Julklappsprojekt: Bondis digital (ikea-klocka + elektronik)

Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Julklappsprojekt: Bondis digital (ikea-klocka + elektronik)

Inlägg av papabear »

Jag håller på med ett julklappsprojekt till tjejen. Det ska bli en digital klocka som visar timmarna med 7-segmentsdisplayer, ett par på varje timmes position, och 60 lysdioder i en ring som visar minutrarna. För 13:05 t.ex. så står det 13 vid "ettans position" och de fem första lysdioderna är tända. (Ev. skulle jag kunna tänka mig att jag har en lysdiod som vandrar, men vi får se.)
Här är en liten skiss på den nya urtavlan:
urtavla.png
Jag har en bättre skiss på hela klockan hemma, som jag kan slänga in senare.

Ram och glas tar jag från en Ikea Bondis.
På baksidan av glaset tänkte jag sätta solfilm så att jag förhoppningsvis kan få en helt blank svart yta där endast de lysdioder som är tända syns.

Själva hjärtat i hårddisken blir en netduino, för att jag har en och jag har ingen utvecklingsmiljö för nåt annat.
Jag skulle ju dock vilja ta ur netduinon och byta den mot en avr eller nåt i framtiden, men jag ser inte att jag kommer kunna få ihop projektet i tid om jag ska bygga så direkt.

För tidhållning ska jag försöka använda en DS1302 som jag köpte innan jag såg att swechtrading hade en DS1307 (som det finns en färdig drivare för till .netmf). Skulle jag inte få till det så får jag väl byta. Här har jag dock en fråga: netduinon har ju två kontakter för att skicka data på SPI-porten, MOSI och MISO, men DS1302:an har en IO. Jag har för mig att jag läste nån stans att man kan slå ihop dem med två 1KOhm-motstånd, som jag har ritat nedan; är det nån som kan bekräfta det? Eller är det kanske helt galet?

Schemat är lite förenklat där det upprepar sig. Jag har bara ritat in två 7-segmentsdisplayer, men det kommer ju som sagt att vara 12 par parallellt, styrda av varsin transistor via Ic9 och Ic10 (H-Disp select). Jag har också plockat bort Ic3 - Ic8 som bara är en förlängning av kedjan från Ic2.
v1_schema.png
Jag har börjat labba med att koppla in shiftregistren och lyckats styra en display och skaffat de flesta delarna. Ska dra iväg en beställning på transistorer och motstånd strax.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Wedge
Inlägg: 1026
Blev medlem: 8 juli 2012, 17:33:33

Re: Julklappsprojekt: Bondis digital (ikea-klocka + elektron

Inlägg av Wedge »

Den översta transistorn känns lite onödig. Lysdioderna kan väl lika gärna släckas genom att ändra skiftregisterinnehållet?
Du tappar spänning där också, men det är inte så kritiskt antar jag.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Julklappsprojekt: Bondis digital (ikea-klocka + elektron

Inlägg av papabear »

T13 tänker du på?
Glömde nämna den. Tanken där är att jag ska kunna PWM:a styrkan på alla lysdioder. När det är mörk kan jag ju sänka intensiteten rätt mycket. Har haft lite funderingar på om jag skulle ha en fotoresistor för att mäta ljuset, men steg ett så tänker jag mig bara att jag har fasta tider med hög/låg intensitet.
Användarvisningsbild
Wedge
Inlägg: 1026
Blev medlem: 8 juli 2012, 17:33:33

Re: Julklappsprojekt: Bondis digital (ikea-klocka + elektron

Inlägg av Wedge »

Aha, då är jag med!
Men jag gillar ändå inte den transistorn. ;)
PWM skulle du kunna göra med OE-ingången på 595orna. Se upp så du inte drar för mycket totalström genom dem, förresten. Hur stor diodström ska du ha?
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Julklappsprojekt: Bondis digital (ikea-klocka + elektron

Inlägg av papabear »

Fakk, där har du en poäng. Jag har ju räknat 20mA per LED vilket blir 160mA för en fullt tänd 595a. Jag har ju inte tänkt på att de är specade för maxström på 70mA.
Får väl ta o byta till TPIC6B595N, som om jag fattar det rätt ska klara uppgiften bättre.
Användarvisningsbild
RRacer
Inlägg: 370
Blev medlem: 29 januari 2005, 19:40:17
Ort: Lerum

Re: Julklappsprojekt: Bondis digital (ikea-klocka + elektron

Inlägg av RRacer »

Jag har ett liknande projekt på hyllan, men använde en MAX7219 för att driva "sekunddioderna".
Mycket mindre delar och kabeldragning, plus att den har inbyggd PWM-reglering.
Skriv svar