Finns det sågklingor för metallkapning till kap/gersågar?

janaf
EF Sponsor
Inlägg: 2275
Blev medlem: 14 september 2009, 14:51:03
Ort: Stockhom Söder

Re: Finns det sågklingor för metallkapning till kap/gersågar

Inlägg av janaf »

cosmox skrev:Finns det metallkapklingor till "vanliga" kap/gersågar?
Jag vill kapa 40-50mm fyrkantprofil ..
Kan man kapa aluminium....
"Metall" menar du bara aluminium eller stål också. Stor skillnad på alu och stål....
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Finns det sågklingor för metallkapning till kap/gersågar

Inlägg av cosmox »

Profilerna jag tänkt kapa är stål men jag lurade även på om man kan kapa alu med den "vanliga" klingan och det verkar ju gå fint som det låter. Den jag har är en 60T-klinga.
Användarvisningsbild
drh
Inlägg: 1338
Blev medlem: 10 januari 2011, 23:38:41

Re: Finns det sågklingor för metallkapning till kap/gersågar

Inlägg av drh »

limpan4all skrev:KÖP INTE en sådan, mest ljud och rök, saknar helt precision.
Skaffade mig en gammal kallsåg istället funkar mycket bättre, men långsammare...
Jag har använt en sådan Jula-variant och jag måste ändå säga att den gjorde sitt jobb.
Dock så gick den första sönder efter en vecka, men det vara bara att hämta ut en ny på garantin.
janaf
EF Sponsor
Inlägg: 2275
Blev medlem: 14 september 2009, 14:51:03
Ort: Stockhom Söder

Re: Finns det sågklingor för metallkapning till kap/gersågar

Inlägg av janaf »

Jag kapade några härdade skenor 20x30mm i dag med "vinkelslip med stativ" och 2mm kapskiva, 230mm. Fungerade hur bra som helst men man måste ta det lite lungt. Jag glömde att kolla fabrikat men det var säkert något kvalitetsmärke.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Finns det sågklingor för metallkapning till kap/gersågar

Inlägg av Walle »

Det jag föredrar med "träklinga" för aluminium är att det är en skärande bearbetning. Med bra fart på klingan (och en hyffsat vass klinga) så kan man mata på riktigt hårt och få ett snabbt skär som inte blir tokvarmt. Med slipande bearbetning i alu så får man mycket mer värme, samt att kapskivan tenderar att kladda igen med aluminium.

För härdat stål är det det dock inget snack, där är det kapskiva som gäller, att köra en träklinga med HM-skär ner i härdat kommer bara förstöra klingan på nolltid.
janaf skrev:Men det är rätt tjockväggigt? Så fort tvärsnittet är kortare än tandavståndet brukar det ju bli rätt skakigt.
Ja, 100x30 får nog räknas som ganska tjockt. Men jag tog upp det som ett exempel på bland de grövsta alubitar jag har sågat med träklinga (Har väl kört lite 80x80 också). Det tunnaste jag har kapat är typ 20x20x2 U-profil, och det blev väl inte helt bra direkt, väggarna tenderade att böjas vid kapningen. Bäst blev det med botten på U-profilen vinkelrätt mot bordet och riktad mot mig. 10x10 fyrkantstång funkar utmärkt dock.
janaf
EF Sponsor
Inlägg: 2275
Blev medlem: 14 september 2009, 14:51:03
Ort: Stockhom Söder

Re: Finns det sågklingor för metallkapning till kap/gersågar

Inlägg av janaf »

När det gäller hårda metaller, härdat stål och även hårdmetall så är det klart bästa skivor med bornitrid. Jag tror att det är världens näst hårdaste material, efter diamant, men det är robustare, inte alls lika känsligt för överhettnig. Det är även bra på keramik och stenmaterial. En del slipskivor etc som kallas diamant är egentligen botnitrid. En kapskiva eller sliphjul med bornitrid kostar några tusen.
Senast redigerad av janaf 7 mars 2012, 23:56:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Finns det sågklingor för metallkapning till kap/gersågar

Inlägg av Krille Krokodil »

Kol och järn gillar varandra kemiskt, därför kan man inte använda diamantverktyg på stål, de löses upp i stålet när det blir lite varmt.

