Blästring - Hur kommer man igång?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Blästring - Hur kommer man igång?

Inlägg av GeekJoan »

Jag är väldigt sugen på en bläster för att kunna göra i ordning metalldelar som är fula. Men jag inser att det är för mycket att läsa sig till så jag ställer helt enkelt frågan och hoppas att någon här vet.

Val av "maskin"
Verkar finnas bara handtag och sen finns det större grejer:
Bild Bild

Antar att oavsett vad man väljer så tillkommer en kompressor? Storlek, tryck?

Olika typer av media att blästra med, vad ska man använda till vad och varför?
kopparslagg, smältkammarslagg, granat sand, olivin sand, kantiga korn, stål - blästerkorn, stål - blästerkulor, glaskulor, korund, hårt gjutgodsgranulat, nötskal, ädelkorund, ädelstål, plast-mb, keramikpärlor, etc.

Sen ska man ju ha någonstanns och vara, så ett skåp av något slag bör man ju ha.
Där verkar finnas många modeller en del med återcerkulation, övertryck, undertryck, fläktar, sugar, filter och så lite där till.

Om jag säger vad jag vill använda "maskinen" till så kanske någon kan säga -Det här är vad du ska ha!

Jag vill tex göra i ordning galvade flipperdelar, rostiga metall delar typ järn, stål, aluminium, rostfritt. Jag vill kunna blästra av kromet från en gammal kofångare.
Detta vill jag kunna göra i en lokal som också rengör optik till hubbleteleskopet.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4809
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Blästring - Hur kommer man igång?

Inlägg av gOry »

"kromet från en gammal kofångare"
Ja då får du nog nöta på ett tag, de kromade delar jag har lämnat in på blästring blir bara uppruggade..
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Blästring - Hur kommer man igång?

Inlägg av GeekJoan »

Vad är det för skit? Jag slipade av en pryl nu i veckan med sandpapper och fick bort kromet.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4809
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Blästring - Hur kommer man igång?

Inlägg av gOry »

Då kan man fråga sig vad de var för skit? Inte var de krom i alla fall. Krom är ju hårt så att blästra bort de utan att blästra bort metallen under blir svårt..
Jag lämna till någon industriblästrare i jordbro, och ja jag blev förvånad när en halvblank yta fortf var kvar och jag frågade givetvis hur de kunde vara så...
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Blästring - Hur kommer man igång?

Inlägg av NeoTech »

Ja blästra bort krom kan bli tufft iaf om det inte har börjat rosta under redan för då släpper det rätt lätt men då har man ett annat problem där under ist.

Industriblästring med ngt grövre media lämnar som en apelsinskals yta efter och kräver tonvis med slipning för o få jämt igen. Blästring lämpar sig i hobby/garage
sammanhang till o typ ta bort bilfärg med, ytrost på delar och "avfetta" med om man så vill beror lite på medium.

Blästerskåp av bänkmodell eller sånt på ben kostar inte många spänn, vill man ha ngt större så blire snabbt dyrt med. Flesta bläster pistoler vill ha en fri avgivenluftmängd
på kring 140l i minuten så de flesta garage kompressorer brukar orka med så länge tanken iaf är 2/3 fylld.. man lär sig snabbt att blästra i "pulser" för o låta kompressorn
hänga med.

Själv så blästrar jag mestadels med glas, nötskal och plastmedium vid ngt tillfälle har jag testat aggressivare silica marmor och även stålbomber, typ tefats liknande korn.
Blästring lämpar sig bra när man vill in i hörn o liknande på en bilrenovering t.ex, men för de stora ytorna går det fortare med en 3M brillfix skiva i vinkelslipen. Men punktblästring
e nice när man ska in ide där pressade dörrplåtarna på insidan eller liknande.
danielb
Inlägg: 81
Blev medlem: 17 juli 2009, 21:10:17

Re: Blästring - Hur kommer man igång?

Inlägg av danielb »

En sökning på Brillfix gav nada.. förutom bilder på stora brillor och halvnakna fruntimmer :oops:
Men varför ? :D
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1206
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Re: Blästring - Hur kommer man igång?

