Bildator med PandaBoard och Android

Berätta om dina pågående projekt.
pilo

Bildator med PandaBoard och Android

Inlägg av pilo »

Jag planderar att bygga en dubbel-DIN bildator med PandaBoard som grund. Tanken är att köra Android ICS på den.

Hårdvara:
  • Chassi: Bybyte Dubbel-DIN Nano-ITX
  • Moderkort: PandaBoard
    Utvecklingskort med en TI OMAP4 processor på 1-1.2 GHz beroende på modell.
  • Strömförsörjning: 12V till 5V DC-DC konverter från Ebay
  • Skärm: Chipsee PandaBoard Expansion V2
    7" LED med kapacitiv touch
  • GPS: USB-dongel (ej bestämt än)
  • FM-radio: ADS RDX-155 med antennadapter till DIN
  • Knappar: PJRC Teensy
    Rotationsdekoder för volym och tryckknapp för Androids bakåt-knapp. Rotationsdekodern har en tryckfunktion som jag tänkte använda som hem-knapp.
  • Ljud: Bybyte Quad-7850 4x50W
    Avstörningsfilter tillkommer även.
Jag har börjat beställa hem saker, som Teensy, knappar och FM-mottagare för att sondera hur mycket arbete som krävs. Det är tyvärr stopp från ekonomichefen på att köpa dyra saker som moderkort och skärm.
Räknar med att behöva modifiera FM-mottagaren för att kunna ansluta en förstärkt antenn via DIN. Från vad jag har kunnat forska fram bör det mesta fungera, utom GPS-mottagaren som lär behöva något slags Android-specifik drivrutin. Jag måste dessutom programmera Teensy-kontrollern att översätta knapptryck till tangentkoder.

Någon som har tankar om strömförsörjning i bil? Behöver 5V@3A ungefär. Duger det med en billig stepdown from Ebay, eller ska man sikta högre?
Användarvisningsbild
Korken

Re: Bildator med PandaBoard och Android

Inlägg av Korken »

Välkommen till forumet och ett extremt välkommet projekt från min sida! :tumupp:
Det här kommer följas med stort intresse.

Jag tror en vanlig step-down fungerar utmärkt. PandaBoard har en Power IC som fixar det sedan till 3.3V, 2.5V och 1.8V.
pilo

Inlägg av pilo »

Jag tror en vanlig step-down fungerar utmärkt. PandaBoard har en Power IC som fixar det sedan till 3.3V, 2.5V och 1.8V.
Tack för input!

Jag kom just på att jag glömde skriva något om startstyrning. Det vore trevligt om den överlevde motorstopp, men det lär nog vara upp till tillgänglig batterispänning samt kvalitet på step-down.

Startuptiden på Android verkar inte kul, så jag funderar på att försöka försätta enheten i djup sömn vid signal om avstängning för att sedan stänga av helt efter en timme eller så. Borde gå att göra med någon liten mikrokontroller, kanske till och med Teensyn.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Just motorstopp borde inte vara några problem om den är inkopplad på batteriet, kanske ha en diod + lite större konding för att överleva strömdippar.
Denna borde fungera som DC/DC konverterare tor jag: http://www.ebay.com/itm/DC-DC-15W-Conve ... 43aa28692a

Tycker du Andriod är segt så kan du ju alltid släga in en Linux dist och sedan programmera in det du vill ha.
Tar lite mer tid men det blir bra mycket snabbare! :)
pilo

Inlägg av pilo »

Det var en liknande step down jag har kikat på.

Anledningen till Android är för att det har mycket färdigt. Stöd för BT, WIFI, ljud, FM, touchskärm, etc. Att det dessutom är relativt enkelt att skriva applikationer till är en bonus.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Tänk på att bilen kan variera väldigt, borde ha tålighet upp till 16V åtminstone. Samt se verkligen till att komplettera med överspänning (16>) och underspännings-skydd (<11) med.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Annan, lite dyrare men 8-18V, samt över-/underspäninngsskydd. http://www.ebay.com/itm/NEW-waterproof- ... 46070b1082

Klart det är enklare med Andriod men det finns många distar med alla de funktionerna klara.
Såg en lista med massa funktioner i olika distar för Pandaboard. Ska se om jag hittar den.
pilo

Inlägg av pilo »

maDa skrev:Tänk på att bilen kan variera väldigt, borde ha tålighet upp till 16V åtminstone. Samt se verkligen till att komplettera med överspänning (16>) och underspännings-skydd (<11) med.
Behövs det även med en stepdown med inbyggda spänningsskydd?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

För att styra avstängning på ett bra sätt så kan en idé vara att när bilen är avstängd så kan man köra enheten en viss tid i taget och man ser en nedräknartimer, medan om åtminstone nyckeln är i "första läget" på bilen så kan enheten köras obegränsad tid.

Jag har sett just den funktionen (fast utan synlig timer, tror jag) på orginalstereon på nån Ford från slutet av 90-talet. Rätt smart!

Vad gäller motorstopp så startar motorn normalt lättare när den är varmkörd så spänningsfallet blir inte så stort. Det kan vara läge med hårdvara som vid påslag av bilen väntar till generatorn har laddat någon sekund innan enheten slås på automatiskt - då slipper man att den slås på när man vrider på nyckeln för att sedan dö p.g.a. underspänning någon sekund senare om startmotorn får spänningen att dyka för mycket...
Skriv svar