Kapsågen för stål med hårmetallklinga går på 1300 rpm, din gerersåg för trä ligger väl på runt 4000 rpm.

http://www.industributiken.se/svenska/p ... 05-mm.html

Så fuska till någon adapter till 1" är nog den bästa lösningen...
macrocetus
Inlägg: 1
Blev medlem: 9 mars 2012, 14:32:13

Re: Finns det sågklingor för metallkapning till kap/gersågar

Inlägg av macrocetus »

Biltema har en klinga (art.162504) i din storlek med negativ tandning (som jag hört att det ska vara när man sågar metall). Jag har sågat mycket aluminium ( upp till 50 mm rundstav) med en sådan i min gersåg. Det svåra har inte varit själva snittet utan att sätta fast godset på ett vettigt sätt, det kan slå ganska bra om man tappar greppet :doh:
Jag har också sågat galvat stålrör (typ 35mm/3mm) och då höll klingan för 15 snitt sedan var så många tänder borta att det gick trögt, men jag fick gjort det jag skulle ...
Sågen gav nyligen upp efter 10 år så jag köpte en ny för att ha till trä och köpte då samtidigt en metallkap på blocket med 350 mm klinga (1500 varv) för en tusing. Köpte en rage-klinga till den men var inte imponerad i aluminium, har inte testat stål och den ska ju fungera fint till detta. Jag skaffade också en vanligt klinga också det tycker jag funkade bättre (inte provat stål här heller). Det känns dock väldigt mycket bättre med ett ordentligt fäste för godset...
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Finns det sågklingor för metallkapning till kap/gersågar

Inlägg av X-IL »

SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Finns det sågklingor för metallkapning till kap/gersågar

Inlägg av SeniorLemuren »

Dom två stora klingorna här är högkvalitetsklingor och bra att kapa aluminium med.
janaf
EF Sponsor
Inlägg: 2275
Blev medlem: 14 september 2009, 14:51:03
Ort: Stockhom Söder

Re: Finns det sågklingor för metallkapning till kap/gersågar

Inlägg av janaf »

janaf
EF Sponsor
Inlägg: 2275
Blev medlem: 14 september 2009, 14:51:03
Ort: Stockhom Söder

Re: Finns det sågklingor för metallkapning till kap/gersågar

Inlägg av janaf »

Tips på handhållen? såg som ser seriös ut. Lågvarvig klinga med anhåll: http://www.blocket.se/lund/Baier_metall ... ?ca=11&w=3
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Finns det sågklingor för metallkapning till kap/gersågar

Inlägg av tecno »

Synd bara att den inte klarar av >50mm
jgb
Inlägg: 129
Blev medlem: 17 december 2011, 22:15:07
Ort: Sollentuna

Re: Finns det sågklingor för metallkapning till kap/gersågar

Inlägg av jgb »

Har kapat aluminium (rör , T samt fyrkantsrör) , trä samt plast kabelkanaler med denna såg
http://www.clasohlson.com/se/Kap--och-g ... r407895000 , använde original klinga (62 tänder tror jag) och sågade sakta för metall och plast (spritter p g a dålig balansering). Totalt nära 1000 snitt och still going strong (liten maskin man inte behöver vara rädd om).
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Finns det sågklingor för metallkapning till kap/gersågar

Inlägg av Micke_71 »

För länge sedan när jag jobbade en period med att tillverka o montera markiser så hade vi kapsågar lite grann som de populära kap o gersågarna som sälja överallt idag. Den stora skillnaden var att det var rejäla pjäser i gjutjärn på typ 100kg med rejält uppdrevade klingor som drevs av asykronmotorer. Vet inte varvtalet eller klingstorleken exakt men gissar nog på att klingorna var ca 400-500mm i dia o gjorde typ 5000-10 000rpm. En skadad eller felslipad tand gjorde att det visslade kring klingan så man vart nästan döv, säger en del om periferihastigheten på klingan. Vet inte effekten på motorn men gissar på typ 5kw o det tog en stund att varva upp klingan. De här är något snarlikt fast jag tror de vi hade varvade lite mer. http://www.brobo.com.au/pvc01.html

Vi klippte kasetter, markisrör och frontprofiler tillsammans i ett nafs, som att kapa balsaträ i en vanlig kap o ger såg. Men det var jävligt viktigt att profilerna låg emot anhållet, missade man det o hade några mm ifrån å small det så det durrade i handen resten av dagen plus att klingan pajade.

På en mässa i tyskland så hade chefen sett hur en gubbe stod o kapade stålrör med en liknande kapmaskin fast lite lägre varv o det gick fort. Företaget sålde just sådana sågar o klingor. Vet inget om varvtalet på "stålklingorna" men det borde ha varit hårdmetall precis som våra alu-klingor. Gissar på att det borde varit något liknande makitan som man redan länkat till.
Skriv svar