Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
SA3BYC

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av SA3BYC »

Hej Micke,
först av allt så gratulerar till ett en riktigt tuff insats i CQWW CW delen, läst om dina ansträngningar och log en hel del. Vet hur det kan kännas när man varit uppe lite för länge, jobbat lite för mycket, etc :)

Var inne å tittade på claimed scores nu å kan bara inte låta bli att helt förstummad undra; hur i hela fridens ... kan någon (CR2X, CR6K) köra ihop nästan dubbla din score??? Javisst att dom har ett bättre Qth på alla sätt och vis, men dygnet har bara 24h för dom med, dom kan också bara vara uppe 24h per dygn. Du har ju inte precis några slätstrukna grejer att köra med, så där kan det ju inte ligga. Så frågan återstår; vilka är dom? Clark Kent och tvillingbrorsan?

Ursäkta att jag undrar, CR2X körde ju med on-line rapportering och kamera, så foul play lär ju vara uteslutet i hans fall, men ändå?

Var bara nyfiken på din reaktion o kommentar, hur i hela f .. går det till?

Hälsningar
Johan
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Tjo

Allt har att göra med läge. De har betydligt kortare avstånd till USA och är både relativt unika multiplar. För CR2X t.ex. så finns det bara en enda station i världen igång från Azorerna och därmed vill alla i hela världen ha kontakt med dem. Det går inte att jämföra skillnaden i konditioner, de är i princip vid ekvatorn och påverkas inte av geomagnetiska aktiviteten som vi gör närmare polerna. CR2X har en rätt bra station, CR6K har däremot en trädgårdsanläggning men även han har så pass mycket bättre fördelar eftersom han är längre söderut och ett hopp mindre över till USA vilket ger VÄLDIGT många dB i fördelar. I år när det dessutom var stört och vi behöver passera genom en auroraoval som dämpar rätt rejält så blir skillnaden ännu större.

Om man tittar på vårt CQWW SSB score från ifjol då vi slog Skandinaviskt rekord med 50% så var väl ändå många miljoner poäng efter en station i Frankrike som är liten i jämförelse med vår. De vi brukar kunna mäta oss med är stationer längre österut som har ungefär samma väg genom auroran som vi har, dvs RL3A, RU1A mfl. Och om du tittar på RU1A som kanske har världens största station och förmodligen ett av de absolut bästa lagen så har de sällan chans mot sydvästra Europa.
SA3BYC

Inlägg av SA3BYC »

Ja du Micke, visst har du helt rätt i det här. Är väl ungefär så jag tänker själv, men det känns ändå surt att de skall vara så förb ... stor skillnad. Förstår inte världen därute vilken exeptionellt unik och exotisk multipel dom får när dom kör SJ2W, vad är väl en station i Azorerna mot en uppe i riktning polcirkeln ...

Skämt åsido, jag är imponerad av vad du/ni uträttar däruppe. Har inspirerat mig rätt mycket nu när man är igång med radiokörandet igen efter så många år med intresset i malpåse. Har ju haft nöjet att få SJ2W i loggen på några contest här i höst. Fast månadstesten i November gick det bara på 80, på 40 hörde Per mig inte.

Kör hårt! kul att följa dig här på forat och någon gång skall jag försöka bjuda in mig själv att få komma upp till er för att kolla in hela härligheten. Om man nu kan ha "pojkdrömmar" när man passerat 50 ... så skulle det väl vara att få köra hos e, måste bara träna en hel del mer innan dess.

Ha det gott! hoppas någon kör SJ2W på december testen så man kan få er i loggen då (på den något mindre stationen SE3X ... ) och få åtminstone en exotisk station i loggen!

