Trumling i hobbyformat

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Trumling i hobbyformat

Inlägg av ghost_rider »

T-spårs fräs?
petercab
Inlägg: 675
Blev medlem: 4 juli 2012, 16:00:54
Ort: Göteborg

Re: Trumling i hobbyformat

Inlägg av petercab »

Här är förebilden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Trumling i hobbyformat

Inlägg av tecno »

Tack, en bild säger mer än 1000 ord! Dags att få ordning på mitt blästerkabinett och glas ser ju ut att vara rätt media. Var köper man sånt 'billigt' ;)
petercab
Inlägg: 675
Blev medlem: 4 juli 2012, 16:00:54
Ort: Göteborg

Re: Trumling i hobbyformat

Inlägg av petercab »

Swedol 398+moms eller Verktygsboden 468 inkl moms.
Jag har fått mitt så jag vet faktiskt inte vilken kornstorlek det är, kollade på säcken men det står inte där heller.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Trumling i hobbyformat

Inlägg av Agwan »

ToPNoTCH: Min far är verktygsmakare sedan många år, och han stod och funderade en stund på hur jag lyckats få till det utstickande fästet ett tag också. Det han missade först var att botten egentligen är ett lock som sitter med 4 skruvar. Vänder man på biten så ser man direkt.
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Trumling i hobbyformat

Inlägg av NeoTech »

Ja enda jag provat med är valnötsskal och glas för o blästra med, just för det är billigt och det finns på swedol.
Och tror bestämt Petercab lyckades visa det bäst.. Trumling för mig är nog mer en polerprocess än ngt annat men bevisligen går det jue att få väldigt bra resultat me det oxå. =)
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Trumling i hobbyformat

Inlägg av NeoTech »

Agwan skrev:ToPNoTCH: Min far är verktygsmakare sedan många år, och han stod och funderade en stund på hur jag lyckats få till det utstickande fästet ett tag också. Det han missade först var att botten egentligen är ett lock som sitter med 4 skruvar. Vänder man på biten så ser man direkt.
¨
hehe kan jue retas me din far o tigga igen locket efteråt och planfräsa hela ytan o slipa ner den blank *om man känner att man har överskotts tid* ;D
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Trumling i hobbyformat

Inlägg av Agwan »

Jo, locket sitter ju så pass bra i själva botten av den låda den bildar med övriga chassiet, så man ser ju inte skarven från det hållet.

Sedan saknar jag dessvärre både kunskap och maskiner för tig/mig som hade varit trevliga att ha. Jag har miggat några gånger. Kommer ihåg första försöket när farsan ville jag skulle lära mig. Hur man på 0.3 sekunder kan lyckas glida iväg 50cm och tutta lite här och där förstod varken han eller jag.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Tumling i hobbyformat

Inlägg av X-IL »

Borken skrev:Behövs: Byttor, kaustiksoda och poolph- (finns på biltema, rusta å dyl)
Någon form av färgpigment tex vanlig tygfärg typ dylon, finns ex-vis i tygaffärn alternativt riktig anodiserinsfärg från t ex Ebay.
Lite blyplåt(eller aluplåt), ett labbaggregat några kopplingstrådar, diskmedel och aluminiumtråd/stång

Blanda upp soda å ph- tills det inte löser mer eller så mycket som känns bra (känsla för feeling är bra här)
Ingen av lösningarna är ofarlig så lite skyddsglasögon å gummihandskar kan vara på sin plats.

Ställ byttorna i processordning typ; soda, vatten, ph-, vatten, färgbad,vatten, kokning

1. Rengör aludetaljen minutiöst, jag använder vanligt diskmedel, den finish som biten har i det här läget är den finish det blir anodisering täcker inga fel (om man inte betar sönder ytan förstås).

