Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

Ja, jag tänkte också montera visaren direkt på servot, men eftersom jag isåfall va tvungen att kapa axeln till visaren så väntar jag med det. Jag har upptäckt att det var mycket enklare att demontera hastighetsmätaren än jag först trodde, så sånt kan jag ändra i efterhand om jag ser att det fungerar :)
ArneAuto
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 december 2012, 23:16:15

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av ArneAuto »

Fantastiskt!
För ett år sedan köpte jag en Dodge Stealth med 4-vxl automatlåda där nån klåpare antagligen kopplat startkablar fel väg och bränt växellådscontrollern. Det var bara en sprängd elektrolytkonding trodde jag och bytte den lite kvickt, men det visade sig under mikroskopet att det var en fin liten "vulkan" på promminnet också... Och såklart kostar en ny controller bortåt halva bilens värde. :doh:
Så, jag bestämde mig helt nyligen att bygga dit en Arduino Uno i stället. Och så finner jag den här tråden! :o
Det är en aningen annorlunda bil än Cadillacen, en tvåsitsig raket med 3 liters v6 och dubbelturbo på 300+ hkr. För årsmodellen (-95) rätt avancerad sju-åtta olika controllers med givare för allsköns. Varvtal, vridmoment, gasspjällsläge m.m. plus en massa "lull-lull" som t.ex. accelerometrar som känner av G-krafter i sida, pressar man i en kurva ska bilen (med originalväxelstyrningen) inte växla ned förrän G-krafterna avtar för att undvika att sladda ut... :roll:
Jag har heller inga tryckswitchar i lådan, det är växellägesgivaren på spaken som talar om för controllern vilket läge jag valt, och den styr i sin tur ut solenoiderna i lådan.

Eftersom detta är "den sortens bil" tänkte jag i första läget montera växelpaddlar på ratten och köra manuellt, men så småningom lägga in program och arrays för automatväxling. Jag siktar på att kunna köra i tre lägen: Eco - automatväxlat, växla vid låga varvtal och mjukt; Aut - håller varven lite högre och växla lite hårdare; Man - Manuellt läge, jag växlar med rattpaddlar.
Jag har redan sugit tankar och idéer ur denna tråden, och kommer att posta hur det går framgent. Dock sover raketen i fråga sin djupaste vintersömn just nu, så några fälttester blir det inte tal om utan nu skall kretsar designas och byggas! :)

Jag har dock ett litet mörkt moln svävandes här som jag hoppas någon kan skingra:
Lock-up:en är ju såklart ljuvlig när det ska köras lite hårt. Men, denna motor jobbar ju på skapligt höga varv, om jag varvar ut en växel och släpper gasen med lock-up i, får jag ju skaplig motorbroms. Också det önskvärt vid tuffare bankörning. Men är det så bra för lådan? Blir inte det som att bogsera en automatlådebil, man får tryck "på fel sida tätningarna" och riskerar blåsa lådan? Borde jag bygga in en funktion som släpper lock-up:en om jag släpper gasen? :?:
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

Jag vågar inte svara på om du bör släppa lock-upen, däremot så gör de flesta controllers det normalt.
Vad heter automatlådan?
Dodge stealth är samma som mitsubichi eclipse va?
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av FormerMazda »

Är en relativt nybliven automatlådeåkare, om än i en SAAB 9-5 från 2006, men jag har lockup på 3, 4 och 5. Kör jag med manuell växling (paddlar på ratten) så håller han kvar sig på växeln tills varvet blir för lågt, då växlar han ner själv. Bör tilläggas att den låser i manuellt läge, och behåller låsningen. Märks tydligt.
Det finns till och med ett låg-läge som ska användas just för att motorbromsa påskjutande last i nerförsbackar, och då växlar han ner!

Så, åtminstone "min" låda klarar av motorbroms väldigt fint.
ArneAuto
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 december 2012, 23:16:15

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av ArneAuto »

Trevligt! Dodge Stealth är samma bil som Mitsubishi 3000 GTO (inte Eclipse). Därav sitter det en Mitsu automatlåda i den, och all elektronik i bilen är Mitsubishi, vilket jag tycker inger ett visst förtroende. Därför är jag lite förvånad att det inte sitter skydd mot fel polaritet / överspänning på matningen till microcontrollerna... :roll:

Bilen är ju avsedd för race, skulle faktiskt vara konstigt om lådan inte skulle tåla motorbromsning tycker jag? Borde gå att Googla på! Om en Saab fixar det så... :wink:

Bilen som sådan med så pass mycket befintlig elektronik och sensorer överallt inbjuder till lek när man ska till att bygga in en egen microcontroller. Idéer om vad man 'borde' göra och vad man 'skulle kunna' göra rusar som vilda hästar genom huvudet! :D
Jag lär posta upp framsteg och motgångar i projektet vad det lider!
ArneAuto
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 december 2012, 23:16:15