/johan

Ps. om jag vinner den där supervinsten på Lotto någon gång, då drar jag med pengapåsen till Azorerna å bygger en rejäl site, hänger du med?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Japp, jag hänger på fast jag tror vi väljer ett 3-poängsland istället, dvs utanför Europa :)

Skoj att det inspirerar, jag blir själv inspirerad av att läsa vad andra grejar med och tråden är även bra när jag känner mig lite låg och tycker inte saker blir gjort, då går jag in och tittar tillbaka lite vilket alltid brukar få mig på bra humör.

Ahh, SE3X tillhör alltså dig, känner igen signalen :) Ja jag vet att Per klagade på att 40m var väldigt jobbigt i Månadstesten med någon annan tävling som var igång samtidigt, så svårt att höra bra när hela Europa dundrar in starkt. Och du är välkommen på studiebesök!
SA3BYC

Inlägg av SA3BYC »

Hej igen Micke!

jo det är jag som kör med SE3X :D Insåg redan efter min första test i somras att det är en definitiv fördel med kort och koncist call. Är ju återfalls radiot efter en himla massa år, så signalen blev lång när jag nu fick en, så det här känns bättre. Känns lite fel att som 50+ köra i Rookie klassen, men det är ju bra för självförtroendet så här långt.

Köper definitivt det där med ett 3-poängsland ... bara det är varmt. Har -23.8 här i Åre nu på morgonen ... så vad som helst känns som ett bättre alternativ just nu ...

Är ni på och kör SSA Månadstest December hoppas jag få SJ2W i loggen :)

/Johan
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag har gjort lite av varje idag. Förutom att jobba så hann jag med att testa leka lite med en filterdesign. Jag fick dock inte de resultaten jag ville och det var väldigt svårt att tuna, så jag misstänkte att det berodde på att filterpolerna kopplade för mycket till varandra och tog en annan approach. Och redan med bara 3st poler så har jag bättre prestanda än vad jag fick till med 5st poler. Dock har jag ändrat lite värden också, så möjligen gör jag ett litet försök imorgon med kretskortet igen eftersom det vore så mycket enklare att tillverka.

Dock tror jag att jag nöjer mig med 3st poler eftersom jag fått så pass bra prestanda med det. Känns inte som det är någon vits att överdriva det hela, om jag får ytterligare 50dB dämpning så bör det absolut inte finnas några problem alls kvar.

Jag ska även göra lite andra test under julledigheten. Jag tror nämligen att en del av de störningarna vi har mellan band @SJ2W är pga elektronisk utrustning som plockar upp RF och mixar ihop det med 50 Hz. Från 20->10m t.ex. så finns det tydliga problem där övertonen inte alls är ren utan låter modulerad och eftersom en halvledare kan agera mixer skulle det förklara saken. Så jag tänkte först sända med 200w och lyssna med en spektrumanalysator på övertoner och även de andra frekvensbanden och sedan bryta strömmen till allt utom spektrumanalysatorn och radion och sedan titta hur det ser ut. Om problemen försvunnit kan jag sedan börja plugga in saker och se vilka det är som är bovarna.

Bild
Behöver ha möjlighet att slå av och på grejor på radiostället för remoten, så jag monterade in en webswitch sponsrad av Microbit 2.0 AB i en låda. Den har massor med finesser och styrs över ethernet (http://www.webswitch.se)

Bild

Bild
Ett 5-poligt chebyshev filter med notch @14.150 MHz. Reläer för att kunna koppla förbi filtret, dock ej monterade nu vid tuningen.

Bild
Den nya approachen, fungerar riktigt bra och man kan tuna polerna utan att det påverkar de andra

Bild

Bild

Bild
Fina mätvärden, 0.005dB förlust vid 21 MHz och mellan 50 och 65dB djup på notchen beroende på frekvens. Blir intressant att se hur det ser ut med de andra två polerna.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Förutom att jobba lite idag så smög jag ut i labbet och gjorde klart notchfiltret och jag måste säga resultatet blev fint. Nu är frågan om jag ska nöja mig med 3st poler eller köra 5st. Jag ska även testa att köra toroider på alla spolarna så kanske jag inte får problem med koppling mellan och kan slippa göra separata kamrar åt alla noderna, vore fint.

