Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Berätta om dina pågående projekt.
Gimbal

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Gimbal »

Man kan väl tänka sig att båten kommer att rulla i en lägre frekvens (den är väl relativt stor) än någon form av egenfrekvens som vattnet kan uppnå i de skotten. Det blir alltså snarare någon form av långsam (relativt sett) tippning av vattnet fram och tillbaka hit och dit. Därmed borde inte påfrestningarna bli allt för våldsamma. Gissar jag.

Sen antar jag att tanken är väl stöttad i botten och sidor och rejält fastsatt. Det handlar ju om stora vikter.
MRSVETSARE

Inlägg av MRSVETSARE »

gunne skrev:Min "mekaniker" visade sig vara en riktig banan och har nu inget mer med motorn att göra. :doh:

Jag skulle behöva få tag på en lite seriösare meck som i första skedet kan plocka toppen och tråget för att inspektera innan jag går vidare.

Nån som känner till en duktig meck i Stockholmsområdet? Det skadar ju inte om han kan CAT...

Folk gillar ju bilder så jag bidrar med lite fyverkerier:
Bild

Har en bra kille men han är i södertälje
Seroster

Inlägg av Seroster »

Novis här, vad är worst case scenario när det kommer till skvalpning? Är det att tanken sliter sig och sticker iväg?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Worst case är väl att all vikt hamnar på den sida som för tillfället är nedåt. Då går det som det gick för Estonia.

Det var ju skvalpande vatten på bildäck som fick Estonia att lägga sig på rygg.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Riktigt så illa kan det nog inte gå. Så mycket vatten är det inte och det ligger ju dessutom längst ner så det fungerar som ballast.

Tanken kommer ju att sättas fast ordentligt. Jag tror största risken är att själva tanken/locket utmattas och spricker. Men det är ju bara att fläska på mer glasfiber så att den blir starkare.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Det ser rätt ut tycker jag men är osäker på om det skall vara 50 eller 80 cm på skvalpskydden men jag tror du tänkt rätt med volymenheten mellan skotten (grundat på sådär rent statistiska iakttagelser alltså).
Men, försöker fortfarande hitta tabellerna... så att vi *vet* :)
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Men det är ju bara att fläska på mer glasfiber så att den blir starkare.
Risken är att det inte blir så bra, och att du måste ha på en jävla massa, kanske bättre om du har rätt så många skott som du fäster locket i, så att det inte rör sig så mycket...

(såg att jag inte kollat så bra på bilden, det är ju två tankar)

Vad är det för cirklar du har ritat du har ritat på locket? Eller är det högre, och det inte är locket?
Användarvisningsbild
ralvejd

Inlägg av ralvejd »

Vad är det för cirklar du har ritat du har ritat på locket? Eller är det högre, och det inte är locket?
Manluckor för rengöring skulle jag gissa
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jajamen, det är cirkulära hål som är tänkta att vara inspektionsluckor.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Ja, det var inte ett helt lätt problem...
Ett infall bara när jag kom att tänka på pengarna(10 000kr). I andra fall brukar ens snygga speciallösning falla offer för att det ofta finns en ful-lösning med att man hittar en standard-produkt som har ett sånt lågt pris att det inte längre går att motivera specialaren. Men andra ord, kan du hitta en massa standard-kärl du bulta fast och få din volum iallafall till lägre kostnad?

(En annan anledning till att jag började fundera så, tanken sitter så till, att man kanske inte observerar att den spricker eller något annat tok, och att meka loss den för att fixa det, ojoj...)
MRSVETSARE

Inlägg av MRSVETSARE »

Ringde du min kontakt eller?
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Nej, jag har inge hunnit ringa honom...

Det är helt klart bättre att använda befintliga produkter om det går. Men just här i förpiken så är ju utrymmet inte precis format som ett rätblock så det är svårt att få till det med färdiga lösningar. Det är ju inte så praktiskt att koppla ihop 10 olika plastburkar med all slangdragning och läckagerisk som det innebär.

Däremot tänkte jag nog använda färdiga tankar till gråvatten. T.ex. nån av dessa från Cipax. Detta går bra då de ska sitta mellan mina ballastkistor och det utrymmet är rätblocksformat.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Nån som har tips på vilken polyester man ska använda till dricksvattentanken?

Jag har efter att ha letat runt på nätet kommit fram till att isopolyester är bättre än orthopolyester i alla fall. Sen är vinylester kanske ännu bättre, men det är dubbelt så dyrt. Mina tankegångar just nu är att eftersom jag ändå ska måla tanken på insidan med godkänd epoxifärg så borde det inte spela så stor roll.

Jag sneglar på Polylite 720-700 eller Polylite 720-800 (skillnad?) från bryggan.nu som kostar tusenlappen för 20 kg.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Det är lite tvära kast här i tråden, men det beror på att jag jobbar på flera fronter samtidigt. Nu har jag äntligen tagit tag i återmontering av motorn som har legat i delar i några månader.

Bild

Delarna som är lite blekare gula är målade och återmonterade. Vattentank, vattenkylare, laddluftkylare och vattenpump är monterade. Det är en del kvar men det går ganska snabbt att pussla ihop motorn. Men sen ska den ju startas också...

Är det någon som har koll på hur man monterar tillbaks en bränslepump så att den blir i synk? Det finns inga markeringar på bomförbandet vad jag kan hitta.

Edit: Här är en knapphändig beskrivning på synkningen: http://www.topix.com/forum/com/cat/TMUL9981AVC4L02T8
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Mmm... Me gusta! 8)
Maskinporr!

Edit, kan vara litet knivigt men skall kolla om jag kan hitta igen något användbart i bokhyllan...
Skriv svar