Energisnål mätenhet för Webserver,ADSL och mätning av elförb

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17169
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Energisnål mätenhet för Webserver,ADSL och mätning av el

Inlägg av AndLi »

Wiznet har några wireless moduler med, tex WizFi220.
berga
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 mars 2012, 11:52:44

Re: Energisnål mätenhet för Webserver,ADSL och mätning av el

Inlägg av berga »

Hehe..det hade jag inte en aning om att de hade så stora problem med raspberry pi, AndLi.

Anledningen till att jag valde raspberry pi var ju fördelar med kostnad,prestanda och energiförbrukning. Tippar på att den kanske är relativ enkel att programmera också.
Tror ju dock att en mindre dator skulle fixa kraven som detta system kräver.

Nu hade det ju varit perfekt om någon med erfarenhet från redan befintliga system kunde berätta om vad de använder för dator/router. ;) Trådar? Guider? :)


Anledningen till att jag inte vågar gå på AndLi's spår med Atmega/WizFi220 är ju den bristande kunskapen i programmering.
Kanske finns kompletta step-by-step guider till detta?

Annars få vi se hur de slutar med raspberry pi. Den verkar ju helt klart eftertaktad.
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Energisnål mätenhet för Webserver,ADSL och mätning av el

Inlägg av ronnylov »

Själv kör jag Debian Linux på en gammal Linksys NSLU2 NAS-enhet. Den är väl ungefär lika strömsnål som en raspberry pi tror jag men prestandan är väl inget att hänga i julgranen precis. Men för att logga data via någon USB-ansluten dongel bör den ju duga. Kanske går att hitta begagnat om man letar lite.
berga
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 mars 2012, 11:52:44

Re: Energisnål mätenhet för Webserver,ADSL och mätning av el

Inlägg av berga »

Hej!

Jag har nu börjat titta lite på kretsschema för led-pulsdetektorn. Jag har hittat två förslag och modifierat den ena där de egentligen inte skall sitta en led-diod.
Vad tror ni om dessa förslag? Nu står det ju specificerat exakt vilka komponenter de gäller men man borde ju kunna använda liknande. Förslag? :)
LED-pulsdetektor.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17169
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Energisnål mätenhet för Webserver,ADSL och mätning av el

Inlägg av AndLi »

Jag började med kopplingen till höger, tror det är den jag kallar "techtrades" i gammla trådar, slutade med at jag drog ner 4k7k till 1k för att få det att funka..

Min lösning slutade med en op och en spänningsdelare som jämförde spänningen ut från dioden, tyvärr har jag inget exakt schema.. Fast det kanske är tid att få igång den igen för att logga förbrukningen här

edit:
http://www.techtrade.se/sv/emc-schematics.asp
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Energisnål mätenhet för Webserver,ADSL och mätning av el

Inlägg av Bosen »

berga skrev: Nu när vi är inne på trådlösa-ADSL routrar. Finns de några ni kan rekommendera?
Netgear WNR3500L är en öppen router som du kan köra med OpenWRT eller någon linux dist.
Jag har inte testat den själv, men är sugen på att köpa en sådan.
Kostar 519:- på NetOnNet
Läs mer på : http://www.myopenrouter.com/
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor
Inlägg: 1539
Blev medlem: 8 april 2004, 10:40:28
Ort: Uppsala

Re: Energisnål mätenhet för Webserver,ADSL och mätning av el

Inlägg av cykze »

Jag är mycket nöjd med min WNR3500L (kör TomatoUSB på den) som jag har haft i drygt 2 år. Den loggar temperaturer från två stycken DS18S20 via en DS9097-kopia sen vidare genom en USB-RS232-omvandlare till en USB-hub (kör två USB-diskar också) och sen till USB-porten på routern. Temperaturerna läses in med hjälp av digitemp, som körs som ett cron-job.

