Tillverka egen "solfiber"?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Tillverka egen "solfiber"?

Inlägg av chille »

Jag har hört talas om att man har börjat leda in solljus i mörka delar av byggnader, och tycker det låter som en intressant teknik. Jag försökte googla lite och lyckades hitta en artikel i tidningen Borätt. Den ledde mig även vidare till företaget Parans.

Är det någon som vet mer om denna teknik? Går det att bygga själv? Det är ju helt klart intressant att under dagtid få bättre belysning inomhus, utan någon driftkostnad. Speciellt då den där lilla panelen verkar kunna samla in och slussa vidare 3700 lumen en solig dag med 10 meter kabel.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tillverka egen "solfiber"?

Inlägg av TomasL »

Nja det är väl iofs ingen nyhet som sådan, dock tror jag det fortfarande är för dyrt och komplicerat och opraktiskt, i normala befintliga byggnader.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Tillverka egen "solfiber"?

Inlägg av Walle »

I Chile (tror jag det var, Sydamerika iaf) så provade man med att montera in vattenfyllda PET-flaskor i taken, för att få ljus i rummet under yttertaket. Mycket lyckat projekt, som jag förstod det. Men då är det ju ingen fiber inblandad. Det svåraste är väl dock inte själva fibern, utan ljusinsamlaren och ljusspridaren. Men går det med en PET-flaska genom ett tak lär det väl inte supersvårt att leda ljus mellan tak och rum längre ner i byggnaden.
sneaky
Inlägg: 1621
Blev medlem: 22 juni 2009, 18:38:42

Re: Tillverka egen "solfiber"?

Inlägg av sneaky »

Jag antar att det var detta som Walle syftade på:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tillverka egen "solfiber"?

Inlägg av Glenn »

I utlandet är det tydligen ganska vanligt att man tänker på detta redan när man designar huset, en kompis hade varit på nån studeiresa eller liknande till tyskland och tittat på färdiga lösningar där man ledde in ljus i byggnaden via speglar och liknande.

Han kostaterade torrt att "I Sverige skärmar vi däremot av dagsljuset och sen belyser vi elektriskt"
Nerre
Inlägg: 26717
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Tillverka egen "solfiber"?

Inlägg av Nerre »

Det är nog snarare så att i Sverige har vi sällan nåt dagsljus på den tid av året då det skulle behövas mest.

På sommaren vill man skärma av det för det blir för varmt inne annars.

Jag vet i alla fall att på jobbet har vi solfilm på alla fönster just för att kostnaden för kylan på sommaren annars blir högre än kostnaden för uppvärmningen på vintern.

Efter att ha varit i Italien och jobbat i en monteringshall i 35 graders värme så tror jag vår svenska metod är lite bättre...:)
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Tillverka egen "solfiber"?

Inlägg av zealotry »

Men såna där fibrer för att leda in solljuset är ju enkla att stänga av om det nu skulle bli för mkt värme på sommardagarna.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tillverka egen "solfiber"?

Inlägg av Glenn »

ja, jag tror att även spegellösningen reglerades på något sätt.
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Tillverka egen "solfiber"?

Inlägg av svanted »

såg ett projekt där de gjutit in fiber i en betongvägg som gjorde den delvis genomskinlig.
så man kunde se en person som stod på andra sidan väggen genom betongen :oops:
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: Tillverka egen "solfiber"?

Inlägg av Johanb »

Här uppe har vi ju inte så stor nytta av solen egentligen, på sommaren värmer den upp husen så vi måste kyla för stora kostnader och därför skärmar vi ut den med bla markiser. Ett "modernt" isolerat hus med effektiva fönster är en plåga på sommaren, huset värms upp genom fönstren av direkt solljus men kyls inte speciellt mycket när solen är frånvarande.
Sol som ljuskälla är ju väldigt opraktiskt då den är opålitlig och obehaglig som arbetsbelysning.
På vintern är den ju nästan oanvändbar :)
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Tillverka egen "solfiber"?

Inlägg av adent »

Sol som värme är dock underbart nu på våren. Kan ju i princip stänga av bergvärmen under hela dan en solig mars-dag. Sparar flera goa kronor :)
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tillverka egen "solfiber"?

Inlägg av chille »

Jag har letat vidare och hittat en artikel på Wikipedia som antyder på att tekniken kallas Hybrid Solar Lighting (HSL). Det verkar vanligt att man använder en parabol för att koncentrera ljuset. Det verkar också vara ganska vanligt att man använder vanlig plastfiber. Med andra ord borde man kunna DIY:a ihop något hyffsat enkelt.

Problemen med värme löser man genom att skärma av IR+UV. Då slipper man skadligt ljus, problem med solblekning, onödig uoovärmning med mera och kan istället få in behagligt och nyttigt ljus.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Tillverka egen "solfiber"?

Inlägg av Jonaz »

svanted skrev:såg ett projekt där de gjutit in fiber i en betongvägg som gjorde den delvis genomskinlig.
så man kunde se en person som stod på andra sidan väggen genom betongen :oops:
Dom heter http://www.litracon.hu/
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Tillverka egen "solfiber"?

Inlägg av Gimbal »

Brodern har nyligen byggt hus och där ritade vi in från början 3st 1,5m lång ljustunnlar från taket ner till en korridor som annars skulle vara relativt mörk. De är ca 40cm i diameter och spegelblanka inuti. Det blev en succé, helt otroligt ljust och fint.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Tillverka egen "solfiber"?

Inlägg av PeterH »

Var det en färdig produkt eller egen konstruerat? Länk till materialinköp och lite bilder tack! 8)
Skriv svar