Komposit till YUV

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Nutrino

Komposit till YUV

Inlägg av Nutrino »

Hej allesammans! :D

Jo jag skulle vilja "plocka ur" YUV signalerna ur en komposit signal...
Och då är min fråga till er: Hur plockar man ut YUV signalerna ur komposit signalen (Gärna några sidor om det. Samt om ni hittar några kopplingsscheman så skadar det inte).
Tekko

Inlägg av Tekko »

Du behöver in omvandlare och dessa kostar skapligt mycket, inget du bygger själv. Jag tror inte ens att kretsarna som behövs finns att köpa för privatpersoner.

Personligen skulle jag inte satsa på det då komposit i reger är så dålig att konvertering till rgb eller komponent inte gör någon skillnad, blir snarare ännu sämre av konverteringen.

Annars kan man ta en tv med scart ingång, dessa har i regel en komposit --> rgb omvandlar krets så vitt jag vet.
Användarvisningsbild
Nutrino

Inlägg av Nutrino »

Problemet är att den inte ska kopplas till en tv... Jag hade tänkt att koppla en komposit signal till en projector som har YPbPr ingångar men den saknar komposit ingång :( .
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det är som skrevs riktigt knepigt att bygga själv. Går med NTSC, men med PAL är det lika bra att ge upp. Blir en satans massa elektronik om man inte har specialkretsar. Rätt rolig teknik, men mycket knepigare än man tror vid en första anblick. Behöver du funktionen - köp den. Tyvärr är det nog så. Kan du få kompositvideot som NTSC så KAN det vara lönt om du ids lära dig hur det fungerar.
Skriv svar