Jag har gjort lite av varje idag. Förutom att jobba så hann jag med att testa leka lite med en filterdesign. Jag fick dock inte de resultaten jag ville och det var väldigt svårt att tuna, så jag misstänkte att det berodde på att filterpolerna kopplade för mycket till varandra och tog en annan approach. Och redan med bara 3st poler så har jag bättre prestanda än vad jag fick till med 5st poler. Dock har jag ändrat lite värden också, så möjligen gör jag ett litet försök imorgon med kretskortet igen eftersom det vore så mycket enklare att tillverka.
Dock tror jag att jag nöjer mig med 3st poler eftersom jag fått så pass bra prestanda med det. Känns inte som det är någon vits att överdriva det hela, om jag får ytterligare 50dB dämpning så bör det absolut inte finnas några problem alls kvar.
Jag ska även göra lite andra test under julledigheten. Jag tror nämligen att en del av de störningarna vi har mellan band @SJ2W är pga elektronisk utrustning som plockar upp RF och mixar ihop det med 50 Hz. Från 20->10m t.ex. så finns det tydliga problem där övertonen inte alls är ren utan låter modulerad och eftersom en halvledare kan agera mixer skulle det förklara saken. Så jag tänkte först sända med 200w och lyssna med en spektrumanalysator på övertoner och även de andra frekvensbanden och sedan bryta strömmen till allt utom spektrumanalysatorn och radion och sedan titta hur det ser ut. Om problemen försvunnit kan jag sedan börja plugga in saker och se vilka det är som är bovarna.

Behöver ha möjlighet att slå av och på grejor på radiostället för remoten, så jag monterade in en webswitch sponsrad av Microbit 2.0 AB i en låda. Den har massor med finesser och styrs över ethernet (
http://www.webswitch.se)

Ett 5-poligt chebyshev filter med notch @14.150 MHz. Reläer för att kunna koppla förbi filtret, dock ej monterade nu vid tuningen.

Den nya approachen, fungerar riktigt bra och man kan tuna polerna utan att det påverkar de andra

Fina mätvärden, 0.005dB förlust vid 21 MHz och mellan 50 och 65dB djup på notchen beroende på frekvens. Blir intressant att se hur det ser ut med de andra två polerna.