Lastbalansera mellan huvudsäkring och batteri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mackan31

Lastbalansera mellan huvudsäkring och batteri

Inlägg av Mackan31 »

Hej alla glada!
Jag funderar på att köpa lägenhet. Många lägenheter har 1-fas till lägenheten och ganska klena huvudsäkringar, ofta 16 A eller 20 A. Låt oss säga att lägenheten har en huvudsäkring på X Ampere. Jag antar att när man väl överskrider X A så görs det under en väldigt kort tid. Exempelvis sätter man på vattenkokaren som då förbrukar 2200 Watt i cirka 3 minuter, dvs ca 110 Wh. Har även hört att många prylar drar mest vid uppstart vilket verkar rimligt.

Går det att lastbalansera huvudsäkringen (eller bara den gruppen) med ett kraftigt batteri?
Finns det några färdiga lösningar?

Jag är inte intresserad av förslag såsom "byt till en större säkring", "20 Ampere räcker" eller "jag har 10 Ampere och det fungerar utmärkt". :wink:

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Lastbalansera mellan huvudsäkring och batteri

Inlägg av Icecap »

På sätt och vis går det men jösses vad dyrt och ineffektivt det blir.

Först behöver du en växelriktare i herrstorlek, den ska klara kanske 230Vac och 20A om det är ditt mål, alltså ung. 5kW kontinuerligt.
Sedan behöver du en ackumulatorbank som klarar att driva denna växelriktare en skaplig tid och sedan behöver du att ha en laddare till rubbet som ger maximalt.

Effektiviteten på det hela kan hamna på kanske 60-65% och investeringen blir mycket kännbar. Så frågan: vad ska det vara bra för? dyker ju upp...
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Lastbalansera hemkokaren, jojo.

Kjelle
Mackan31

Inlägg av Mackan31 »

Jaha, hur mycket tror du det kommer kosta?

Anledningen är att många lägenheter har klent dimensionerad huvudsäkring och jag vill gärna kunna köra vattenkokaren och ugnen samtidigt.
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Inlägg av calmar »

Det är nog enklare att skaffa en rejäl UPS och köra den tunga lasten enbart från den, sen ladda upp den från elnätet?
Lastbalansering låter besvärligt och dyrt, särskillt med skydd mot bakmatning av elnätet osv.
Kostnad .. ja du. Dustin har några i 5kW-effektklassen för runt 30000:- men de ger en drifttid på ungefär 4 minuter vid full last så du får nog köpa till några hundra kg batterier ytterligare.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Jag funderar faktiskt på att sälja min Fiskars 3-fas UPS på 20kW.
Kan matas med 1, 2 eller 3 faser.
Backup 32 st 12v batterier på ca 15-20Ah.
Ut transformator-ren sinus 400V 3-fas, 25A
Består av två skåp som får plats på en standard SJ-pall. Elskåp och batteriskåp.

Vid strömavbrott driver UPS:en maxlast ca 15 minuter, vid lägre last betydligt längre tid.

Testat och fungerar alldeles utmärkt till att driva kaffebryggare och mikrovågsugn vid strömavbrott. :)
GFEF

Inlägg av GFEF »

Mackan31

>Många lägenheter har 1-fas till lägenheten och ganska klena huvudsäkringar, ofta 16 A eller 20 A.

Vad jag känner till brukar 1-fas abonnemang vara på 25[A]

En säkring skall klara märkströmmen under "oändlig" tid,
och lösa ut efter viss tid vid överlast.

>vattenkokaren som då förbrukar 2200 Watt i cirka 3 minuter,

Inget problem......

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... fact_pages
Patrik_hed

Inlägg av Patrik_hed »

25A huvudsäkring brukar det oftast vara på 1-fas lägenheter. 20A är det alltid på spisen i sådana lägenheter.

