Squiz3r bygger elektronikrum/kontor för tredjegången!
Re: Squiz3r bygger elektronikrum/kontor för tredjegången!
Valfri ledig plats, det är något som jag har ont om
Men annars var det en väldigt bra ide.

Tror du missuppfattar "valfriplats" (kanske)
var har du din lödstation nu? (jag gissar på bordet) Sätt den på en 3ledat stativ, och du kommer att ha den ytan fri.
Ett 3ledat stativ kan du ju föra och placera var du vill D v S till valfriplats! Där det inte är i vägen!
Och jag måste göra en rättelse: Jag menar 4 ledat stativ! Så "flyttradien" är enorm:
När man inte använder den så är det bara att "hissa" upp den där den inte är ivägen...
var har du din lödstation nu? (jag gissar på bordet) Sätt den på en 3ledat stativ, och du kommer att ha den ytan fri.
Ett 3ledat stativ kan du ju föra och placera var du vill D v S till valfriplats! Där det inte är i vägen!
Och jag måste göra en rättelse: Jag menar 4 ledat stativ! Så "flyttradien" är enorm:
När man inte använder den så är det bara att "hissa" upp den där den inte är ivägen...
Jo, jag förstod hur du menar och det är en smart ide som jag ska ta med mig till framtiden. Men här är det så fullt av saker så det skulle bli trångt att montera stativet så att det över huvud taget går att röra på
. Sista bilden på förra sidan visar hur lödstationen står nu, staplad på oscilloskopet. Dock har det tillkommit fler saker där inne sen jag tog bilderna.
Satte upp eluttag i rummet idag. När jag borrade hålen försökte jag använda stenborr köpta på Jula, men de idioterna hade gjort dem i aluminium så det smälte i spetsen och blev som en spagetti efter bara någon sekund......
Med konsistensen av ett begagnat tuggummi viftade den såklart runt och slet stora jack i betongväggarna... (tyvärr är det värre än vad det ser ut på bilden)

Kan överlag avråda alla från att köpa borr på Jula, förutom denna incident har det hänt samtliga gånger jag köpt (billiga) borr där att de har varit böjda.. Dem är bra på mycket, men tydligen skall man kosta på sig lite mer på borren.. Tråkigt i vilket fall som när jag lagt ner så mycket arbete på att få väggarna fina..

Satte upp eluttag i rummet idag. När jag borrade hålen försökte jag använda stenborr köpta på Jula, men de idioterna hade gjort dem i aluminium så det smälte i spetsen och blev som en spagetti efter bara någon sekund......

Med konsistensen av ett begagnat tuggummi viftade den såklart runt och slet stora jack i betongväggarna... (tyvärr är det värre än vad det ser ut på bilden)

Kan överlag avråda alla från att köpa borr på Jula, förutom denna incident har det hänt samtliga gånger jag köpt (billiga) borr där att de har varit böjda.. Dem är bra på mycket, men tydligen skall man kosta på sig lite mer på borren.. Tråkigt i vilket fall som när jag lagt ner så mycket arbete på att få väggarna fina..
-
Vad i hela...? det var det jävligaste jag sett idag... 

Köper man saker på Jula gäller det att kontrollera kvaliten själv.squiz3r skrev:När jag borrade hålen försökte jag använda stenborr köpta på Jula, men de idioterna hade gjort dem i aluminium så det smälte i spetsen och blev som en spagetti efter bara någon sekund......
(gärna i kombination med kontroll av gifter, elsäkerhet, hållfasthet osv

Jag har en betongborr från Jula (fast den är gulaktig med trekantigt chuckfäste) som har hållit flera år nu. Jag har bara en billig borrmaskin så den blir väl misshandlad. Provade någon silvrig först som jag bara nötte bort huvudet på.
Vet inte om Zealotry läser denna tråd, men om han gör det kan han fylla på med en liknande bild på en borr från Clas Ohlson tror jag det var.
Man får väl köpa på Ahlsell, Järn & Trä, ELFA etc.. för att få något som håller?
Väntar med spänning på hur lödröksutsuget löses rent praktiskt
Väntar med spänning på hur lödröksutsuget löses rent praktiskt

Såvida jag inte kommer på någon väldigt kompakt lösning, typ trådlös överföring av utsugsluften, så får jag nog klara mig utan lödröksutsug. Har ju överlevt 10 års lödande utan utsug hitintills så... 

- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Aja baja! Vanlig slagborrmaskin och enkla betongborr är INTE att rekommendera.
Man ska ha borrhammare med SDS+ (fäste)!
Även meec tools och liknande håller förvånansvärt bra, och kostar inte skjortan.
Det tar bara några sekunder så har man ett fint hål även i ny fin betong á la 2012.

Och den skriker inte som en stucken gris heller. Hörselskydd behövs ändå, men det blir ett lågfrekvent RRRRRRRR.
Man ska ha borrhammare med SDS+ (fäste)!
Även meec tools och liknande håller förvånansvärt bra, och kostar inte skjortan.
Det tar bara några sekunder så har man ett fint hål även i ny fin betong á la 2012.

