Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

http://stor-erik.com/ (måste generera lite klick till min blogg :wink:)

Nån här som är haj på hydraulik?

Jag har (typ) monterat ihop styrmaskinen nu så det börjar bli dags att titta vidare på styrningen.

Bild

På däck står nåt som jag misstänker är en hydraulpump till styrningen. En tung klump som heter ENFJORD NORWAY.

Bild
Bild

Jag har fått för mig att det är en pump och att de två prylarna på sidan med elsladdar in är nån slags ventiler som styr riktningen på flödet. Nån som vet om jag har rätt eller om jag är ute och cyklar? Om jag har rätt, ska man rusta upp klumpen eller är det bättre att skaffa nåt modernare? Planen är såklart att den ska drivas av huvudmaskin.

Sen funderar jag lite på hur jag ska dra slangar/rör. Det blir väl en anhalt in till maskinrummet och pumpen och sen en till vidare upp till bryggan där rattpumpen ska sitta. Sen måste man väl in med lite ventiler så man kan välja om man ska använda ratten eller motorpumpen. Det bästa vore ju om man kunde koppla det på något sätt så att man kan använda motorpump eller ratt simultant, men jag har inte riktigt funderat på hur rördragningen i så fall ska se ut. Ideer? Dimensioner på slangar? Eller ska man köra med rör?

Planen är att först koppla in ratten så att jag i alla fall kan styra innan jag har fått fart på huvudmaskin. Men jag vill ju inte bygga in mig i nåt hörn så att det blir till att bygga om när jag ska koppla in motorpumpen.

Jag har inte kommit i kontakt med hydraulik rent praktiskt speciellt mycket så erfarenheten är dålig...
Senast redigerad av gunne 20 juni 2012, 22:49:57, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av danei »

Hyraulikscheman har stora likheter med elscheman, så tänk el om du är mer van vid det. Jag gissar att det finns en del folk här som är kunniga inom hydraulik. Så släng upp ett förslag när du spånat. Se bara till att rattstyrningen funkar oavsett vad som händer med det övriga.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av nifelheim »

två eller fyra anslutningar på rattpumpen?

Om det är två kan du koppla den direkt till styrkolvarna och köra.

Pumpen med solenoiderna ska in parallellt med ratten, och servo pumpen används bara för styrspakens funktion.



edit:
kolla ritningen i denna, här kallar dom det autopilotpump, men det är samma sak.
http://www.flotecmarin.se/pdf/Anslutnin ... 20REV1.pdf
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av danei »

Den där sitter ju inte bara parallellt. sitter en pump parallellt så kommer den att vrida ratten åt fel håll när man styr med pumpen.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Mizzarrogh »

Tenfjord är djäkligt bra grejer så jag skulle absolut rusta upp den!
Detta var proffsgrejer för yrkesbruk, var vanliga på trålare och liknande.

Har tyverr litet kort om tid just nu, men måste titta närmare på detta, som sagt skall det sitta ett gäng solenoider och några andra prylar ihop med paketet på bilden. Möjligt dock du kan använda en del prylar från yrkesbutiker för tillbehör till lantbruk och skogsmaskiner mm för en del av grejerna om det fattas. Skall läsa detta ordentligt sedan. 8)

_
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Rattpumpen är lagrad på en annan plats så den kan jag inte kolla just nu. Det blir till att forsla hit den snart.

Planen är som sagt att koppla in ratten på enklast möjliga sätt först, men man vill ju inte bygga in sig i ett hörn. Jag ska fundera lite och rita nån slags schema...

Ska man köra slangar eller rör? Kanske en kombination med rör på de långa raka sträckorna och slangar där det är smidigt? Dimension på ledningarna? Utgångarna på tenfjordpumpen är 1". På styrmaskinens ingångar är det 3/4", och på slangarna från "fördelarblocket" till själva kolvarna är det 3/8". 1" känns ju jävligt kralligt att köra hela vägen, 3/8" kanske?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Mizzarrogh »

Återkommer när jag läst på mer, men jag skulle ha kört stålrör (tex från ÅF av lantbruks och skogsmaskintillbehör, tex swedol, nima, etc) de länsta sträckorna och slang där det kännts motiverat. Vilket jag har för mig de gör på tex stridsbåtarna och liknande.

Edit, Viktigt! (om jag inte minns totalt fel), Även om detta är ett lågtrycks system arbetar det med avsevärt högre tryck än de för mindre fritidsbåtar så det är viktigt allt du använder är typat för riktig maskinhydraulik (inkluderat rör och annat på högtrycksidan).
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av nifelheim »

sitter backventiler i rattpumpen,
annars skulle den som du säger snurra som en hydralmotor.
Om man vrider lite på ratten ( så att backventilerna öppnar)
samtidigt som man kör spakstyrningen känner man hur det
rycker i ratten när backventilerna slår.

Om det inte fanns backventiler skulle det bli svårt att hålla i ratten när man backar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av danei »

Backventiler i två riktningar låter intressant.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Mizzarrogh »

Han menar nog flödes slingan på rattpumps delen. :)
Jag har för närvarande kört fast med ventilerna, så återkommer när jag hittat mer om det... :humm:
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av nifelheim »

Det är inga "vanliga" backventiler.

Snarare en ventil som bara låter oljan gå in i rattpumpen när olja pressas ut den andra vägen.
NFB steering eller no feedback steering borde ge endel på google.

Det gör att krafter på rodret eller från autopiloten/spakstyrningen inte "snurrar"på ratten.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Mizzarrogh »

Vet du något om elsolenoiderna och läges indikering? Eller tänker jag totalt fel nu... :humm: *trött*
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av nifelheim »

Elsolenoiderna manövererar "bara" ventiler som släpper fram oljetrycket från pumpen till hydraulkolvarna på hjärtstocken.

Lägesindikering av roderläget, roderindikatorn, helt separat från själva styrningen,
en potentiometer som påverkas direkt av hjärtstocken och en galvanometer på bryggan.

Jag vet ju inte riktigt vad du tänker, så det kan jag inte svara på :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Mizzarrogh »

Bra, då tror jag att jag tänkte helt rätt. :)
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Så, då var båten ur sitt rätta element igen!

Bild

Bild

Jag tror nog inte att jag kommer att hinna rådda nåt i hydraulhistorian nu. Det är fullt upp med allt som har med skrov och målning etc att göra nu framöver så det får nog bli till hösten som jag tar tag i styrningen igen...
Skriv svar