Spindellager - ansättning

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter

Spindellager - ansättning

Inlägg av säter »

Jag börjar misstänka glapp i spindeln på min Niigata.

Hur är det med vinkelkontaktlager, finns det hopp om man kan ansätta dem?
Eller är lagren slut om glapp har uppstått?

Är det någon som vet hur man koillar spelet tillförlitligt?
H.O

Re: Spindellager - ansättning

Inlägg av H.O »

Det beror på vad det är för typ av VK-lager. Om det är typiska "högprecisions spindel-lager" (vilket det antagligen är) så är de slipade så att de vid montering direkt mot varandra (eller med exakt lika långa distanser mellan respektive inner- och ytterring) så uppnås korrekt förspänning. Om så är fallet är nog enda alternativet att försöka shimsa för att på nytt uppnå ett negativt spel.

Om du har en ritning på spindeln så borde du kunna se hur lagren sitter monterade och hurvida det finns någon möjlighet att justera förspänningen via KM-mutter eller liknande.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag vill minnas att postade en ritning i annan tråd.
Jag ska leta.
DSCF3663.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O

Inlägg av H.O »

Hmm, den där var ju inte så komplicerad.... :shock:
Men jag undrar om det inte är en KM-mutter eller liknande som sitter ovanför det övre av de tre nedersta lagrena (det ensamma). Jag ser inte vad det står i ballongen (kanske 79) men det som är under 7, 8, 9.

(2) Ser ju ut som en stum distans så det kanske inte går att justera genom att "bara" sätta den eventualla muttern. Hur som helst skulle jag tro att om det är någon stans man kan eller skall justera så är det i den regionen - men det kanske är självklart.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

För att komma in och ev justera i kring regionen för (79) så ser det ut som om allt måste ut så någon enklare 'justering' utan att riva ner rubbet finns nog inte. Har man då allt nere är det väl likasåbra att byta lager eller blir kostnaden för hög?
pflodin

Inlägg av pflodin »

har inte kollat din sprängskiss men på niigata så är det vanligen så att det är en slipad distanshylsa som gör ansättningen, byt till lager av samma typ OCH fabrikat så behöver sällan längden på hylsan justeras. Man behöver dock mäta både de gamla och nya lagren och se att längden inkl hylsa blir den samma. Ingen ide att försöka ansätta utslitna lager, köp nya, nästan gratis........

/Peter

PS, ingen ny info om de gamla niigatorna än men återkommer då jag vet nått...
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Finns det någon bra metod att kolla om en spindel är glapp?
Jag har tidigare testat med lång stång i spindeln, med fick inget distingt glapp.
Bara lite seg svikt.
pflodin

Inlägg av pflodin »

om du bara får "segt svikt" så är det nog inget fel på ansättningen, snurra och lyssna, gärna med stetoskop. men om lagren i din maskin aldrig blivit bytta så borde dom vara slut för länge sedan........

/Peter
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det är inget speciellt oljud från spindeln.

Jag tycker den är lite vibrationsbenägen.
Speciellt vid lätt bearbetning, där det så att säga inte "spänner upp".
Dessutom tycker jag det har tilltagit sista halvåret.

Finns det någon metod att kontrollera förspänningen?
Användarvisningsbild
cypher

Inlägg av cypher »

Kan du inte arborra ett hål i nått spänningsfritt material och få det uppmätt med en rundmätningsapparat. Nån mekanisk verkstad i närheten har säkert en, borde ju en en indikation på radiellt glapp. Om felet är stort kanske du kan se det med en tvåpunkts hålindikator.

Axiellt glapp: anbringa en tusendelsklocka mot ett verktygshållare i spindeln som du drar och trycker på (med spindeln orienterad)? Lär ju visa om nått är rejält fel i vart fall.

Det är inte så att spindelkonan är skadad, eller mer troligt så att dragstången inte fungerar som den skall.
Användarvisningsbild
ylle

Inlägg av ylle »

Om det börjar bli glapp så borde det kunna gå att spänna åt lagren något men om det går över ett visst så är det bara att byta.
(har iallafall varit så på mitt jobb, en zayer och en corea)

Vissa fabrikat går det att spänna åt lagren med mutter i andra som nån skrev ovan så är det en distans som måste slipas om.

sätt en klocka mot ett verktyg och bänd lite försiktigt mellan kona och verktyg så ser du om det är fastspänningen som är dålig.
prova också med klocka mot kanten på konan och bryt lite med ett långt verktyg.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Spindelkonan ser förvånansvärt fin ut.
Inga tecken på att verktygen har klapprat mot konan.
Jag "tycker" det är bra drag i dragstången, men har ingen apparat att mäta kraften med.

Jag ska göra ett nytt försök att bryta med ett långt verktyg.
Jag tycker som sagt att problmen har tilltagit på slutet.

Jag hade liknande problem på svarven.
Där kunde man heller inte känna något distingt glapp, bara lite segt när man drog med en telfer i spindeln.
Här hjälpte det att ställa åt främre lagret.
Då minskade även det sega glappet.

Man kanske kan göra en fullösning och tillverka ett shimms istället för att slipa av distansen?
Då är ju distanserna intakt vid ett ev. lagerbyte.

Hur som helst, jag skulle nog behöva plocka ur spindeln för inspektion, även om det är bökigt.
Jag har som sagt tidigare, även ett slammer i växellådan.
Skriv svar