Och den skriker inte som en stucken gris heller. Hörselskydd behövs ändå, men det blir ett lågfrekvent RRRRRRRR.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Jag har en sån MM visar på bilden, kostar 300-400kr och finns på jula/biltema/harald nyborg, men det ska vara just den modellen =)
Jag har också provat på det där med spagettiborr... Jag borrade flera dussin hål i garaget (stenhårda tegelväggar, nån slags "jumbostora nästan-tegelklossar" av betong och på nåt enstaka ställe borrade jag i fogen för att tegelstenarna var för hårda, och det gick bra. Sen kör jag med samma maskin och troligtvis samma borr i källaren med betongväggar och det blev spagetti av borren. Kan det vara skillnad på väggarna också, typ sten inblandat i betongen ställer högre krav på hållfastheten?
Bonusfråga: Sätter du fast hyllplanen i varandra på något sätt där de ligger mot varandra? Ett tips kan vara att skruva in någon slags stift (t.ex. skruvar med avsågad skalle - förbered hålet med förborrning och iskruvning av en likadan skruv fast med skallen kvar) i ena hyllplanets sida och motsvarande hål i andra hyllplanet. Osynligt och fastnar inte i något när man flyttar saker. Andrahandsvalet är väl att sätta en bit av en spikplatta eller liknande under hyllplanen. Behövs givetvis bara om hyllplanen flexar lite med den vikt som kommer ligga på dem.
Vad gäller skärmar och även uttag å sånt så skulle jag nog på något sätt satt upp en träskiva (kanske fäst i skenorna - jag tror det finns specialkonsoller för att fästa vertikala trägrejer, typ för att fästa anslagstavlor å sånt?) så är det både lättare att montera (och ändra sig) och lämnar inte så många fula hål.
Bonusfråga: Sätter du fast hyllplanen i varandra på något sätt där de ligger mot varandra? Ett tips kan vara att skruva in någon slags stift (t.ex. skruvar med avsågad skalle - förbered hålet med förborrning och iskruvning av en likadan skruv fast med skallen kvar) i ena hyllplanets sida och motsvarande hål i andra hyllplanet. Osynligt och fastnar inte i något när man flyttar saker. Andrahandsvalet är väl att sätta en bit av en spikplatta eller liknande under hyllplanen. Behövs givetvis bara om hyllplanen flexar lite med den vikt som kommer ligga på dem.
Vad gäller skärmar och även uttag å sånt så skulle jag nog på något sätt satt upp en träskiva (kanske fäst i skenorna - jag tror det finns specialkonsoller för att fästa vertikala trägrejer, typ för att fästa anslagstavlor å sånt?) så är det både lättare att montera (och ändra sig) och lämnar inte så många fula hål.
- Mizzarrogh
Det var tusan, hade aldrig ens sett detdär förut, rikitga borr brukar gå tvärt av, har aldrig någonsin tidigare sett ett borr som viker sig som spaghetti... Kineser... de verkar i allafall inte sakna nyskapande ideer... 

MiaM: Precis min tanke att montera skärmarna på de väggskenorna. Är det någon som vet var man hittar såna fästen för vertikala skivor? Som du säger borde jag även gjort likadant med eluttagen, men de sitter där de sitter nu. Hyllplanen som sitter i vinkel sitter inte ihop, däremot är de utsågade så precis så att dem sitter fastkilade i varandra så det är stabilt.
Har använt en riktig borrhammare från Hilti-Hilti till resten av lägenheten, och det är som du säger som skillnad mellan natt och dag... Den hade jag dock bara lånat av farsan.. Tyvärr så har jag så trångt, så jag kan inte köpa alla verktyg som hade varit bra att ha..
Har använt en riktig borrhammare från Hilti-Hilti till resten av lägenheten, och det är som du säger som skillnad mellan natt och dag... Den hade jag dock bara lånat av farsan.. Tyvärr så har jag så trångt, så jag kan inte köpa alla verktyg som hade varit bra att ha..
Tredje googleträffen på "anslagstavla skena" (utan citationstecken) pekar på klassiska Elfa, alltså de som sysslar med garderobinredning å sånt:
http://se.elfa.com/site/sv/swe/produkte ... hangbeslag
Intressant att tvåpacket av höger+vänster är dyrare än att köpa de två beslagen styckvis, om jag inte fattar fel.
Sidospår: Detta Elfa var i tidernas begynnelse samma Elfa som sysslar med elektronik, men de delades efter bara några år. Därav samma namn.
http://se.elfa.com/site/sv/swe/produkte ... hangbeslag
Intressant att tvåpacket av höger+vänster är dyrare än att köpa de två beslagen styckvis, om jag inte fattar fel.

Sidospår: Detta Elfa var i tidernas begynnelse samma Elfa som sysslar med elektronik, men de delades efter bara några år. Därav samma namn.