bakgrundsbelyst LCD

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

bakgrundsbelyst LCD

Inlägg av Robert Nielsen »

Jag har en Bakgrundsbelyst LCD. Till att börja med hade jag tänkt att ansluta den till datorns paralellport.

Jag vet dock inte hur jag ska ansluta den.

Det ar 14 anslutningar tv st är till bakgrundsbelysningen.
Det sitter ett chip som heter HD44780A00 i direkt anslutning till anslutningarna.
det är en 16x2 rader. Model namn: DMCI6230 OPTREX Japan

Var kan man få tag på datablad på denna???
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Då passar jag på att helt sonika slänga in min fråga angående bakgrundsbelysning här:

Är bakgrundsbelysningen på LCDs (generellt) uppbyggda av vanliga LEDs? Inga mellansteg?
Jag har nämligen funderat på om det går att "fejda" bakgrundsbelysningen av och på med PWM. Går det? (Jag har inte köpt min LCD ännu så jag kan ju inte prova)
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Dom flesta är med vanliga lysdioder, det är därför dom går på typ 3-4 volt vid 200-400 mA ström, vilket medför att motståden måste vara klart lågohmiga och högeffekts (flera watt) om man ska köra den på 5 eller 12 volt.

Det finns också EL-belysta (elektroluminicens) displayer. Dom behöver en liten extern DC-inverter som tar 5 volt in och ger ut den 80-300 volts spänning som EL-bakgrundbelysningen vill ha.

LED-varianten går aldeles utmärkt att PWM-dimma. EL-varianten kan det nog vara svårare med.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

(Ursäkta om jag snor tråden)

Jag tänkte mig en vanlig 4x20 från fractronics.

Angående resistorerna till bakgrundsbelysningen: Enligt schemat ska där vara en 100 Ohms pot för att justera bakgrundsbelysningen (i serie med en 10Ohm). Blir inte strömmen genom denna vara uppemot 260mA (B/L @ 4,2V). Räcker det med en vanlig trimpot och en vanlig 1/4W 10 Ohmare ändå? :humm: :?:

...och kontrasten. Där är inga strömmar att prata om, eller? Räcker det med en vanlig 0,1W trimpot där också?
Användarvisningsbild
mickeliten
Inlägg: 311
Blev medlem: 12 november 2003, 14:41:48

Inlägg av mickeliten »

En pot till bakgrundsbelysningen tycker jag låter onödigt faktiskt :)
På dagen syns det inte att den lyser, o på natten vill man ändå ha lyse i den, så.. :)
Skriv svar