Bygge av CNC-fräs // Tillverkar bord

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Bygge av CNC-fräs // Tillverkar bord

Inlägg av Rohan »

Efter att ha kört fast lite mentalt och dessutom börjat fundera på en fräs med ram av stål så har projektet bytt riktning. Målet är fortfarande att färdigställa maskinen i MDF men med hjälp av fräs nummer två.

Nu har jag bestämt mig för att jag vågar göra en projekttråd för det som förhoppningsvis blir en CNC-fräs. Hittills har jag mest ritat i SolidWorks och funderat.

Bestämde mig för att göra en maskin baserad på den andra versionen av lillasystern som Jojje ritade. Det blir alltså med glidlager, på gott och ont. Tanken är att det ska bli en Kress FME-1050 som fräsmotor, kanske i överkant för en så liten maskin men å andra sidan något att växa i. Jag har också gjort plats för energikedjor.

Så här ser maskinen ut i SolidWorks.
cnc2.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Rohan 4 september 2020, 15:26:40, redigerad totalt 5 gånger.
andv
Inlägg: 15
Blev medlem: 11 maj 2012, 23:26:55

Re: CNC-fräs

Inlägg av andv »

Kul! Vore trevligt med "öppna" ritningar/sw för en lillasyster fräs.

Vilka dimensioner blir arbetsytan på din maskin?
Bola
Inlägg: 133
Blev medlem: 16 november 2009, 10:28:41
Ort: Göteborg

Re: CNC-fräs

Inlägg av Bola »

Ser ut som en mycket trevligt maskin!
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: CNC-fräs

Inlägg av Rohan »

Arbetsytan blir ungefär 400x280x60. Inte något enormt stort men för en första maskin känns det rätt lagom.

Skulle kunna tänka mig att dela med mig av ritningarna men då det är baserat på det Jojje ritade så avvaktar jag lite. Kan dessutom vara trevligt att se om det går att montera. :shock:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: CNC-fräs

Inlägg av Meduza »

Jag tror att det är en dum ide att göra om fräsfästet på det sättet du har gjort där du inte har sidorna med som stabiliserar upp... kressens plasthölje är inte mycket att hålla i för att stabilisera utan det gäller att göra nedre fästet så stabilt det bara går...
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: CNC-fräs

Inlägg av Rohan »

Det är en bra poäng. Tror helt enkelt att tiden får utvisa hur dåligt det är. Hoppas att det inte blir värre än att maskinen klarar av att fräsa ut en uppgradering.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: CNC-fräs

Inlägg av Rohan »

Mina MDF- och HDF-delar håller på att fräsas ut. Har funderat lite på t-spåren och bestämt mig för att lämna dem. Det blir genomgående hål med gängade skenor i botten. Skenorna blir av plattjärn i rostfritt och limmas på plats.

Modellen som den ser ut nu.
cnc3.JPG
Bordets undersida.
cnc-bord1.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: CNC-fräs

Inlägg av X-IL »

Snyggt renderat och planerat bygge. Dina gängade skenor kommer nog att funka perfekt. Men varför rostfritt? Gissar att du fått tag i lämpliga skenor som du använder? Är väl inget vidare skoj att handgänga rostfritt vad jag förstått.

Är det någon på forumet som fräser ut delarna åt dig?
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: CNC-fräs

Inlägg av Rohan »

Tackar. Renderingen kommer från SolidWorks.

Njae, rostfritt var mest för att det rostar mindre snabbt. Problemen med rost bör väl i och för sig vara rätt minimala (eller överskuggas av att jag har MDF i övrigt). Materialet är inte införskaffat ännu så det finns möjlighet att ändra på det. Tack för synpunkten.

Får hjälp av en på forumet med fräsningen, men han har bett att få vara anonym.

En liten tanke jag har i bakhuvudet är att rita om fräsen när den är färdig och se om det inte går att fräsa dem i maskinen själv. Mest för att det är skoj, men tiden kanske får gå till en 3D-skrivare, hexapod, biped eller något annat skoj istället. :P
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: CNC-fräs

Inlägg av Rohan »

Liten statusuppdatering:
Har all elektronik hemma, inklusive fräsmotor och styrdator.
MDF + HDF i stort sett klar.
Axlarna behöver kapas.
Alla skruvar på väg. Note to self: Använd inte så många dimensioner. Även olika längder gör det dyrare.
Beställer den andra storleken energikedja.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: CNC-fräs

Inlägg av FormerMazda »

Men du har ju glömt bilder på godiset! :D
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: CNC-fräs

Inlägg av Rohan »

Hrm, jag vet ju visserligen att EF anser att det som inte finns på bild – det finns inte. Vet inte varför jag försökte utan bilder. Här är några på de delar jag har här i "projektlådan".
IMG_2558.JPG
Den bredare storleken på energikedja, glidlager och axiallager.
IMG_2559.JPG
Stegmotorer och elektronik till drivning och styrning av dem. Nödstopp och relä till spindelmotorn.
IMG_2560.JPG
Fräsmotor, Kress FME1050-1 (5000-25000 rpm). Muttrar och hållare till verktygen (5 vanligaste storlekarna). Några olika fräsverktyg så jag har något att testa med (läs: ha sönder).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: CNC-fräs

Inlägg av Rohan »

Har fixat lite med hårdvaran till fräsen. Kapat axlar, "mutter" som ska sitta under bordet och gängstången har fått sig en omgång med fulsvarvningsmetoden (skruvdragare och sliprondell i vinkelslipen). Duger till funktionstest, kanske mer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: CNC-fräs

Inlägg av Rohan »

Nu har jag börjat provmontera. Lite putsning lite här och var blir det förstås.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: CNC-fräs

Inlägg av X-IL »

OJ vilket tunnt gods du har. Visserligen är det ju lådkonstruktion så det kanske är tillräckligt ändå. Snygga bitar!
Skriv svar