdf
http://linuxcnc.org/docs/EMC2_Integrator_Manual.pdf

>> ...och då får man tillgång till alla analoga in & ut och alla digitala in & ut gångar typ?
Typ så ja, du kommer åt alla pinnar som hanteras genom HAL, HAL-manualen är också bra läsning:
http://www.linuxcnc.org/docs/HAL_User_Manual.pdf

>> ...vad sätter man drivarna i för mode då?
Jag har för liten erfarenhet av servosystem för att kunna svara på detta

>> Ok men ligger regler looparna då på dator cpu'n eller dom lägger sig på typ MESA FGPA korten?
Det vanligaste är att man kör reglerloopen i en cpu-tråd om jag förstått allt rätt.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: DAP: TOS FN40 Verktygsfräs konvertering till CNC

Inlägg av arvidb »

DAP skrev: >> Hur bra support...
Detta är lite krångligare, finns inte samma community som för Mach 3.
Vet att det finns en hyfsad mängd svenskar som kör det.
Finns rätt rejäla och vettiga manualer.
Får ta och läsa på om detta mer. Det jag blev missnöjd med var på MESA korten och att det inte fanns några konkreta inkopplings exempel. Finns detta någon annanstans att hitta? Tips på sidor?
Som jag har förstått så har Mesa tre olika typer av kort:
* FPGA-kort ("Anything IO"). Beroende på kort så ansluts dessa till PCn via PCIe, PCI eller EPP (parallellkabel). Dessa har 50-pins IO-portar (TTL-nivåer) ut.
* "Anything I/O dauther cards" - ansluts till FPGA-korten med 50-pins flatkabel. Har diverse ingångar och utgångar, typ RS-422, encoder, step/puls, +-10V etc beroende på kort.
* "Remote serial I/O cards" - ansluts via RS-422, lämpligen till ett "daughter card" som har RS-422.

Man laddar sedan olika firmware på FPGA-korten beroende på vad som är inkopplat. Många firmware-images verkar komma med LinuxCNC, men det verkar bara vara vissa kombinationer av kort som anses vara "standard".

(Allt detta med reservation för att jag inte testat något Mesa-kort själv ännu...)

Det finns ett forum där man kan ställa frågor. Under topic Hardware -> Driver boards finns flera trådar om Mesa-korten.
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: DAP: TOS FN40 Verktygsfräs konvertering till CNC

Inlägg av bobobo »

Hej
Jag har också nyss köpt en fräs som jag troligen kommer sätta nytt styrsytem på.
Jag har tittat runt lite och är för stunden mest inne på LinuxCNC + div Mesa kort.

Som jag förstått det så finns det "firmware" för Mesa korten som är full motion kontroller med slutning av servoloopen, men det är inte den firmwaren som används ihop med LinuxCNC utan då använder man en firmware som skickar allt till dator-cpu'n.

Från början var jag inne på Kflop+Kanalog men fann en riktig showstopper i mitt tycke: När man nyttjar feed-override i Mach3 så ändras inte hastigheten på maskinen förrän någon/några sekunder senare pga rörelsekommandon buffras i Kflop och de redan buffrade rörelserna påverkas inte av feed-override. Dvs ingen vidare känsla om man vill testköra ett nytt program genom att stå och reglera kontinuerligt med feed-override och bara gasa på vad man vågar i varje ögonblick.

PS
Har du något ~2kW servo att sälja billigt? (dvs billigare ~lika som servona på aliexpress)

Edit: Oj... oavsiktligt trådlyft, jag hade inte ställt om ögat på att det är 2014 nu.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: DAP: TOS FN40 Verktygsfräs konvertering till CNC

Inlägg av tecno »

en riktig showstopper
Men buffringen sker ju i Mach3 så det bör ju inte vara nåt fel med KFlop
H.O
Inlägg: 5707
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: DAP: TOS FN40 Verktygsfräs konvertering till CNC

Inlägg av H.O »

> Men buffringen sker ju i Mach3
Inte alls. Vitsen med en extern motion controller är ju (delvis) att komma ifrån den dåliga realtidsprestandan på Windows. Om buffring INTE sker i den externa enheten är man tillbaka på ruta ett. Frågan är hur MYCKET man ska buffra.... På en del enheter kan man ställa in hur mycket som buffras, inom vissa gränser, ju mindre buffert desto snabbare "svarar den" på feed override och feedhold etc men desto känsligare blir den. Om bufferten "går torr" stannar maskinen.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: DAP: TOS FN40 Verktygsfräs konvertering till CNC

Inlägg av tecno »

:humm:
Min svarv med pport så är det ju en fördröjning så det är väl Mach som 'buffrar'?
H.O
Inlägg: 5707
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: DAP: TOS FN40 Verktygsfräs konvertering till CNC

Inlägg av H.O »

Nej, i det fallet så är det är i parallelportsdrivern som själva bufferten är, Mach3 fyller den "bara" med data.

Mach3 består ju dels av själva applikationen, det som beräknar och genererar rörelserna och dels en motion controller. I fallet med LPT-port så är det Arts speciella driver som är motion controller och det är här bufferten sitter. Windows kan alltså hindra Mach3 från att generera data i en eller par sekunder utan att maskinen stannar eftersom drivern kontinuerligt "strömmar" data ur bufferten till LPT-porten. Mach3 - själva applikationen alltså, det du ser på skärmen - är som vilket Windowsprogram som helst i det fallet.

I fallet med extern motion controller så är det DÄR (eller i DESS drivrutin/plugin) bufferten sitter. I bägge fallen är Mach3 ansvarig för att generera data och kontinuerligt fylla bufferten så pass full att den inte "går torr".

När du skruvar på feedrate override så finns det ju redan data i bufferten, genererad med "den gammla" feedrate'en - denna data måste "gå ut" innan effekten av ändringen ses på maskinen. Ju mindre buffert desto snabbare respons men men risken är som sagt att Mach3 inte hinner fylla den kontinuerligt.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: DAP: TOS FN40 Verktygsfräs konvertering till CNC

Inlägg av tecno »

OK, då var det redogjort.
Skriv svar