Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av säter »

Är den med lös yoke, eller fastskruvad medbringare på utgående?
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

Lång strut med lös yoke. Det finns bild på den på min blog, jämte 4l80e:n
fungerar bra, men läcker i packboxen vid turbinen.
Elektrisk kickdown (som alla 400) som jag inte har testat på några år, fick inte till någon bra kickdownswich.
Dessutom någon tryckgivare som talar om att högsta växeln ligger i.... tror att det har med tändförställning att göra. vet ej årsmodellen på den, men jag gissar sent 70 eller tidigt 80-tal.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

Jag försöker få in pulserna från hastighetsgivaren (VR-givare). LM1815 får jag inte ens att fungera, varför vet jag inte. Sedan så testade jag en optokopplare och det fungerade, men den klarade inte läsa av pulserna i låg hastighet. Den började få med alla pulser när man kom upp i 40-50 km, men det fungerar inte för då ska jag både ha fått i 2:an och 3:an.
För ett tag sedan så samplade jag 2st MAX9926 och nu har jag etsat kretskortet till den :) storleken på kretsen är QSOP-16 och det är verkligen pyttelitet i mina ögon, men jag lyckades få till ett kort som fungerar. Kortet är provkört på labbplattan och fungerar väldigt bra. Hoppas nu det kommer att fungera i bilen med....
den röda sladden är en "via" till jordplanet :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

I helgen växlade min automatlåda automatiskt för första gången i denna bilen ;)
Jag kan verkligen rekommendera MAX9924/9926. Fungerade verkligen direkt och känner pulser med RIKTIGT låg spänning! Nu skall bara TPS:en monteras innan växlingen fungerar optimalt. Just nu så köa jag på fasta växlingspunkter som BARA bestäms av hastigheten.... Men det funkar förvånansvärt bra!
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

Jag tänkte rapportera lite om det här projektet :) :

Jag har väl kört runt 200 mil med min egna styrning och det funkar bättre och bättre!

Denna helgen så monterade jag en MAP-sensor (MPX4250AP) och efter lite programering och "mappning" i går så kopplade jag ur TPS:en (spjällägesgivaren) och väljer nu växlar enbart beroende på motorns undertryck (vacuum) och hastighet. Jag trodde att jag skulle behöva ha kvar TPS:en för att kunna göra kick-down, men det funkar perfekt med bara MAP-sensorn.
Jag har fortfarande en hel del "mappning" att göra innan det blir perfekt, men den växlar minst lika bra som den gjorde med den gamla TH400 lådan!

Jag har lite problem med att transistorn som pwm:ar solenoiden för växellådans tryck blir lite varm. Jag borde nog byta den mot en mosfet istället, men jag försöker lösa det mjukvarumässigt sålänge....jag behöver ju bara börja sänka trycket strax innan en växling, resterande tid kan ju det vara fullt tryck.

Jag har också lite problem med att MAX9926:an är lite väl känslig så när bilen står still så kan den ändå visa hastighet beroende på störningar, men jag ska försöka lösa det genom motstånd i serie.

Fortfarande har jag ingen hastighetsmätare, för jag har inte sprungit på någon lämplig elmotor för att driva hastighetsmätaren, men jag tror nog någon motor från någon leksaksbil räcker. Tips mottages gärna :)
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av PeterH »

Har du funderat på ett vanligt RC-servo? Går tillräckligt sakta/snabbt eftersom det redan finns utväxling och du behöver "bara" generera en puls för att få den att vrida sig. Det finns nyare digitala(?) servon som ger en mjukare och jämnare rörelse jämfört med dom lite äldre servona... Har för mig att någon här i forumet tipsat om ett riktigt billgt HK-servo, minns inte mer än att det var brandgult till färgen :)
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

nja... jag ska ha en motor kopplad till hastighetsmätar-vajern. Nu har jag inte uträkningarna i huvudet, men jag tror jag räknade ut att jag behövde 1800rpm för 130 km/h, så så snabb bör motorn vara på utgående axel.

jag misstänker att du menar att ett rc-servo ska dra själva visaren, och det är inte min tanke, men ett modifierat RC-servo utan ändläge skulle funka, men jag tror varvtalet är lite för litet?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Glenn »

Tror inte servo är rätt väg att gå där nej, stegmotor (om man kan ha tillräckligt varvtal alt utväxling) eller vanlig motor med encoder isåfall skulle jag tro.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

Min tanke är att pwm:a en vanlig elmotor.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av PeterH »

Ja, jag tolkade dig som att du ville styra visaren direkt. Nej, ett RC-servo har inte tillräckligt höga varv för dina behov.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av lond »

Är det inte enklare att använda en stegmotor för att driva hastighetsmätaren?
Den elektrisk pulsgivaren från växellådan eller ABS-givaren från ett av hjulen matas in på Step-ingången på stegmotordrivaren. Motorn driver driver hastighetsmätaren direkt eller en liten "växel-låda" för att matcha värdet.

/// Marcus
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av PeterH »

Problemet blir väl att stegmotorn får hastighetsvisaren att snurra som en klocka (i en riktning), eller hur tänkte du styra en stegmotordrivare så den också backar vid behov? För att lösa detta behövs en processor som styr pulserna och riktning, och då blir det lika enkelt som jag tänkte med ett servo, där tar man en frekvens till pulsbreddsmodulator (löses med en processor eller ev. med en enkel 555).

Men ja, jag tycker också det borde funka att styra visaren direkt istället för att driva en mekaninsk vajjer som kan gå tungt eller fastna, alla nyare bilar har ju helt tagit bort vajjern för att styra visaren direkt via pulser från lämplig sensor... :)
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

lond's idé är inte så dum, men då behöver jag en stegmotor som inte har så många steg per varv, eftersom jag behöver komma upp i ganska bra i hastighet. Givetvis försöker jag då skicka pulserna från processorn, så jag kan kalibrera mätaren enkelt. ABS-givare finns inte. Motorn behöver inte kunna backa, den ska bara surra åt ett håll.

Anledningen att jag inte vill styra visaren direkt är att jag inte har lust att plocka isär och bygga om hastighetsvisaren. Det måste jag ju göra om jag inte kan lösa det på annat sätt. Men jag tror fortfarande på min egen idé att bara pwm:a en vanlig dc-motor. Motorn sätts givetvis direkt bakom hastighetsmätaren och ingen vajer emellan.
Exaktheten är inte så jättenoga, bara hastighetsmätaren inte visar för sakta. Det är ganska normalt att hastighetsmätaren visar 10% fel i 90km/h.

Här är en bild på en likadan hastighetsmätare för den som är nyfiken :)
Bild
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

Lösningen blev RC-servo ändå....
Efter mycket exprimenterande så fick jag en ganska bra lösning.
[Video finns här!]
Eftersom hastighetsmätaren går till 120 miles så tänkte jag först låta den visa km/h istället. d.v.s max 120 km/h, men jag tröttnade med exprimenterandet när jag tillsist lyckades få mätaren att gå mellan 0-110.
Så även i fortsättningen så kommer jag låta mätaren visa miles istället.

Jag har inte kopplat in mätaren till styrdatorn än, men det kommer senare :)
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av PeterH »

Där ser man, verkar ju funka skapligt :tumupp: Jag hade nog försökt att montera visaren direkt på servot, alternativt hade jag provat med drivrem och två remskivor, den ena på centrumaxeln till visaren och den andra på servot... Ska bli kul att se det färdiga resultatet, bra jobbat.
Skriv svar