Trumling i hobbyformat

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Trumling i hobbyformat

Inlägg av Agwan »

tecno, hur mycket häxan häller du i? En skvätt som i en matsked eller som i halva flaskan? Någon annan kanske vet vad som är lagom mängd?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Trumling i hobbyformat

Inlägg av tecno »

Lagom mängd till vad? Nu måste jag försöka komma ihåg volymen på nötskalen, uppskattningsvis 1½-2liter och i det så har jag kanske ett 50 tal mindre hylsor. ½-1 matsked Häxan skulle jag tro.
Detta är ju inga recept jag skrivit ner utan tar det från minnet.

Hylsor är mässing så det går väl inte direkt att dra slutsatser hur det beter sig med aluminium i trumlaren.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Trumling i hobbyformat

Inlägg av Agwan »

Nä, sant. Men jag häller inte i halva flaskan då helt enkelt. Utan någon/några matskedar.

Jag har fått plastmediet jag beställt nu och håller på att testa lite. Tänkte avsluta med valnötsskalen så som jag läst att man skall göra efter plastmedie.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Trumling i hobbyformat

Inlägg av tecno »

Lite bilder innan och efter med detta plastmedium vore klart intressant att se.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Trumling i hobbyformat

Inlägg av Agwan »

Ja, jag hade tänkt att göra en lite review om dem. Men klantigt nog började jag köra med en kunds grejer som jag nog inte borde visa upp. Så fort jag för över den till nötskalstrumlaren så skall jag stoppa ner min egna pryl och göra visa vad som händer.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Trumling i hobbyformat

Inlägg av Agwan »

Jag hoppas de där häxan-maskarna går till sig efter ett tag. För det jag hällde i blev bara några strängar som det fastnade skal på och som håller ihop som små maskar efter iaf 5 minuters körning.

Finns det olika grovlek på skalkrosset? Mitt är ganska så fint, några mm i diameter.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Trumling i hobbyformat

Inlägg av tecno »

har bara en storlek och det är som väldigt grovmalet kaffe
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Trumling i hobbyformat

Inlägg av Agwan »

Precis, samma här. Det känns som en matsked häxan med 4 matskedar vatten tillblandat hade gått ut bättre bland skalen.

Edit: Maskarna blandas ut efter ett tag. Det känns som att det sitter ett litet lager över hela alu-biten nu med polermedel. Jag tänkte kolla till det senare ikväll och så låta den gå över natten.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Trumling i hobbyformat

Inlägg av Agwan »

Ok, så över till utvärderingen.

Jag köpte den här:
Trumlare.jpg
Här: http://www.parts4pinballs.com/product_i ... ts_id=5602
Den kostade ungefär en tusenlapp hemma (jag köpte flera så frakten delades upp lite). Varken Parts4Pinballs eller norska posten var speciellt snabba. En vecka vardera ungefär, och så när väl paketet var över svenska gränsen så hade jag den nästa dag. Jag köpte även valnötsskal på samma ställe för ungefär en hundring hemma:
Valnötter.jpg
Sedan köpte jag plastmedia:
Plastmedia.jpg
Här: http://stengalleriet.jetshop.se/vibrati ... 113-1.aspx
Rätt dyrt faktiskt, jag köpte två påsar av vardera grov, fin och extra fin. 310:- styck. Det går att köra med två påsar i trumlaren, men det känns som att en halv påse till hade varit bra. Så 1000:-/typ man vill slipa med.
Sedan köpte jag häxan polermedel:
häxan.jpg
Kan det ha varit här? http://www.ica.se/

Jag hade ett aluminiumobjekt som jag fräst för några månader sedan med rätt så grov yta, iaf i botten av alla ytor:
InnanTrumling.jpg
Jag slängde ner den i trumlaren med grovt plastmedia och efter en timmes körning så såg biten ut såhär:
EfterGrov.jpeg
Alla yttersidor har slipats ner fint, botten under "lådan" hade inte blivit perfekt, men å andra sidan var den väldigt ojämn också. En timme till hade säkert blivit ännu bättre. Inuti däremot så fanns det större graderna delvis kvar. Ännu en anledning att två timmar förmodligen är bättre. Frågan är hur länge man kan köra innan biten börjar bli ful av överslipning.