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av ArneAuto »

Nu har jag knåpat och pillat med mosfetar och zeners i både höger och vänstervarv, och börjat få till nåt som ska kunna provköras. Bilen kom ut ur idet förra helgen också.
Lite programsnickeri nu så... Bosen, hur ser din mjukvara ut? Kanske jag kan "sno" valda passager ur den också...? :wink:
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

Min kod är inte snygg, men självklart kan du få se den :)
Pm:a din mailadress så ska jag skicka koden.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

Dags för en liten update... Tyvärr en tråkig sådan :(
I helgen var det en liten träff hemmavid som heter Wheels&Wings. På vägen dit så hände det något med min styrning som orsakade att alla utgångarna jordades. Detta betyder i sin tur att växellådan låste sig i overdrive + lockup! Envis som jag är så körde jag på detta sättet in på träffområdet. Efter att ha bytat säkringen till matningen, så fungerade styrningen igen, men det tog hårt på lamellerna i lådan :(
Nu står bilen på billyften och växellådan skall plockas ner när jag har tid.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

Efter att ha funderat ett tag på vad som kan ha gått fel, och varför säkringen till styrningen gick sönder, så har jag nog kommit på en teori:
Jag har flyback-dioder på varje solenoid, men när jag ritade kretsen så gjorde jag nog en liten tankevurpa... Flyback-strömmarna går ut genom matningen till styrningen som är avsäkrad med 0,5A. En solenoid (pwm-solenoiden PCS för styrning av trycket i lådan) är avsäkrad med 2A och resterande solenoider har en gemensam matning som är avsäkrad med 5A. Avsäkringen är baserat på Megashift.
Nästa version kommer nog ha flyback-dioderna i kabelstammen istället, så varje diod går till rätt säkring. Då kan jag även få dioderna mycket närmare solenoiderna.

Växellådan är nu urplockad ur bilen och jag planerar att riva isär den till veckan för att se vad som behöver bytas ut när det gäller lameller och bromsband.
Joe
Inlägg: 1646
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Joe »

Dioderna till solenoiderna skulle ha kopplats som du ritade på schemat på sidan1, dvs efter säkringarna.
Enda fördelen med dioderna närmare spolarna är att sladdarna inte blir "sändarantenner".

Kan du ladda upp schemat du gjorde kortet efter?

Vilken säkring var det som hade löst ut?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av hanzibal »

Kanonbra projekt som jag såg först nyligen. Välskrivet och trevligt att läsa/följa tycker jag.

Ett rejält jänkarjärn är en gammal pojkdröm som ännu inte förverkligats :-)
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

Jag börjar rita lite på en ny version av min styrning, eftersom jag har haft lite problem.
Jag kommer köra med mosfets istället för transistorer på kanalerna till solenoiderna. Jag kommer även att använda optokopplare både på utgångar och ingångar till processorn.

Här är ett utkast på en drivkanal till en av solenoiderna:
mosfet.png
Solenoiden matas av 12 volt och jordas genom mosfeten.
CH1 är till en utgång på processorn. X1-12 är till solenoiden.
Har jag tänkt rätt?? kommer detta att funka?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av TomasL »

Skippa de bipolära trissorna, använd en "High Side Switch" i stället, typ 71-015-61
Då får du en massa trevliga fördelar och funktioner med på köpet, dessutom enklare och sannolikt billigare.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

Hmm... Nu går vi över min nivå igen ;)
Menar du att skippa både optokopplare och mosfet och istället använda en high side driver?
Är det en intelligent mosfet? Eller hur kan man förklara en sådan?
Försökte hitta info, men hittar inga "experiment-kopplingar" eller liknande... Det kanske lägger sig på lite väl hög nivå för min del... :(
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av TomasL »

Ja det är en "intelligent MosFet" du behöver inga optokopplare, då de är logikstyrda 3-5V.
Däremot är en RC-Snubber och extern frihjulsdiod att föredra, lämpligen direkt vid solenoiden om möjligt.
Använder sådan själv på PWM-utgångar med gott resultat.
Reläer kör jag via en MAX-krets, SPI in och 8 relädrivare.
På andra sidan i databladet på den komponent jag länkade har du hur man använder dem, svårare är det inte.
Dvs, tänk transistor/MOSFET, inga seriemotstånd till gate/Bas möjligtvis Pulldown på ingången.
Driver din last direkt snubber/frihjul vid induktiva laster som vanligt dock.
Du får status tillbaka, avbrott eller kortslutning i lasten mm.
Skriv svar