Några tips inför elinstallation i garage?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
blueint
Kontakt:

Re: Några tips inför elinstallation i garage?

Inlägg av blueint »

Hur är det med kanalisation i praktiken kan man dra de själv och överlåta själva kabeldonandet samt inkoppling till elektriker?
MatsN

Inlägg av MatsN »

Åtminstone tidigare har man fått göra allt utom att koppla in tåtarna. I alla fall -91 når jag gick ut el men det kan ju ha hänt nåt sen dess :roll:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Som lagen är får man inte klamra ett endaste vp-rör eller kabel som ska bli en del av elinstallationen. Sen i praktiken finns en del som struntar i det.
Odeheim

Inlägg av Odeheim »

Jag har precis byggt ett garage som är ganska likt ditt.
Har ip44 infällda dubbel uttag i hela garaget. Dvs det är lock för uttagen. Sen det absolut snyggaste man kan göra är att
skippa de där tokfeta och inte snygga 3fas uttagen och sätta infällda 3fas handskar istället. Sjukt snyggt och inte direkt vanligt :)
Blir bara en liten del med lucka som sticker ut. Ser ut som ett vanligt uttag nästan.

Motorvärmaruttaget har jag satt ett tidrelä till som sitter i elskåpet.

12 armaturer blir nog bra. Sätt dem som någon sa tidigare där du vill ha ljus så det inte hamnar bara på biltaket tex.
Jag har 15 armaturer i mitt men då har jag halva garaget öppet till nock och i den delen sitter armaturerna med vinkelfästen på väggarna så
de lyser snett på sidan av bilen. Riktigt bra ljus blir det då.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag har också ett sådant infällt trefas uttag. De är inte billiga! Det var min far elkonsulten som lurade mig till detta, han hade ingen aning om priset.

Men jag fick uttaget i födelsedagspresent sen, när jag berättade vad det kostade!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Dom är inte alls så dyra.
E2425013 292kr+moms

Finns också lås som tillbehör.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Det är inte samma modell som jag har. Mitt uttag har mycket minde utstick från väggen. Ska se om jag kan hitta E-nummer på detta ikväll.
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

Tack så mycket för alla bra tipps, slang för högtalarkabel var ett av guldkornen;) kommer också dra in kabel för 1-wire tempgivare i bl.a. Taket, samt vanligt nätverk på en eller två platser. Hade besök av elektrikern igår och han tyckte inte det var någon idé att lägga lysrören på en trefasgrupp när de var så få, så det får nog bli så. Blir tre separata brytare för lysrören ned var sin fas. Nu blir det så att jag sätter slang och drar i kabel, han besiktar innan skivorna skall upp, och sen kommer han och kopplar in.

Även om det är en utopi så kommer jag nog dra en 25 slang till 2 av 400v uttagen om man någon mot förmodan skulle köpa någon större pjäs som man behöver gå upp från 16 till 20A, då finns det möjlighet att dra i nya kablar.
Skriv svar