Inlägg av Forsgren »

Vi köpte ett blästerskåp av kinamodell för ett tag sedan, det var en lite större modell med två pistoler och en dammsugare.
Dammsugaren låter mer än den suger, och effekten på pistolerna och livslängden på munstyckena hade kunnat vara bättre.
Någon typ av utsug ur skåpet är ett måste, annars får du ju övertryck av tryckluften och allt damm kommer ut. Jag funderar på att byta ut en pistol till någon proffsmodell när munstyckena som följde med är slut.
Som media har jag använt lite finare natursand, gratis men tar ganska dåligt. Fast för att blästra små saker med en yta på säg 2x20x20 cm så räcker det fint.
Användarvisningsbild
ylle
Inlägg: 669
Blev medlem: 5 oktober 2006, 20:18:27
Ort: örebro

Re: Blästring - Hur kommer man igång?

Inlägg av ylle »

Finns ett litet blästerskåp på jobbet, en dammsugare tar hand om övertrycket. Kör med glas så den klarar bara "fin" blästring.
Mest för att snygga till rostfritt och alu efter svets. Ytan blir väldigt fin men istället så får du nöta väldigt länge för att få bort vanlig färg.

Det är en billig ände att börja i men du kanske behöver ha lite grövre grejer?
Hillman
Inlägg: 64
Blev medlem: 25 januari 2006, 09:22:20
Ort: Västerås

Re: Blästring - Hur kommer man igång?

Inlägg av Hillman »

Är det krom du vill ha bort så är bästa alternativet att lämna in det på någon ytbehandlingsfirma, de kan fräta bort kromet, tror de använder svavelsyra till detta.
Jag har lämnat in kofångare, kofångarhorn, lyktsarger mm till både Eskilstuna ytbehandling och Kromteknik och fått det gjort för nån hundralapp.
Bug_x
Inlägg: 407
Blev medlem: 10 januari 2009, 19:18:56
Ort: Stockholm

Re: Blästring - Hur kommer man igång?

Inlägg av Bug_x »

Finns ju olika nivåer av blästring.

Ska du ha effekt så ska du ha en blästerpotta, MYCKET effektivare än sugande blästrar!

Jula har en billig för 1400 tror jag, men är inget att ha (men bättre än dom sugande!), en kompis som provat. Annars kan du hålla ögonen på blocket, dyker upp ibland.

Jag har en stor Altas Copco SB75 som jag ska byta ut snart, om du är intresserad. Detta är en industrimodell. Rymmer 75 l medium, ca 100 kg medium. 1" slang o kloanslutning.

Men vid denna sorts blästring går det åt MYCKET luft, min kompressor ger 1000l/min vid 6 bar, och det är på gränsen men går väl vid små ytor och vid hobby bruk. En dieselkompressor vore bättre...

Ang medium så ring o prata med Anti-corrison, väldigt trevliga och hjälpsamma! Då går det ju också att köpa en säck av varje o prova lite.

Edit:
Kompressorstorlek du fråga efter.
Här finns massa info! Bland annat vad olika munstycken kräver vid olika tryck.
http://www.anti-corrosion.com/pdf/blaster.pdf

Sen är denna form av blästring VÄLDIGT skitig! Du behöver ordentligt med skydd, helst blästerhjälm. Sen antingen i en egen hall eller långt från grannar! Inget för villakvarteret!

Edit II:
Förtydligen, jag arbetar inte åt Anti Corrison och har inga band dit, bara handlat där en gång.
maba
Inlägg: 101
Blev medlem: 8 oktober 2010, 22:57:46
Ort: Hedemora

Re: Blästring - Hur kommer man igång?

Inlägg av maba »

Blästring kräver inte så mycket tryck runt ~6bar, däremot kräver det luftflöde.
Och frånluft är nästan ett krav i ett blästerskåp för det dammar igen på några sekunder annars.
Många drar ett spirorör ut genom väggen med en sugande fläkt, och det är nog fint för att slippa dammet inne.

Jag kör med 7,5HK (5,5Kw) Ingersoll Rand kompressor och den är helt perfekt, den orkar hålla trycket trots att jag kör för fullt men det är sällan den slår ifrån så något mindre skulle jag inte vilja ha.
Den har automatisk Y-D start så den går på 16A, man kan se att lysrören flimrar till när den startar men jag har aldrig skjutit nån säkring

Sedan har jag ett sånt här skåp http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=1775
Skåpet brukar kallas för sbc 420 och det är lagom stort och går att öppna på 3 sidor.
Jag har satt på hjul på mitt så det går enkelt att flytta och jag har även flyttat på frånluftsfläkten med filtret och satt det på sidan under en av luckorna så det går att ställa det emot en vägg, men fläkten låter illa som sjutton så det får nog snart bli ett hål i väggen med fläkt på utsidan.

