Polaritetomvändare till radiostyrd hönslucka
Re: Polaritetomvändare till radiostyrd hönslucka
Vet du att mikrobrytarna klarar motorns belastning?
Med risk att verka besserwisser, kolla på data för switcharna o jämför med motorströmmen.
Det kanske funkar 10 eller 100 gånger om du överbelastar, och sen .... kan det hända mycket konstiga saker beroende på hur hårdvaran ser ut.
Det kanske funkar 10 eller 100 gånger om du överbelastar, och sen .... kan det hända mycket konstiga saker beroende på hur hårdvaran ser ut.
De klarar av 3A vid 125 VAC. Jag driver skruvdragaren med ett 1A nätagregat på 12V. för mig låter det som att det inte ska vara några problem.
Här är brytarna jag köpte: http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... are-p36054
MVH Henrik
Här är brytarna jag köpte: http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... are-p36054
MVH Henrik
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det är för klena brytare för att köra motorer på dem.
Beroende på att du får gnistor och annat elände då du bryter motorn.
Swech
Beroende på att du får gnistor och annat elände då du bryter motorn.
Swech
- prototypen
Men går luckan så fort upp och ner att man måste ha broms?
Riskerar man inte att nocka en och annan höna?
Med lite utväxling så blir det lätt självhämmande.
Protte
Riskerar man inte att nocka en och annan höna?
Med lite utväxling så blir det lätt självhämmande.
Protte
- Volvo245GLT
- Kontakt:
Om räckvidden inte blir ett problem, kanske det blir enklare att skippa styrningen via kamerans relä och köra med något separat?
Hårdvaran från vilken radiostyrd leksaksbil som helst t.ex.
Fram och back = lucka upp eller ner.
Är kameran placerad så att den ser luckan så räcker ju det som visuell bekräftelse på att den har stängt eller öppnat som den ska.
Hårdvaran från vilken radiostyrd leksaksbil som helst t.ex.

Fram och back = lucka upp eller ner.
Är kameran placerad så att den ser luckan så räcker ju det som visuell bekräftelse på att den har stängt eller öppnat som den ska.
Har nu byggt netrunners kopplingsschema och allt fungerar bra förutom att en mikroswitch aldrig fungerar, precis som sebastiannielsen sa. Netrunner, du råkar inte veta varför våra kopplingar inte fungerar men din gör det, har du satt den nedre microswitchen på något annat sätt? Laddar upp en skiss på hur jag har kopplat ihop allt senare idag eller i morgon.
Tack för all hjälp hittills!!!
MVH Henrik
Tack för all hjälp hittills!!!

MVH Henrik
Nu har jag lyckats löda ihop det hela på ett sätt som gör att allt fungerar.
Här är en skiss på det hela i fall någon i framtiden vill bygga samma sak:
Tack för all hjälp

Tack för all hjälp
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Uppföljning för er som undrar hur det gick.
Har nu kopplat in allt i hönshuset och håller på med lite "beta"test. Allt fungerar bra men har inte tillräckligt förtroende för bygget just nu att använda den när vi inte är hemma. Vill kunna gå ut och fixa om något pajar.
Men ska montera det hela bättre senare och låta det gå under en längre tid för att upptäcka eventuella fel.
Ni som vill se det hela kan titta på IP-kameran, den finns under adressen http://hencamera.com
Just nu hänger sladdarna helt galet men får fixa det när jag vet att allt fungerar
MVH Henrik
Har nu kopplat in allt i hönshuset och håller på med lite "beta"test. Allt fungerar bra men har inte tillräckligt förtroende för bygget just nu att använda den när vi inte är hemma. Vill kunna gå ut och fixa om något pajar.
Men ska montera det hela bättre senare och låta det gå under en längre tid för att upptäcka eventuella fel.
Ni som vill se det hela kan titta på IP-kameran, den finns under adressen http://hencamera.com
Just nu hänger sladdarna helt galet men får fixa det när jag vet att allt fungerar