Anledningen till varför jag kör med DS9097 + USB-RS232-omvandlare beror på att jag redan hade en DS9097 sen tidigare, annars är nog en DS9490 ett smidigare alternativ.
berga
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 mars 2012, 11:52:44

Re: Energisnål mätenhet för Webserver,ADSL och mätning av el

Inlägg av berga »

Tackar för router tipsen. Har inte riktigt bestämt mig om jag skall använda router eller dator. Har blivit van vid linux programmet debian och funderar på om jag skall använda en ASUS 701SD kanske är lika strömsnål som en router.

Nu börjar hårdvaran att trilla in från Posten. Fick DS9490R och räknaren från Hobbyboards i veckan. Riktigt små grejer. :)

Har samlat ihop lite komponenter till Led-pulsdetektorn. Tänkte nog bygga enligt alternativ 1 ovan. Jag har alla motstånd och tre transistorer.

Tror ni att man kan köra med tre st BC547C 923, transistorer?

Kan man montera en led-diod som jag har gjort i alternativ 1? Vilken typ skall man välja då?

Vilken typ av fototransistor skall jag välja?

Hälsningar/Berga
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Energisnål mätenhet för Webserver,ADSL och mätning av el

Inlägg av TomasL »

Har du funderat på Intel ATOM, klart bättre än mycket annat till bättre priser.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Energisnål mätenhet för Webserver,ADSL och mätning av el

Inlägg av MiaM »

Debian är en linuxdistribution.

DD-WRT och OpenWRT är linuxdistributioner som går att köra på vissa routrar.

Det finns alltså hyggligt stora likheter mellan att köra debian på en dator eller DD-WRT/OpenWRT på en router. Det finns givetvis också olikheter, en router har ofta klart mindre minne, mycket långsammare processor o.s.v. så det är kanske inte läge att skriva webbsidorna i serverside-java eller på annat sätt försöka köra program som är alldeles tokigt svullna.
berga
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 mars 2012, 11:52:44

Re: Energisnål mätenhet för Webserver,ADSL och mätning av el

Inlägg av berga »

Har nu funderat en hel del på detta kring valet av router vs liten pc. De börjar ju komma en del strömsnåla Mini-itx kort från intel med nya atom med dessa är dock för dyra för mig i daggsläget.

En router blir nog billigare men ger ifrån sig mindre kräm. Tror ni att det finns routrar som kan köra java-baserade grafer med hjälp av highcharts?
Jag har nu skapat en hemsida som är baserad på php och msql och graferna ritas upp med highcharts (blir så mkt snyggare i jämförelse med rddtool's) :P.

Netgears WNR3500L ligger bra i pris.
Eller går det med en äldre ASUS WL-500G deluxe. De kanske kräver kraftigare grejer.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor
Inlägg: 1539
Blev medlem: 8 april 2004, 10:40:28
Ort: Uppsala

Re: Energisnål mätenhet för Webserver,ADSL och mätning av el

Inlägg av cykze »

Man får helt klart tänka sig för lite extra när man kör på en router, med tanke på dess begränsade prestanda. Jag kör t ex en Pmwiki (PHP) på den och man märker att det tar lite tid att generera sidorna trots att det inte är mycket på dom.

Sen sitter det en MIPS-processor i den vilket innebär att det inte finns lika många färdigkompilerade program som till en x86. Men de flesta vanliga open-source-program finns i alla fall i Optware.

Det begränsade minnet (64 MB i min version) märker man också av. Jag har för mig att jag struntade i SQL-server just pga minnet. Den nya WNR3500L tycks dock ha 128 MB(?), vilket borde vara lugnt.

En Atom-lösning är troligtvis enklare tack vare att den är en x86 och att man enklare kan köra en "riktig" Linux-dist på den. Men för mig som ändå behöver en trådlös router och kan tänka mig att meka lite så tycker jag att en router duger bra. :) Möjligtvis att den trådlösa mottagningen kunde vara lite bättre.

