Gravera eloxerat mm

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Gravera eloxerat mm

Inlägg av Agwan »

Hej,

1. Vanliga aluminiumskyltar är ju ofta eloxerade. Så där har gravering gått bra. Men har de något speciellt graveringsverktyg? Eloxera gör man ju för att få en extra hård yta.

2. Jag har ett 60 graders VHM-graveringsverktyg, är det något som fungerar fint i eloxerat? Eller vad definierar ett bra graveringsverktyg för eloxerat?

3. Något annat jag bör tänka på när jag graverar med ett sånt stift i eloxerat? Max varvtal? Långsam/snabb matning?

4. Nu kan jag säkert googla och få en del bra resultat, men är det någon här som är riktigt nöjd med det program de använder för att skapa g-koderna för gravyr? Jag skall bara göra lite små tester till att börja med, så gratis vore om möjligt gott.

5. En tanke som slog mig när jag såg verktyget var att det borde gå att använda det till att grada också? Iofs 60 graders lutning, men ändå. Funkar det kan jag alltid köpa ett 45 graders verktyg också. Verktyget är 4mm i diameter så det finns lite omkrets att jobba på också. Och synd att låta den över delen av verktyget vara oanvänt. Så djupt som 60 grader och 4mm ger kommer jag nog aldrig att gravera.

Tackar på förhand,
/Anders

Edit: Den här är det jag har. http://shop.otdtools.se/gravyrfras-hm-4 ... ex/16121-0
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Gravera eloxerat mm

Inlägg av Agwan »

Äh, jag tog och provade helt enkelt. Sopade på med 24k-varv och 400mm/min. Men det går nog att mata fortare med. Var dock tvungen att smörja för att det inte skulle bli grader. Å andra sidan behöver man bara dutta på smörjmedel en gång, det blir ingen värme när man graverar så det ligger kvar länge. Det går att se att de första två bokstäverna är lite mörkare/frasigare pga att jag inte smorde.

Fonten är Calibri och jag graverade konturerna, så det blir som double stroke antar jag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Gravera eloxerat mm

Inlägg av dar303 »

Snyggt!
Vad är det för låda du använt?

Jag brukar köra med billiga kinagravyrspetsar 45, 50 och 60 grader utan smörjning. 30k rpm och ca 800 mm/min i flera pass med lite varje gång. Det är säkert helt fel men funkar.

På senare tid har jag dock gått över till diamond drag engraving, dvs släpa en fjäderbelastad diaman mot ytan!
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Gravera eloxerat mm

Inlägg av Agwan »

Det är en låda jag ritat själv och fått tillverkad. Såklart fräste jag en prototyp hemma först. :) Detta är första generationen. Den har gått upp till generation 2 nu, så då fanns det några lådor över av generation 1 att prova gravyr på.

Jag körde hela djupet på en gång, men då fick jag ju problemet att jag behövde smörja också. Jag kan tänka mig att ju flackare vinkel stiftet har, desto mindre är risken för grader. Dvs störst är risken med en vanlig pinnfräs. Men ju flackare vinkel, desto större påverkan på om man inte spänt upp helt rakt.

Jag var lite för sen att haka på det där diamond drag engraving-tåget. Jag borde ha beställt en sån medan de såldes på forumet. Den solklara fördelen med det är att det inte spelar lika stor roll om något är lite snett. Går man ner 0.2mm med ett gravyrstift och har spänt upp 0.2mm snett blir det typiskt dåligt. Det påverkar såklart lite diamantgraveringen också, men inte lika mycket tänker jag mig.
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Gravera eloxerat mm

Inlägg av ghost_rider »

Jag har tidigare kört med en 30graders v-spets 0,15mm till finlir, dock blir det som du sa grader. Kommer köra 0,8 fullradie i fortsättningen för gravyr av text och siffror
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Gravera eloxerat mm

Inlägg av Agwan »

Blir inte det lite grovt då? Du kan iofs köra ner bara halva radien på fräsen, men landar på 0.56mm då. Med en spetsig får du bra mycket mer upplösningen än så. Jag körde en omgång till men med times new roman. Och fräsen gick verkligen ner och gjorde alla små detaljer och olika grovlekar på teckensnittet. Jag fick lite chippningar i eloxeringen, men annars ser det riktigt snyggt ut.

Edit: Såg nu att det var du som gjort den där ugglan på en nyckelringsbricka(?). Sen ser ju riktigt bra ut, gjorde du den med en radiefräs?
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Gravera eloxerat mm

Inlägg av ghost_rider »

Nä till finlir kör jag med v spetsen på 0,15mm och 0,05 per gång ner till 0,1.
Om man ska göra större siffror eller text som inte så så detaljerad så funkar en fullradie bra, annars blir det nog för stort. Men du slipper vassa kanter ;)
Swemill
Inlägg: 224
Blev medlem: 9 september 2010, 23:41:47

Re: Gravera eloxerat mm

Inlägg av Swemill »

Jag kör också med "vanliga" HSS gravyrfräsar, dock inte på de höga varvtal som ni kör (har max 13000) men är själv sugen på:

http://www.isotool.se/Kampanjer/Kampanj ... gravyr.pdf

Ingen som har, eller känner till hur gravyrfräsar med vändskär är?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Gravera eloxerat mm

Inlägg av tecno »

Här är en till som är sugen på dessa Nine9 vändskärs gravyrfräsar.
kato
Inlägg: 134
Blev medlem: 20 november 2005, 17:58:49
Ort: Laholm

Re: Gravera eloxerat mm

Inlägg av kato »

Genom jobbet beställer jag en hel del verktyg. Har varit sugen på detta verktyg ett bra tag. Skulle beställt en i förra veckan, men det får bli denna istället. Kan återkomma hur den känns.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Gravera eloxerat mm

Inlägg av tecno »

:tumupp:
Swemill
Inlägg: 224
Blev medlem: 9 september 2010, 23:41:47

Re: Gravera eloxerat mm

Inlägg av Swemill »

Vi får väl se vem som får sin först! :lol:
kato
Inlägg: 134
Blev medlem: 20 november 2005, 17:58:49
Ort: Laholm

Re: Gravera eloxerat mm

Inlägg av kato »

Fick stickeln idag. Hoppas att kunna testa den närmsta dagarna. Lovar att återkomma med resultat.
Swemill
Inlägg: 224
Blev medlem: 9 september 2010, 23:41:47

Re: Gravera eloxerat mm

Inlägg av Swemill »

Ok intressant, har inte blivet färdig att beställa ännu så en "testinformation" uppskattas!
Handlar du / ni av Isotool annars också? Har faktiskt inte hört talas om de tidigare men de finns ju "nära" mig...
MrNiceman68
Inlägg: 407
Blev medlem: 8 mars 2008, 18:39:52
Ort: Sollebrunn

Re: Gravera eloxerat mm

Inlägg av MrNiceman68 »

De känns helt ok, fast priset på vändskären är lite saftiga, 190sek + moms styck.
Annars ser dom ok ut
/Johan
Skriv svar