Trumling i hobbyformat

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Trumling i hobbyformat

Inlägg av Agwan »

Jag kör en del detaljer i aluminium i min maskin och de blir inte 100% i ytan eftersom det ändå är ett hemmabygge till maskin jag har. Att eloxera hemma hade varit riktigt coolt och med lite erfarenhet skulle det säkert bli riktigt riktigt snyggt. Men att hålla på och blaska med giftiga ämnen är inget jag gillar.

Så då känns tumling som det bästa alternativet. Jag snubblade över den här på e-bay: ebay.de/../Poliertrommel-Steintrommel-Tumbler-Ruttler-Spirator-/..
Den ser ut att vara gjord av plast och till det priset så skulle jag bli förvånad om den inte var det. Men det är en sten-tumlare och borde behöva vara gjort i ett mer robust material för att klarar av det.

Frågorna som uppstår är helt enkelt, har någon provat den här eller liknande, och finns det bättre alternativ?

[Rubrik: lade till "r" - hcb]
Senast redigerad av hcb 12 oktober 2012, 20:21:52, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: korta ner url..
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tumling i hobbyformat

Inlägg av tecno »

SM6XQY
Inlägg: 17
Blev medlem: 23 september 2009, 22:26:39

Re: Tumling i hobbyformat

Inlägg av SM6XQY »

Om det är smådetaljer så finns det tips på: http://www.esr.se.
Gå in under "ARKIVET" och välj ESR-resonans.
Välj nr 4 2011. Det går att ladda hem som PDF-fil.
På sid 29 o framåt så finns det hembyggda trumlare, både roterande och vibrerande.

(EDIT årtal)
Tack AGWAN
Senast redigerad av SM6XQY 19 september 2012, 12:20:08, redigerad totalt 2 gånger.
Micke P
Inlägg: 12
Blev medlem: 23 november 2010, 09:59:28

Re: Tumling i hobbyformat

Inlägg av Micke P »

Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Tumling i hobbyformat

Inlägg av Agwan »

tecno, den där tumlaren skulle jag nästan gå in hela min fräs i. Ser ut att vara 2 meter lång. Liiite för stor för mig, men tack för tipset ändå.

SM6XQY, du menar nog nummer 4 2011, inte 2012. Tack för det tipset. Där går de igenom lite olika varianter.

Micke P, skall titta igenom den där när jag kommer hem ikväll så att jag kan få ljud på det. Den verkar vara väldigt lika den jag länkade till.
Användarvisningsbild
Eson
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 september 2004, 08:31:51
Ort: Huddinge - STHLM
Kontakt:

Re: Tumling i hobbyformat

Inlägg av Eson »

Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Tumling i hobbyformat

Inlägg av GeekJoan »

Jag har en sån här på jobbet:
Bild
som vi kör med krossade valnötsskal i. Personligen så tyckte jag inte att det hände speciellt mycket även efter en natts tumbling. Men så hade jag i Autosol och då började det hända grejer. Tar fortfarande långa tid och blir inte :shock: ,men bättre. Nu körde jag inte alu utan rostigt stål/järn/galvade saker lite huller om buller.

Men sen har jag också en sån här hemma:
Bild
Den är laddad med rostfria kulor/stavar/"ufon":
Bild
Detta har jag till silversmides grejer. Man ska även blanda i olika vätskor för att få bästa resultat, men det gör inte jag utan bara vatten och lite diskmedel.
Inget av dessa alternativ är speciellt dyrt att prova, men dessa funkar bara på mindre delar tyvärr.

Har som sagt inte provat på alu.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Tumling i hobbyformat

Inlägg av Agwan »

Jag funderar på att köpa två stycken http://www.ebay.de/itm/Poliertrommel-St ... 9296091%26 och köra plastmedia i ena och valnötsskal i andra. Fast det kanske inte är så jobbigt att hålla på och hälla i och ur media som jag tänker mig? Speciellt om man kör med vatten och diskmedel i, så känns det som att det blir jäkligt kladdigt. Det verkar iaf som att plast och valnötter är rätt för aluminium.

Hur ofta behöver man slänga/tvätta mediat? Känns som att man tvättar stålkulor och plastmedia och slänger valnötterna?
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Tumling i hobbyformat

Inlägg av dar303 »

Jag fick tag i en sån där blå som geekjoan har fast med dubbla kammare för 100:- på en loppis (!!). Den hade de använt blästersand i med gott resultat för svårt rostade saker. Jag skulle dock vilja testa andra material, var hittar man valnötsskal och stålstavar? Jag kan ju iofs vänta till jul med skalen... :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tumling i hobbyformat

Inlägg av tecno »

Kolla med vapenaffärer vad de tar för en liknande, använder själv den stående varianten med krossade valnöts skal till att trumla min hylsor. Har även en liggande trumma, hemmabygge som nu behöver reparation/modifikation dvs ny motor och remdrift. Till den har jag olika keramiska trumlingsmedia men har inte hunnit att köra så värst mycket pga dålig drivning av trumman som ligger på två gummivalsar varav den ena har drivningen.

Den liggande fick jag från en som byggde en större modell av just liggande trumma typen, de kör mycket aluminium med keramisk media och det blir finfint resultat vad jag sett.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tumling i hobbyformat

Inlägg av tecno »

dar303 skrev:Jag fick tag i en sån där blå som geekjoan har fast med dubbla kammare för 100:- på en loppis (!!). Den hade de använt blästersand i med gott resultat för svårt rostade saker. Jag skulle dock vilja testa andra material, var hittar man valnötsskal och stålstavar? Jag kan ju iofs vänta till jul med skalen... :)

Valnötsskal, kolla med vapenaffärer. Handladdare använder detta till att polera upp hylsor.
arla
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 mars 2011, 14:53:23
Ort: Östersund

Re: Tumling i hobbyformat

Inlägg av arla »

Slipmedel och diverse annat kan du hitta här http://stengalleriet.jetshop.se/trumlar ... 209-1.aspx
cinc
Inlägg: 410
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:13:48
Ort: Bromma

Re: Tumling i hobbyformat

Inlägg av cinc »

Om du kollar på www.kmc.se/web/folder.asp?folderID=98 så finner du ett kapitel som heter trumlingsskolan.
Där finns det en del matnyttigt....
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Tumling i hobbyformat

Inlägg av Agwan »

Bra länk till slipmedel arla, bra länk för påläsning om tumling cinc.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Tumling i hobbyformat

Inlägg av NULL »

Är det inte stor skillnad på sätter de arbetar på? Jag menar gravitationens påverkan på friktionen mellan innehållet är ju annorlunda om den är liggande eller stående...
Skriv svar