Projekt: Micro-reflowugn baserad på japansk toast-ugn.
Komponenter:
Controller: PIC18F14K50 @ 48MHz
LCD: 128x128pix nokia-ripoff från sparkfun: http://www.sparkfun.com/products/569
Solid-staterelä: Sharp S202S02 8A med zero cross switching.
typ K thermocouple samt AD595 "Monolithic Thermocouple Amplfier with Cold Junction Compensation".
Insidan av ugnen delvis isolerad med biltemas filt för motorrums-isolering samt högtemp-silicon.
Ugnen är köpt i Japan och drivs normalt med 100VAC och har en märkeffekt på 600W. Jag har försökt att reglera ner effekten för att kunna köra dem på 230VAC men elementen klarar inte lång switch-tid, samt att för korta tider får alla lampor i hela lägenheten att flimra.


ugnsutrymmet är ca 220mm brett, 150mm djupt och 120 i höjdled vilket gör att det inte är helt lätt att hitta värme-element som går in. Jag har tänkt sätta in 2st keramiska element om 500W vardera, vilket borde räcka.
http://se.rs-online.com/web/p/ceramic-h ... ts/1988529
Båda elementen skall monteras i taket på ugnen, eftersom jag vill värma främst ovansidan på kortet vilket gör att jag kan bygga dubbelsidigt utan att värma undersidan lika mycket. Sedan får vi se om temperaturen på undersidan ändå stiger över smältpunkten, de tär inte hela världen men enligt experiment jag läst så borde detta fungera.
Svåraste biten i projektet är LCD'n som dels kräver en pytteliten SMD-kontakt om man inte köper med breakout-board, och förutom det levereras med 2 olika controllers. Viklen man får framgår inte av någon märkning vilket innebär att det är chansning som gäller. Min visade sig ha en Epson S1D15G10 controller.
Eftersom det tillverkas en härrans massa LCD'er i kina, och en lång rad cloner så vet man aldrig riktigt vad man får. Ett citat från en tutorial för denna LCD: "The trading companies in Hong Kong have no idea what is inside the displays they are selling. "
Oavsett vilken controller som sitter i så jobbar de med 9-bitars SPI-interface vilket ställer till en hel del. Första biten talar om om det är ett kommando eller data som förs över. Jag har löst detta genom att ta manuell kontroll av data och klock-pinnen och manuellt toggla första biten, sedan slå på SPI'n och skicka ut de resterande 8 bitarna. Det är lite meck att få till timingen rätt, men med ett oscilloskop och lite trile'n'error så går det.
Det går att jobba med olika färgskalor i dessa LCD'er, och jag använder en 12-bitars färgskala vilket gör det hyffsat enkelt att skriva färgkoder.
En färgkod blir t.ex. 0xFFF där första F'et är röd, mitten-F'et är grön, och det sista är värdet för blå.
Den som är intresserad av att använda dessa LCD'er får gärna PM'a mig så kan jag skicka koden!
Jag har inte använt någon extern klocka utan byggt den i mjukvaran genom att kalibrera en 16-bitarstimer som genererar ett interrupt med 10mS intervall, i det interruptet räknar jag upp en räknare och sköter på så vis klockan.
Börvärdeskurvan har jag lagt upp med 1 värde per sekund i en array, vilket innebär att jag lätt kan ladda aktuellt värde genom att nollställa klockan vid start och sedan använda en sekundräknare som array-index.
Manöver-ratten som normalt sitter monterad på ett mekaniskt tidrelä har jag istället monterat en potentiometer på, vilket tillsammans med en knapp kopplad till INT0-pinnen utgör "manöverdonen" till systemet. Tanken är att göra en meny som styrs med vredet.
Mer info kommer när de nya värme-elementen anländer.
Filmer på testkörning:
på/av-reglering:
reflow-kurvtest med endast P-reglering:
reflow-kurva med aggressiv PID-reglering. Det plottriga är PWM'en.
Temperatursensorn är inte fullt kalibrerad än. Jag har haft svårt att fastställa tillförlitliga mätvärden med den IR-termomenter jag har eftersom jag upplever att den ger lite konstiga värden beroende på vad jag mäter på. Ska pröva med en grilltermometer eller liknande som referens vid tillfälle.
Nuvarande controllerkortet är gjort på experimentkort och är verkligen ingen skönhet. Jag har valt att driva högspänningskretsen och controllerkortet separat, så jag använder en vanlig 230VAC-12VDC vägg-trafo för styrenheten. 12V eftersom det var det ända jag hade hemma med mer än 5V, och bakgrundsbelysningen kräver ca 7V. Först hade jag planerat att använda trafo-kretsen från en mobil-laddare eftersom jag trodde bakgrundsbelysningen skulle lysa åtminstone svagt på 5VDC, men den var helt död vid 5V så jag fick tänka om.
Tanken är att när ugnen är up'n'running så skall jag använda den för att tillverka ett nytt controllerkort.