DMD där en halv kolumn inte lyser

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
kissedin

DMD där en halv kolumn inte lyser

Inlägg av kissedin »

Hej. Jag är ganska ny inom elektronik så ni får ursäkta om jag formulerar min fråga dumt/felaktigt.

Hursomhellst; på ett flipperspel jag har ser displayen ut så här i testläget:
Bild

Det är kolumn nummer 49 där 18 av 32 pixlar inte lyser. Jag har provat att använda displayen på andra flipper med samma resultat.

Den består av ett kretskort och en fastklistrad skärm (med 6 stycken kuddar). Skärmen är kopplad till själva kortet med 2 limmade (?) FFC-kablar med 32 respektive 128 pinnar.

De flesta komponenterna sitter bakom själva skärmen (och verkar vara ytmonterade). De komponenter som sitter på kretskortets baksida är 3 keramiska kondensatorer och 2 elektrolytiska + 1 motstånd. Se bild.

Bild

Nu till det som bekymrar mig. På själva displayen märker jag att en pixel i problemkolumnen är uppdelad i två olika nyanser av grått. Alla pixlar nedanför denna pixel är släckta. Se bild.

Bild

Jag är redan på vippen att strunta i det här och vara en god konsument/samhällsmedborgare och köpa mig en ny display. Men först vill jag åtminstone försöka.

Fråga: Vad kan felet bero på? Alla tips mottages tacksamt.
Användarvisningsbild
matsadona

Re: DMD där en halv kolumn inte lyser

Inlägg av matsadona »

Om vi utgår från att den ”tvåfärgade” dioden är kass, och resten av kolumnen slocknar så tyder det på en seriekrets rent teoretiskt.
Men dessa displayerna borde väl vara någon form av multiplexad matris… och i en matris borde väl inte en trasig diod påverka hela eller delar av kolumnen. Men som sagt, jag bara spekulerar lite spontant utan egentligen ha satt mig in i problemet.

Förmodligen är det väl en transistor som matar just detta segmentet som har gett sig... om man får gissa.
discomike

Inlägg av discomike »

Hej kissedin, räckte inte mitt svar på det andra forumet? =)

matsadona: Det rör sig om en plasma-dmd.
Senast redigerad av discomike 8 september 2012, 20:43:28, redigerad totalt 1 gång.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Om det redan finns andra svar på samma problem på andra forum
som kan vara intressanta för att besvara detta, så är det enbart
oförskämt att inte säga det och länka till det andra svaret !

Verkar vara detta:
http://www.svenskaflippersallskapet.com ... 71&p=0#new
kissedin (efter att antal svar):
Okej. Tack det räcker. Jag ger upp nu Jag tolkar discomikes inlägg som att det
är fel i själva skärmen (inte de elektriska komponenterna).
Något sådant tänker inte jag heller ge mig in på.
Ja men då så.
Skriv svar