Bild
Färdiga filtret

Bild
Hyffsat ;)

Bild
Med lock
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Snyggt.
Var köper du trimkondingarna?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

hcb: Här köpte jag dem, http://www.electronicsurplus.com/leftna ... riable.cat

Sedan hittade jag nyligen den här sidan som jag tycker har mycket skoj till bra pris,
http://www.rfmicrowave.it/
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag har byggt ihop en ny preamp till vertikalantennen som står 500m från shacket som kompenserar för kabelförlusterna plus gör det till en duglig lyssningsantenn på lågbanden. Jag byggde en tidigare med MMIC och har hört dåliga saker om dem och storsignalegenskaper så jag tänkte prova med en erkänt bra preamp (av W7IUV) och få jämföra prestandan, ska bli intressant. Tyvärr måste jag plumsa snö men det är nog inte mer än 40-50cm så det ska nog gå bra. Jag driver den med 24v och det sitter en LM317 som reglerar ner spänningen till 13V. Kylflänsen är lite moddad, sitter en vanlig fläns för TO3 (?) på 1N5109 som sedan är limmad mot den gröna flänsen, på så sätt blir det inte så varmt utan bara ljummet.

Nätverkaren var inte helt kalibrerad så jag lägger till 1dB ungefär på det där resultatet, så runt 20-21dB gain.

Bild
Lite testning

Bild
Ser kanon ut!

Bild
RF-choke ditsatt för att plocka matningsspänningen från koaxen

Bild

Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Idag på eftermiddagen tog jag och monterade komponenter på 2st kort jag hade liggande i frysen (med lödpasta på) eftersom jag inte hann göra klart sist. Båda kort är för att styra rotering av antenner och en av dem är i princip bara en bus->RS232 omvandlare för Alfa-spid rotorn. Tänkte försöka få så att jag kan rotera alla antenner under julledigheten remote.

Bild

Bild

Bild
Saknas nästan allt
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Som alltid: :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp:

Dum fråga: är det på förekommen anledning det står "använd ej som skruvmejsel" på ett par lådor? :wink:

Om störningar från switchad elektronik i allmänhet är ett hyggligt stort problem så kanske det kan vara värt att bygga ett separat nät med ca 310V DC, fast det förutsätter ju att de switchade nätdelarna i fråga faktiskt bara likriktar och glättar nätspänningen och inte "sinusbelastar" (eller vad det kallas). Med en enda gemensam likriktarmojäng så blir det kanske lite lättare att hålla ordning på störfiltrering.

(Sen går det säkert att göra rätt mycket genom att rensa bland bortrensningsbara nätdelar, se till att en helt störstrålningsfri 5V-nätdel för att mata mikrousb-portarna för att ladda femtioelva mobiltelefoner å vad det nu kan vara man har igång som inte direkt tillhör radioanläggningen men man ändå vill ha i drift).

Just ja, det kan ju vara värt att kolla på nätspänningen, om den är för låg så kan det bli alla möjliga och omöjliga störningar från utrustning som normalt inte stör så farligt, skulle jag tro.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Det är trimmejlsar av någon form av hård, icke ledande plast :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Någon som har tillgång och kan eller känner någon som kan svetsa nå grejor åt mig i aluminium? Behöver ett chassie till ett slutstegsbygge och tänkte göra en ram av vinkelprofil i aluminium.

Jag har inte delarna klara än men tänkte försöka fixa det efter nyår. Alternativt någon som har en rejäl 19" racklåda, kanske runt 10 HE? Och så djup som möjligt.
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kricka »

Jag tror jag har en 10 HE racklåda, dock är den nog bara 40cm djup. kan det vara intressant?
Har TIG också men lite långt från SM2 till SM5 för att smälta ihop lite alu.
Skriv svar