Pistolen i skåpet funkar mycket bra och ger ett jämnt flöde med sand (eller vad man nu har i det) och munstycket håller förvånansvärt bra, de är även utbytbara i olika storlekar.
Och eftersom skåpet har en pedal för luften så slipper man de kassa blästerhandtagen med avtryckare som ger dåligt flöde på luft och sand. Jag har aldrig träffat på ett sådant handtag som funkar bra.
Bild

Skåpet har även en lucka i botten som gör att det går fort att byta sand eller skifa i mellan olika material.
Jag rullar ut skåpet och ställer under ett kar och sen öppnar jag bara luckan, när det mesta sanden är ur så passar jag på att blåsa rent det på damm. gör man det inne har man sand överallt ganska fort.

Sen för rejälare blästring så har jag en sån "tank" men den är använd 1ggn, min kompressor ger inte i närheten av den luft som behövs, och det är alldeles för billigt att lämna iväg det för att det ska vara värt slitet, sanden är minst sagt överallt!

Tänk även på att ha så kort och grov slang som möjligt, 3/8" är på gränsen 1/2" slang gjorde skillnad för mig.

Ett blästerskåp för mindre jobb är helt suveränt men de rejälare grejerna är det bäst att lämna iväg till de som har grejer.

"just my 2¢"
maba
Inlägg: 101
Blev medlem: 8 oktober 2010, 22:57:46
Ort: Hedemora

Re: Blästring - Hur kommer man igång?

Inlägg av maba »

Läste nu att du vill kunna blästra i samma lokal som gör rent optik :?
då skulle jag vilja påstå att det är nog väldigt olämpligt oavsett vad du har för grejer, du får damm i luften oavsett när du blästrar.
Om det nu inte finns skåp utan sand som kör kolsyra eller liknande.

På mitt tidigare jobb hade vi ett Normfinish skåp http://www.kmc.se/web/article.asp?artID=378
Mycker fint skåp med en väldigt effektiv rening, kostar ~80-100k men ändå inget jag skulle ha i närheten av optikrengöring.

Ang blästringsmedia kör jag själv med aluminiumsilikat för grövre yta och mer avverkning och glas för en finare finish men sämre avverkning
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Blästring - Hur kommer man igång?

Inlägg av GeekJoan »

Rengöring av optik var bara ett exempel på att jag inte vill ha damm över allt. Vi håller ju på med renovering av prylar och då vill man inte ha damm på nyrenoverade saker som är inlämnade för att bli fina.
Efter vad jag har läst så verkar det inte finnas utrustning som gör jobbet som jag vill ha det. Ser att direkt att det finns en marknad att börja tillverka skåp som funkar som man vill. Om jag vill ha det så finns det nog andra som också vill ha...

Fan jag som hade sett ut ett system som verkade bra, IBIX:

Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Blästring - Hur kommer man igång?

Inlägg av DW »

Hillman
Krom tar man bort med varm (~80') i stark lut (natriumhydroxid i vatten) samtidigt som man växlande likspänningen
någon gång /min eller så.
Dock kan man sedan tabort nickel som är brukligt att lägga under då det inte är hårdkromning det gäller med varm (~80') 5% -ig svavelsyra.
Alla företag som förkromar/nicklar bör klara detta.
Användarvisningsbild
ylle
Inlägg: 669
Blev medlem: 5 oktober 2006, 20:18:27
Ort: örebro

Re: Blästring - Hur kommer man igång?

Inlägg av ylle »

Det finns ett antal olika saker att ha som bläster medium.

kolsyresnö, kan vara det dom använde till visitkortet
sand, aluminiumsilikat, glas, valnötskal, stålkulor, vattenblandat, finns säkert några till

Det du behöver för att inte skita ner i lokalen är ett bra skåp med undertryck i, sen om du vill kunna blästra allt så kommer du behöva ha ett gäng olika system att byta mellan.
Skriv svar