Highchart tycks ju köras i klientens browser så det ska nog inte vara några problem. Datan kan du ju generera från PHP som sagt. SQL går säkert att få igång, annars får du köra någon textfilslösning. Har du tänkt dig flera samtidiga besökare så kan det ju vara en fördel om du genererar HTML-filen för Highchart:en direkt efter att du läser av tempen så slipper PHP-tolken gå igång för varje besökare.
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Energisnål mätenhet för Webserver,ADSL och mätning av el

Inlägg av ronnylov »

WNR3500L verkar ju intressant! Verkar som det mycket riktigt finns en version 2 med 128 MB RAM, men hur vet man vilken version man får innan man köper den? Kan man se det på något sätt om man tittar på förpackningen? Kanske åker ner på netonnet och kollar om de har den i lagershopen (hemsidan gav förvirrat svar på det eftersom den skulle vara åter i lager för mer än en månad sedan).

Hittade detta:
http://www.myopenrouter.com/article/368 ... -You-Have/

Men vore bra att slippa öppna förpackningen i butiken (det uppskattas nog inte).

http://www.myopenrouter.com/article/366 ... TTL-Cable/

http://www.myopenrouter.com/article/209 ... onnection/

Ska man tolka det som att det finns inbyggd UART man kan ha som interface mot annan hårdvara såsom AVR-processor? Eller är den där kontakten endast för återställning av brickad router? Vore skoj att höra vilka interface man kan använda mot den, förutom USB och nätverk då.

Edit: Den stödjer ju inte OpenWrt verkar det...
http://wiki.openwrt.org/toh/netgear/wnr3500l
Då känns det inte lika skoj.
berga
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 mars 2012, 11:52:44

Re: Energisnål mätenhet för Webserver,ADSL och mätning av el

Inlägg av berga »

Kollade igenom prisjakt och den första som verkar sälja WNR3500Lv2 är Siba för 529kr. Man kanske ska maila dem innan man köper och bekräfta att det är en v2.

Open-wrt verka endast finnas för v1 i en beta-version. Men jag tror att jag har läst att de även skall komma till v2 nånstans. Osäker om detta.

Men de verkar finnas stöd för iaf Tomato och DD-wrt och de kanske duger?
Har inga kunskaper om vilken mjukvara som är bäst va de gäller Tomato,DD-wrt och Open-wrt.

Sedan behöver man ju installera OWFS eller liknande för kunna mäta temperaturgivarna och räknaren för energiförbrukningen. Då räcker det ju inte med digitemp, eller?

Jag kan också tänka mig att lägga lite tid på detta men då krävs det att de finns nån form av HOW-TO som man kan följa. Det här med router och mjukvaror är jag helt novis på. Dock gillar jag konceptet och att netgear router ligger bra i pris. En usb-hub löser ju portproblemet.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor
Inlägg: 1539
Blev medlem: 8 april 2004, 10:40:28
Ort: Uppsala

Re: Energisnål mätenhet för Webserver,ADSL och mätning av el

Inlägg av cykze »

ronnylov:
Att få öppna förpackningen i butik ska väl inte vara några problem. Försäljaren ser ju att du inte hittar på något skumt med produkten.

Jag kör TomatoUSB på min 3500Lv1. För 3500Lv2 verkar det vara Shibby som gäller.


berga:
OpenWRT har jag inte provat. DD-WRT ville inte fungera med USB och hade instabilt WLAN. TomatoUSB är superstabilt och web-GUI:t är mycket användarvänligt. Men det verkar inte finnas till 3500Lv2 än.

Enligt manpagen för Digitemp så klarar den DS2423. Jag kör med digitemp eftersom den finns som färdigt paket.

Att få igång allt handlar i stort sett om,
1. Få in en Linux-firmware.
2. Göra grundläggande konfigurering i web-gränssnittet (ställa in trådlös kryptering, aktivera USB-stöd osv.)
3. Lägga in Optware på en USB-sticka så att du kan installera färdiga paket mha "ipkg".
4. Installera t ex digitemp, www-server och php mha av "ipkg install".
5. Skriva (eller hitta) skript som kopplar ihop allt.
6. Lösa eventuella problem som uppstår i punkterna 1 till 6. ;)
Skriv svar