//Patrik
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

Är ägare till en fastighet med 3 lägenheter. Där är precis som du beskriver 1fas till var lght. Det har ännu inte inträffat att säkringarna kroknat ,även om jag trott det skulle ske. Man skall ha i minnet att en 20A "propp" klarar 50 - 100 % överlast under ganska lång tid innan den ger upp.
Har själv funderat när man som jag gjort installerat en häll + ugn som enligt databladet skall dra 3.4 + 9.9 kWA och man bara har en 20 A säkring.
Har nu under nästan 2 år lagat mat och haft ugnen på utan problem
I praktiken så brassar man kanske inte på med 4 fulla grytor och ugnen samtidigt.
Hur som haver har inte min "propp" gått ännu fast den teoretiskt borde gjort det.
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

detta är väldigt intressant. vi har också 20A enfas i våran lägenhet, och konstigt nog håller säkringen bra trots ungn + tre plattor, min server och tv,belysning,datorer mm. man måste vara väldigt långt över märkströmmen på säkringen många gånger.. och ändå klarar den det :D.

visserligen klarar säkringen en viss "överbelastning" under en kortare tid, men det känns som att värma upp plattor och ungn tar längre tid än "en kort stund", men tydligen går det bra.

har fått säkringen i källaren att gå en gång när vi flyttade in. kom åt en lampa vars kablar var rejält avskavda mot en metallkant i en dosa (där röret kommer in i dosan) och det vart totalkortis- small som ett pistolskott och sen vart det svart :shock: :oops: :lol:

ska du driva en stor serverhall i din lägenhet, eller sända närradio på några tiotals kilowatt från balkongen? :humm: vid normalt användande och lite till duger 20A långt
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Inlägg av calmar »

Lätt off-topic:

nsbvzy: Kolla in karakteristiken för vanliga hederliga "proppar" här: Ifö Diazed tekniska data2006 - Ifö-Electric.
Uppemot en timme med 50% över märkströmmen verkar OK innan nåt händer?
Mackan31

Inlägg av Mackan31 »

Då har jag fått lite mer kött på benen innan lgh köp. Konstigt bara att man hör så många som har problem med att propparna går hela tiden.

Tack så mycket för alla bra svar!
xxargs

Inlägg av xxargs »

Kör man med spis på flera plattor på max, ugn igång på uppvärmning, drar igång micron och till detta startar dammsugaren/kupevärmare/vattenkokare samtidigt så kan det bli problem - med en smula planering tidsmässigt så kan det undvikas.

Att ha utrustning med dålig effektfaktor som massor av energisparlampor och lysrör med drossel i anslutningskontakten igång samtidigt, klasar med väggvårtor, TV och datorer med switchade nätaggregat, microvågsugn så drar dom en hel del ström utan att dra så mycket effekt och detta tullar på strömmarginalerna på säkringen - med sådana laster så kan 10A säkringen ligga på sin ström-max redan vid 1 kW effektuttag.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är inte konstigt att man hör så många historier om att propparna går hela tiden. Gamla lägenheter med 1-fas har kanske tre grupper. Hela köket och minst ett rum till går på samma grupp. resten av rummen och toa på en andra grupp, och spisen på den tredje. När folk bygger om och installerar diskmaskin, inbyggnadsugn och häll och uttag vid bänkarna mm så är det väl mer regel än undantag att säkringarna går om man kör diskmaskin, mikro och vattenkokare samtidigt, eftersom allt går på en enda grupp. En granne som har så...
Jag har byggt om lite här och har 8 grupper. Jag kan belasta min central med 92A. Huvudsäkring 25A... så man får ju tänka efter lite. Jag har 16A till min 32A-häll, och ugnen har 16A som den ska ha. Har jag hälften av plattorna på fullt och ugnen på så är det 32A. Det går inte så väldigt länge. Nån timme kanske...
Jag har dock kört tvättmaskin och diskmaskin samtidigt, plus mina datorer och stereon och massa lampor och ingenting har slagit ifrån. Ännu. :)
Mackan31

Inlägg av Mackan31 »

Den effekt som anges på exempelvis en vattenkokare är det w=u*i*cos(fi)? Eller bara u*i?
Skriv svar