2. Koppla på en aluminiumtråd på biten, den måste ha bra kontakt annars blir det kattskit av det hela.

3. Beta av biten i sodabadet 30-180 sekunder, det blir mattare ju längre man betar (olika legeringar reagerar olika, viss gjutaluminium kan dessutom bli missfärgat).

4 Skölj ordentligt i rent vatten (destillerat kan vara bra om man har mycket mineraler i vattnet)

5 Anodisera i PH- badet, blyplåten kopplad till minus, detaljen som skall anodiseras till plus.
Jag har testat lite olika spänningar med samma resultat 5-12 volt verkar funka, anodiseringen drar 0.5-2A beroende på bitens storlek (verkar vara lite självreglerande). Jag har även vänt på biten några gg under tiden.
Jag har kört detaljerna i ca 1 timme i badet å fått bra resultat, kortare tid har gett ett ojämnt resultat. 
Detaljen blir lite "mjölkig" på ytan när den är klar.

6 Skölj i vatten.

7 Lägg biten i färgbad, jag har kört färgen kall en del verkar värma på färgen. Ju längre den ligger i destå mer färg tar biten åt sig (no sht sherlock)

8 Skölj i vatten

9 Koka i vatten ca 30 minuter

10 låt svalna

Färdigt!

Naturligtvis så är allt detta rent hypotetiskt, för sånt här leker man ju inte med i hemmet.
Jaha, då har jag införskaffat dessa grejer. Blir test i helgen är det tänkt.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Trumling i hobbyformat

Inlägg av Agwan »

Skall bli spännande att se hur det blir. Även om jag är väldigt osugen i att slabba med sånt här hemma. Man kanske blir tvungen pga de fina resutlaten...
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Trumling i hobbyformat

Inlägg av X-IL »

Som vanligt när jag gör nåt går det inte så bra första gången... Alukabeln var belagd koppar, anodiserade antagligen för lite sen när jag väl fixat det osv. Men nu ligger en ny bit i så får vi se hur den blir.
petercab
Inlägg: 675
Blev medlem: 4 juli 2012, 16:00:54
Ort: Göteborg

Re: Trumling i hobbyformat

Inlägg av petercab »

Håller tummarna :)
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Trumling i hobbyformat

Inlägg av X-IL »

Även den andra biten blev dålig. Jag måste nog köra anodiseringen betydligt längre än en timme som jag körde nu, nästan ingen färg fastnar. Nå förhoppningsvis hinner jag sätta igång ett bad under dagen i morgon, får väl testa 2 timmar anodisering då.
Jag körde 50mm dia rundstång alu, ca 50-60mm djupt bad. Kör med bilbatteriladdare, ca 0,25A visar multimetern, jag vet inte riktigt vad som är att förvänta, läste nåt om 2.8-10A per kvadratfot men orkar inte räkna på det nu.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Trumling i hobbyformat

Inlägg av X-IL »

Ja det här med anodisering med PH- var minsann inte så lätt som jag trodde. Har testat att anodisera 2h men trots det vill ingen färg fastna efteråt, oavsett om det är varm eller kall färg, röd eller grön. Ytterst lite fastnar (tänk lite rosa dimma).

Nu har jag bytt katod till bly, och även bytt aluminiumbit, så får vi se. Tycker inte heller att jag fått den där mjölkiga anodiseringsytan riktigt, hmmm. Nå går det inte nu så testar jag med ny syra lite senare nån gång, och kanske funkar inte de textilfärger jag köpte alls? Nitor yllefärger tror jag det är.

Kanske fegar jag när jag betar också, men enligt länken kan man skippa det om man vill.

En fråga förresten, kan syran bli för koncentrerad? Hällde i lite extra igår då jag tyckte det funkade dåligt.

Hmmm, det här inlägget blir nog det sista i denna tråden, det finns ju faktiskt en anodiseringstråd när jag tänker efter.
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Trumling i hobbyformat

Inlägg av ghost_rider »

intressant tråd som sagt.
Någon som har testat multi etch?
Skriv svar