Jag skulle behöva lite hjälp med vad jag ska använda som likriktare till ett projekt jag håller på med. Som det ser ut just nu används en BLDC-motor som generator. Nedan är lite data för generatorn och driftsförhållanden.
rpm ~8500
171KV lindning
max utspänning ~50 V
överförd effekt är max 3kW
Är inte så haj på el men har kikat runt lite, är detta något som skulle gå att använda? http://www.conrad.se/LIKRIKTARE-PSD-82% ... 3%2Fmd5%7D
Har läst att det finns aktiva likriktare och att dessa skulle ha lite bättre verkningsgrad, är det någon som vet om det finns färdiga sådana system att köpa?
Mvh M
Likriktarfundering
Re: likriktarfundering
Jag skulle ju säga att den var oerhört dyr för att innehålla 6 dioder... Eller så missar jag
något. Kolla databladet för den så är där ett schema. Skaffa 6 dioder som tål dina inblandade spänningar och strömmar och koppla så?
Aktiv vet jag inte. Men jag hade ju satt kondensatorer på likströmsutgången för att glätta till spänningen.
MVH: Mikael
något. Kolla databladet för den så är där ett schema. Skaffa 6 dioder som tål dina inblandade spänningar och strömmar och koppla så?
Aktiv vet jag inte. Men jag hade ju satt kondensatorer på likströmsutgången för att glätta till spänningen.
MVH: Mikael
- prototypen
Priset är inte helt galet, mina 50A från semikron kostar runt 500 spänn.
Vilken ström tål Conrad riktaren?
Protte
Vilken ström tål Conrad riktaren?
Protte
Aktiva likriktare är i stort sett en H-brygga. Om verkningsgraden är bättre beror på. Vid stora strömmar är vanliga dioder med fast spänningsfall inte så dumma. Mosfets H-bryggor har visserligen låg serie resistans i sig men vid stora strömmar blir spänningsfallet större än i dioderna och måste kylas. Försök då hitta H-bryggor med IGBT:er, det är mosfets som switchar en bipolär transistor som har fast spänningsfall som dioderna. Men smakar det så kostar det, samt att du måste ha kontrollogik.
Nackdelen med dioderna är att de kanske är för långsamma och ger förluster. Aktiva likriktare är som sagt en H-brygga som du kan PWM:a och kontrollera spänningen.
Titta i Köp/Sälj/Återförsäljare forumet, någon säljer stora dioder och IGBT:er har jag sett.
Nackdelen med dioderna är att de kanske är för långsamma och ger förluster. Aktiva likriktare är som sagt en H-brygga som du kan PWM:a och kontrollera spänningen.
Titta i Köp/Sälj/Återförsäljare forumet, någon säljer stora dioder och IGBT:er har jag sett.
- prototypen
50V 3kW skulle ge strömmen 60 A, Försök att hitta en bilgenerator med hel diodbrygga, men den behöver bättre kylning.
Protte
Protte
Re: Likriktarfundering
Eson, hur tänker du med likriktning m.h.a. en IGBT-baserad H-brygga?? Spänningsfallet över en IGBT har visserligen samma trevliga egenskap som vanliga dioder, nämligen en olinjär kurva som är fördelaktig när man kör mycket ström. Men vad jag vet är det alltid minst ett diodspänningsfall i en IGBT, och det känns därför ytterst olämpligt. Dessutom måste det ju vara en ganska speciellt uppbyggd H-brygga, eftersom de inte leder i backriktningen som en MOSFET gör.
Och eftersom spänningen är så pass låg går det väl bra att använda shottky-likriktare? Det är rätt mycket ström, men det går nog att hitta lämpliga pjäser.
Och eftersom spänningen är så pass låg går det väl bra att använda shottky-likriktare? Det är rätt mycket ström, men det går nog att hitta lämpliga pjäser.