MVH Henrik
Kul! Ja, fungerar inte mikroswitcharna så är det ju inte så meningsfullt.HenrikN skrev:Har nu byggt netrunners kopplingsschema och allt fungerar bra förutom att en mikroswitch aldrig fungerar, precis som sebastiannielsen sa. Netrunner, du råkar inte veta varför våra kopplingar inte fungerar men din gör det, har du satt den nedre microswitchen på något annat sätt? Laddar upp en skiss på hur jag har kopplat ihop allt senare idag eller i morgon.
Tack för all hjälp hittills!!!![]()
![]()
MVH Henrik
Vad som är "uppe" och "nere" är ju beroende på hur din elmotor fungerar.
Mikroswitcharna är ju lite spännande att ansluta rätt, dom är växlande med en gemensam pol.
Det som du ska tänka på är det finns en "bugg" i hela systemet. Den nedre mikroswitchen kan sättas ur spel på något sätt (använd fantasin). Då går dörren upp igen och stannar först när det mekaniskt tar emot så mycket att motorn inte kan dra. Detta kan vara dåligt, så planera hur du sätter den nedre brytaren och vad som är "stoppet" i det övre läget. Sätt en strömbegränsare på motorn (motstånd 10ohm 10Watt). Eller fixa någon annan lösning, testkör bara så att du kan se vad som händer om nedre brytaren "misslyckas".
Hej! Jag hade tänk bygga en automatisk lucka med hjälp av en sk. H-brygga och en gammal el-bilanten.
Det skall drivas av ett gammalt bilbatteri.
Min fråga är om H-bryggan kommer att brinna upp när jag kopplar på bilbatteriet?
Det skall drivas av ett gammalt bilbatteri.
Min fråga är om H-bryggan kommer att brinna upp när jag kopplar på bilbatteriet?
Ahh, detta är fan regere mig poesi.
Dom konstnärliga insatserna inte minst.
Henrik - det lilla jag vet om höns är dom självmant vinglar in i stanken så fort det mörknar. Fantastiska kreatur, höns. Nästan som riktiga djur.
Luckan skall ju naturligtvis köras med en foto-trissa, när det mörknar så stänger luckan, för dom små liven är redan inne, och när solen går upp på morgonen så släpps pullorna ut för återupptaga pickandet, allt medan du i godan ro kan fortsätta att sova ruset av dig. Alla vinner.
Således ett recept:
1 st Dagsljusrelä - som växlar en tunga för dag/natt.
2 st Tvåtungors reläer.
Luckbrytare har du redan.
Senario: Solen går upp.
Dagljusrelä växlar och drar "dra-upp"-reläet som har dubbla tungor och därmed kan ge rätt +/- till motorn.
Motorn drar upp luckan och ändlägesbrytaren kopplar bort reläets (-)
Allt stannar.
Solen går ner.
Dagljusreläet växlar och drar "dra-ner"-reläet som har dubbla tungor och ger tvärtomström till motorn.
Motorn drar ner luckan, och ändlägesbrytarenkopplar bort reläets (-)
Allt stannar.
Inga reläer som står och drar hela natten eller dagen.
Och motorbroms tror jag inte är nödvändigt om du inte har en lucka av bly-Iridium-Osmium-Uran-brons. Den kärvar nog fast ändå, ska du se.
Jag försöker bifoga en pdf fullt i klass med tidigare bidrag.
Och nu är det dags att släppa anden ur flaskan.
God helg.
/Skreddarn
Dom konstnärliga insatserna inte minst.
Henrik - det lilla jag vet om höns är dom självmant vinglar in i stanken så fort det mörknar. Fantastiska kreatur, höns. Nästan som riktiga djur.
Luckan skall ju naturligtvis köras med en foto-trissa, när det mörknar så stänger luckan, för dom små liven är redan inne, och när solen går upp på morgonen så släpps pullorna ut för återupptaga pickandet, allt medan du i godan ro kan fortsätta att sova ruset av dig. Alla vinner.
Således ett recept:
1 st Dagsljusrelä - som växlar en tunga för dag/natt.
2 st Tvåtungors reläer.
Luckbrytare har du redan.
Senario: Solen går upp.
Dagljusrelä växlar och drar "dra-upp"-reläet som har dubbla tungor och därmed kan ge rätt +/- till motorn.
Motorn drar upp luckan och ändlägesbrytaren kopplar bort reläets (-)
Allt stannar.
Solen går ner.
Dagljusreläet växlar och drar "dra-ner"-reläet som har dubbla tungor och ger tvärtomström till motorn.
Motorn drar ner luckan, och ändlägesbrytarenkopplar bort reläets (-)
Allt stannar.
Inga reläer som står och drar hela natten eller dagen.
Och motorbroms tror jag inte är nödvändigt om du inte har en lucka av bly-Iridium-Osmium-Uran-brons. Den kärvar nog fast ändå, ska du se.
Jag försöker bifoga en pdf fullt i klass med tidigare bidrag.
Och nu är det dags att släppa anden ur flaskan.
God helg.
/Skreddarn
- JimmyAndersson
- Kontakt:
HenrikN:
Kul med hönskamera!
Jag har tittat en stund nu. En höna verkade inte vilja sova utan låg och tittade sig omkring.
Till slut så reste hon sig upp och då vaknade de andra också.
De kanske inte sover så länge i taget?
Hönan som inte ville sova gick först fram till luckan och tittade sedan upp emot kameran flera gånger.
Brukar du flytta kameran (på distans) innan du öppnar luckan?
Eller finns det något annat intressant (för dem) i närheten av kameran?
En höna (såg inte vilken) har även gått fram till luckan och känt lite på fastsättningen (knut?) till repet i nedre kant av luckan. Sedan tittade hon lite mot kameran och sprang snabbt bort från luckan.
En höna är förresten lite avvaktande inför kameralinsen. Det syns tydligt när hon vill äta i närheten av kameran, precis till vänster om den stora byttan som syns till höger i bild.
Jag är är väldigt intresserad av djur, så det här var riktigt kul att sitta och titta på.
Mycket bättre än TV!
Det finns massor att studera.
Fortsätter jag titta så skulle jag nog kunna skilja på dem genom de olika personligheterna.
Kul med hönskamera!

Jag har tittat en stund nu. En höna verkade inte vilja sova utan låg och tittade sig omkring.
Till slut så reste hon sig upp och då vaknade de andra också.
De kanske inte sover så länge i taget?
Hönan som inte ville sova gick först fram till luckan och tittade sedan upp emot kameran flera gånger.
Brukar du flytta kameran (på distans) innan du öppnar luckan?
Eller finns det något annat intressant (för dem) i närheten av kameran?
En höna (såg inte vilken) har även gått fram till luckan och känt lite på fastsättningen (knut?) till repet i nedre kant av luckan. Sedan tittade hon lite mot kameran och sprang snabbt bort från luckan.
En höna är förresten lite avvaktande inför kameralinsen. Det syns tydligt när hon vill äta i närheten av kameran, precis till vänster om den stora byttan som syns till höger i bild.
Jag är är väldigt intresserad av djur, så det här var riktigt kul att sitta och titta på.
Mycket bättre än TV!

Fortsätter jag titta så skulle jag nog kunna skilja på dem genom de olika personligheterna.