Vilken lödstation hade ni valt, Weller eller Xytronic?

Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vilken lödstation hade ni valt, Weller eller Xytronic?

Inlägg av Glenn »

Ja inte är det ofta man byter inte.

Har man en dålig station (typ billig med fuskreglering, utan closed loop mot en tempsensor) så kan man ju få brassa på lite om man ska löda krsaftigsare saker, men så blir det ju inte med riktig tempreglering.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Vilken lödstation hade ni valt, Weller eller Xytronic?

Inlägg av Icecap »

Exakt. Fördelen med 80W som min lödkolv har är att man kan "bränna igenom" ganska stora saker och kan man inte det kan det kvitta! Temperaturkontroll är ett måste om man ska ha en förnuftig lödkolv.

Min gamla lödkolv är en Weller från hösten 1981, fungerar fortfarande riktigt bra.
tubis
Inlägg: 173
Blev medlem: 15 juni 2008, 21:11:03
Ort: Uddevalla

Re: Vilken lödstation hade ni valt, Weller eller Xytronic?

Inlägg av tubis »

Icecap skrev:Byta temperatur? Varför?

Eller OK, kör jag blyfritt lödtenn (vanligast) kör jag 300°C, med blyhaltigt (rep. av gamla saker) ställer jag den till 280°C. Det är den enda ändring som behövs!
Håller med, varför byta temp......jag kör iofs 370grader och då är det inte ofta man stöter på något som måste ha högre temp. Då står jag mig med en station där spetsen reglerar temp.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Vilken lödstation hade ni valt, Weller eller Xytronic?

Inlägg av orvar-e »

Kör också som flera före mig med weller wsd81, tok bra station. Innan du har tagit fram lödtennet och lagt upp kortet du ska löda riktigt så är spetsen klar och redo att användas. Det går verkligen fort, 20 -350grader på ca 14 sek enligt manual.
Fredrik_Liss
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 april 2012, 14:13:27

Re: Vilken lödstation hade ni valt, Weller eller Xytronic?

Inlägg av Fredrik_Liss »

Jag har en likadan Wellerstation som den du visade, och jag har varit nöjd med den. Speciellt efter att jag bytte ut den medföljande spetsen.
På jobbet har vi både Weller och Xytronix och Pace. Jag brukar föredra Wellerstationerna, men det är väldigt personligt. Iofs så tror jag att pacestationerna är dyrare än de två du nämnde.
//Fredrik
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor
Inlägg: 2676
Blev medlem: 21 oktober 2005, 20:46:45
Ort: Utanför Växjö

Re: Vilken lödstation hade ni valt, Weller eller Xytronic?

Inlägg av Stolleman »

Jag hade ett "presentkort" hos Elfa på 1000kr så därför stod det mellan dom två stationerna och då jag inte löder allt för ofta samt att det finns roligare saker att spendera pengar på än en dyr station så blev det Wellern jag valde.

Jag tror den blir bättre än Kjells även om nu båda står på bordet, tycker om den följsamma sladden/pennan och om inte annat är den rätt så snygg :)

Tack så mycket för tipsen alla men fortsätt gärna skriv i tråden vilka stationer och märken ni rekommenderar.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Vilken lödstation hade ni valt, Weller eller Xytronic?

Inlägg av ochkl0620 »

Haha!
2 sidor, men inte fan fick han svar på sin fråga vilken av de 2 som var bäst :P typiskt EF :mrgreen:
Men men, en bra station den där wellern :)
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor
Inlägg: 2676
Blev medlem: 21 oktober 2005, 20:46:45
Ort: Utanför Växjö

Re: Vilken lödstation hade ni valt, Weller eller Xytronic?

Inlägg av Stolleman »

Det är EF i ett nötskal, antingen hatar man det eller så älskar man det och för min del så älskar jag det med tanke på att i grunden vill alla bara väl :)
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Vilken lödstation hade ni valt, Weller eller Xytronic?

Inlägg av ochkl0620 »

Exakt :D
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vilken lödstation hade ni valt, Weller eller Xytronic?

Inlägg av Glenn »

Fast vad som är BÄST är väl knappast något som man kan fastslå heller, det beror ju dels på vilka egenskaper man vill ha, och givetvis, tycke och smak.
Skriv svar