Avlödning-rädda IC

Berätta om dina pågående projekt.
rikkitikkitavi

Re: Avlödning-rädda IC

Inlägg av rikkitikkitavi »

ebay är fullt av fejk opa627. oavsett lever

antör är det dyra kretsar...

vad gäller audionyttan, det är en op med mycket bra data rent objektivt. sedan vet jag att en del hävdar att den är ljudmässigt bättre än allt annat. det får de stå för, jag prenumererar inte på high fidelity...

nackdelen är klart att det är en single op.

satt lite andra op oxå på korten . samt lite irf 740 i sockel :o
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning

Inlägg av Honk »

eBays halvledare...dom suger :tumner: , men jag refererade till Digikey som är en seriös leverantör :tumupp: med billiga priser.
Överlag kan jag inte rekommendera komponenter från eBay till någon jag känner inom elektronikbranschen.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

"eBays halvledare...dom suger :tumner:"
Varför drar du alla över en kant? Ebay har inga halvledare, det är olika säljare.
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning

Inlägg av Honk »

Ok, du har rätt :tumupp: . Jag omformulerar min mening till "eBays säljares halvledarutbud" :mrgreen:
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Mina Attiny2313 från ebay funkar fint iaf... :)
Borre

Inlägg av Borre »

Standardkomponenter från Ebay fungerar säker jättebra, likaså microprocessorer kan jag tänka mig då jag antar det är lite svårt att kopiera en sån. Däremot lite dyrare mosfet, transistorer, kondensatorer och dylikt kan man nästan räkna med att det är kopior, åtminstone om priset är väldigt lågt. Så är det noga att specifikationerna på komponenterna hålls, tex att RDSon för en mosfet faktiskt är vad den utgör sig för att vara, så skulle jag tänka till både en och två gånger innan jag köper från Ebay.

Gör det inget att RDSon är tio gånger högre och gatekapacitansen inte stämmer alls så är det nog bara handla och hoppas på att den inte är allt för underdimensionerad. :)
rikkitikkitavi

Intressant diskussion, men inte särskilt relevant. Jag tror inte jag tänker sälja OP:a på Ebay direkt. marknadsvärdet är inte så högt på en begagnad, bortlödd OP att det motiverar några större summor, och då är det inte värt att besväret att skicka till någon galen audiofil i tyskland etc.

Och som vanligt är det väl så att om något verkar vara för bra för att vara sant, då är det nog så också.

För att återgå till ämnet, ni som har testat avlödningskolvar, hur fungerar tånglösningen, dvs sådana man klämmer på utsidan av benen?
"desoldering tweezer" - finns detta för dip?

AndersG alternativ har jag testat en gång, problemet är att det värmer som f-n på kretsen.
rikkitikkitavi

Tack för råden, kom ungefär halvvägs med avlödandet och det gick som en dans.

en bra tång, varmluftspistolen på hög värme så gick det på 3 s att få loss kretsarna.

tills dess att fläkten i pistolen bestämde sig för att ge upp genom att slå av fläktbladen och skicka in dessa i värmeelementet... skit black decker. jaja, bra anledning att köpa en rejäl varmluftspistol.
Skriv svar