En timme efter det i fin plastmedia:
EfterFin.JPG
Lite finare yta, mindre/finare repor, annars ingen större skillnad.

Och ännu en timme senare i extra fint plastmedia:
EfterExtraFin.JPG
Ännu lite finare yta, kanter ser nästan snarare lite polerade ut än slipade.

Så slängde jag över biten i valnötsskal. Även här krävdes 2.5 påsar. Och så i med en skvätt häxan. Det blev säkert 4 matskedar även om jag siktade på 2. Häxan blev till en början som maskar som rullade omkring med valnötsskal fastklistrat runt sig. Låt det gå en timme så har de löst upp sig. Jag lät den här ligga över natten, ca 8 timmar. Och här blev resultatet efter det:
Polerad.JPG
Biten blev klart polerad och har återfått lite av sin speglande yta. Efter slipningarna var den helt matt.

Slutsats:
1. Grov slipning med plastmedia tar fint bort alla utvändiga grader. Den ger en matt yta som nästan ser lite förzinkad ut.
2. Att köra med fin och extra fin slipning är det frågan om det ger något om man ändå tänker köra valnötsskal efteråt. Jag har inte provat om det går att hoppa över något av stegen ännu, men det är helt klart möjligt att de finare slipningarna är helt onödiga. Förslag är 2-4 timmar med grov slipning och sedan direkt valnötter, eller möjligen med 1-2 timmar fin eller extra fin slipning innan. Alternativt kan biten bara tvättas av efter grov eller fin slipning om man mer är ute efter en matt yta.
3. Invändiga grader nöts inte bort i närheten lika snabbt. Jag behöver köra en 4-timmars grovslipning för att se om det öht går att få bort dem.
4. Valnötsskalen fastnar i alla hål som de kan och kan vara svåra att få ur icke genomgående hål.
5. Häxan polermedel har en tendens att sätta sig lite i klumpar på biten man polerar, och man kan behöva stanna efter en halvtimme och peta bort så att ytorna under klumparna också blir polerade.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Denon99
Inlägg: 53
Blev medlem: 23 september 2008, 19:58:19
Ort: Sollentuna

Re: Trumling i hobbyformat

Inlägg av Denon99 »

Hej,

Tycker att resultaten ser fina ut. Längtar efter att testa min egen.
/Martin
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Trumling i hobbyformat

Inlägg av Agwan »

Ja, jag tycker att det tar fräsningarna till en lite högre nivå.

Här är en bild på ett test där jag körde 4 timmar med grova plastmediat och sedan ca 12 timmar med valnöt och häxan efter det.
GrovTrumVal.JPG
Det tog bort en hel del mer av graderna inuti. Men inte allt till perfektion. Jag tycker att utsidan här har fått en lagom rundning av alla kanter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Trumling i hobbyformat

Inlägg av ghost_rider »

Ser väldigt bra ut!
Sitter själv och funderar på en trumlare.
Valnötsskalen, hur pass fint är det? Går det att göra eget medium? (Vi har supermkt valnötter varje år som bara kastas, skulle man kunna köra x antal skal i matmixern och få till en finare mjöl? )
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Trumling i hobbyformat

Inlägg av tecno »

Som väldigt grovmalet kaffe, där har du din måttstock att gå efter. Finns ju annat än valnöts skal, ris används även det till polering. Kan tänka mig att majs kan fungera det med.
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Trumling i hobbyformat

Inlägg av NeoTech »

Vet inte om detta frågats eller besvarats.. men varför inte blästra bara?!
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Trumling i hobbyformat

Inlägg av tecno »

Blästra med vad?
Skriv svar