1-hjuligt släp till cykeln

Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av Icecap »

gOry: jävla messerschmitt! Det är bara för att jag känner för det som jag nu notchar ihop det hela. Samtidig byter jag underröret till en 40*60*2 RHS-profil.
Och jag gör det bara för att ha något att göra, att den förra konstruktion bröts ihop har inget med saken att göra! Bara så att du vet!!! :vissla:

Jag kunde ju faktisk få den att köra hjälpligt vid att surra fast en 10 cm stolpe som jag "hittade" på vägen hemåt. Vid att surra den ganska hårt kunde jag få bakändan att vara mindre icke-rak så jag kunde använda motorkraft på hemvägen också. Med den nuvarande ombyggning borde den verkligen hålla, i annat fall skiter jag i den helt!

Medan jag har kärran i omedelbar närhet av svetsen kommer jag att fixa den lite glappiga montering av kardanleden. Jag måste lägga på lite material och slipa till så den passat tightare.

EDIT: Sådär! Skarp test då jag skulle kasta grejer på återvinningsstationen. Lassade kärran full med grejer, en hel del metall från den slaktade gräsklipparen, plastleksaker som hade varit för länga i solen osv. Cyklade en del genom de mer tätbebyggda områden av staden och då det blev lite lugnt rev jag igång motorn varefter jag kom till återvinningen snabbt och effektivt.

Kastade bort skiten och drog hem igen, fortfarande med motorkraft under transportdelen. Fungerade kanonbra! Nu där knutkorset sitter ordentligt är det ett sant nöje.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av v-g »

Hade jag bara bott i Stockholmtrakten hade du fått låna allt av garage, verktyg mm bara för att få se galenskaperna in action! :mrgreen:

Det är ju synd det där med svarven då man tex skulle kunnat lösa ingreppet på ett smidigt sätt tex genom att modifiera en scooter-variator alternativt bygga en egen.

Slung-koppling är ju annars ett vedertaget sätt som fungerar men i mitt svaga minne har jag för mig att de i en motorsåg är lite för klena för åtminstone en gokart men denna sak rullar ju betydligt lättare dock är ju varvtalet troligen för lågt :humm:

Mycket cred ska du iaf ha! :bravo:
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4819
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av gOry »

Icecap skrev:gOry: jävla messerschmitt! Det är bara för att jag känner för det som jag nu notchar ihop det hela. Samtidig byter jag underröret till en 40*60*2 RHS-profil.
Och jag gör det bara för att ha något att göra, att den förra konstruktion bröts ihop har inget med saken att göra! Bara så att du vet!!! :vissla:
hihi.... Vad brukar man säga? Anything worth doing is....
Icecap skrev: Medan jag har kärran i omedelbar närhet av svetsen kommer jag att fixa den lite glappiga montering av kardanleden. Jag måste lägga på lite material och slipa till så den passat tightare.
Borra i ett stift/"brytpinne"/skruv...!?
Trodde du annars hade sågat av en bit av rattstången så du fick den splinsade biten..
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av Icecap »

gOry: Åh ja, den framgaffel jag hade till att hålla hjulet på kärran mådde inte bra efter ett par hål i vägen, den böjde sig på de två böjar som finns.

Alltså göra om, göra rätt. Tog det siste av min gravrostna 60x40 RHS profil och byggde en bit därbak som ta mig tusan kan hålla!!! Det var enklare att bygga nytt än att rikta och förstärka det befintliga.

I kardanleden har jag borrat igenom ett par skruvar, ska dock fylla lite ena hålet för att få den ordentligt tight. Hos skrothandlaren fick jag enbart kardanleden, jag skulle gärna vilja ha fått kardanleden + en bit innan och efter men så blev det ej, de säljer "rena" delar.

Det jag har kvar just nu på kärran är att montera grejerna för att haka fast gummiupphänget åt motorramen, de två bakre gummikuddar ska sitta på den delen jag har bytt ut. Sedan ska jag fästa en kabelhållare. När det är klart ska jag spänna upp hålet till ena bulten i kardanleden, sedan ska jag säkra mig att den är rak som fan och då är det bara att montera transportlådan igen, då ska jag vara klar.

Men först lite lunch!
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av MiaM »

Sidospår: om framaxeln slits av gupp - hur illa påverkas hjulet? Kanske läge att snegla på nåt mer åt mopedhjulklassen?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av Icecap »

Med ett enda hjul kärran är det lite fel att prata om framhjul... Men den skada som var berodde på att jag hade tagit en framgaffel och lagt i förlängning av det centrala bärrör, den låg alltså vågrät.

Orsaken till detta val var att det var ett enkelt sätt att fixa mått och hjulfästen på, tyvärr visade det sig även att inte hålla måttet heller.

Axeln på hjulet håller i övrigt alldeles utmärkt så mitt val av 16" hjul är helt korrekt.

EDIT: Testade "nya och förbättrade" släpet till Karlstad idag. Var inte speciellt skonsam mot det och körde hela vägen på en och samma tankfull. Inget böjd eller trasigt, allt fungerade utan problem. Ska bli spännande att se om det är likadan på hemvägen. Turen var i övrigt fin, blå himmel och solen som vräkte ner, dock var det en aning kyligt då jag drog iväg: -1,5°C men det är ju en fråga om klädsel.

Behövde inte stanna till någonstans för att lägga på kedjan eller liknande, allt fungerade precis som tänkt. Härligt.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: 1-hjuligt släp till cykeln

Inlägg av MiaM »

Jag hade otur när jag skrev, framgaffeln menar jag såklart :oops:
Skriv svar