Omvandla sinussignal till fyrkants, till hastighetsmätare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
wille91_

Omvandla sinussignal till fyrkants, till hastighetsmätare

Inlägg av wille91_ »

Hejsan håller på att byta instrument i mitt projekt, en volvo 745 -90.
Problemet jag har är att min hastighetsmätare vill ha en fyrkantsvåg som signal.
Frågan är hur jag gör detta enklast? Det sitter en vr givare som ger sinusvåg till Absen i bakaxeln så det vore ju smidigast att använda den ifall man kunde göra en krets till det? Är inte jätte insatt i små kretsar men en smidth trigger kanske kunde fungera.
Annars hade jag funderingar på att borra ut givaren i axeln och ta en billig hallgivare från elfa för 11kr och fylla med epoxi i orginalgivaren tror ni det kan fungera? Hur reagerar en sådan hallgivare på en absring med hål i? vill den inte ha magnet?

Fans en dyrare modell på elfa som liknar orginal det kanske kunde fungera?
det är ju dragen två tvinnade kablar då om man kopplade 12v + på ena och signal på andra klarar det sig utan störningar?

Vore tacksam för hjälp.

/William
Senast redigerad av wille91_ 23 februari 2012, 21:37:11, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Omvandla signal från VR givare till PWM, till hastighets

Inlägg av Icecap »

Det är faktisk extremt enkelt!

* Såklart använder du det befintliga signalen! Det finns ingen anledning att bygga själv när data redan finns!
* Du behöver ett ingångssteg som kan "sniffa" på ABS-signalen utan att belasta det, det kan man säkert klara med en lite op-amp.
* När du väl har pulserna från ABS'en (välj från vänster sida, det är närmast vägens mitt) ska du helt enkelt mata in dom i en timerkrets! För varje puls från ABS'en ska det alltså utlösas en puls med en fast tid.

Jag räknade på detta för många år sedan i samband med bygget av en varvräknare och kom fram till att med en fast pulsbredd och att dessa utlösas av pulser med varierande hastighet ger en linjär spänning ut (PWM förvisso men du förstår...) som är linjär med hastigheten.

Då jag inte vet hur ABS-givarens signal ser ut kan jag inte svara på hur man "sniffar" det.

Som timer till att ge de fasta pulser vill jag rekommendera ICM7555, den är bättre och mer noggrann än den gamla versionen 555'an.
wille91_

Inlägg av wille91_ »

Okej givaren sitter på bakaxeln och dess ända syfte är att driva mätaren då Abs en är skrotad, båda signalkablar direkt till instrumentpanelen. Signalen är ju en sinusvåg och ger ca 2-3 vAc när man snurrar på hjulet med handkraft, så misstänker det blir hög spänning vid höga hastigheter?
wille91_

Inlägg av wille91_ »

Det fungerar inte med en sinus till digital omvandlare från elfa för 50kr?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om ABS-givaren ändå bara används till detta är det enkelt! En operationsförstärkare och ett par motstånd ger rena och fina pulser, dessa ska sedan trigga timern och saken är biff.
labmaster

Inlägg av labmaster »

"Det fungerar inte med..."

Eftersom du skriver att du konstaterat att det inte fungerar med en sinus till digitalomvandlare från Elfa så får du väl hitta en annan lösning.
wille91_

Inlägg av wille91_ »

Okej skulle du kunna förklara
Mer vad jag behöver och hur jag ska gå till väga? Är som sagt inte så insatt i sånt här,

Och det var en fråga om det fungerar med en sådan? Ursäkta felskrivningen...
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

För att plocka in pulserna kan jag rekommendera en krets som heter MAX9926.
Du kan läsa lite om den här:
http://bosensblogg.blogspot.com/2011/06 ... 6.html?m=1
Den är helt klart det enklaste sättet att plocka in pulser från en vr-givare.
wille91_

Inlägg av wille91_ »

Okej vart hittar man en sådan och vad mer behövs? Hur kopplade du det?
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Jag tror elfa säljer den. Jag sa samplade min från maxim.
Jag kopplade den som standarduppkopplingen på databladet.
Observera att detta är för att ta in pulserna, hur du sedan omvandlar detta till pwm får någon annan beskriva. Vad är det för hastighetsmätare du skall använda?
wille91_

Inlägg av wille91_ »

okej, det är en eftermarknadsmätare märke deporacing.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

vilken modell?
Var har du fått reda på att den styrs med PWM?
wille91_

Inlägg av wille91_ »

http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/matar ... 0-rpm.html

dom pratade med depo och sa att den ville ha pwm, igentligen från bilens ECU, det fanns inga vidare spec på vad den skulle ha verkade det som det jag fick reda på efter mycket va att det var en PWM liknande signal som skulle peaka mellan 5-12volt och sinus signalen inte fungerade. Så en hallgivar signal vore nog det den är ute efter. Så jag tänkte något smidigt att koppla imellan för att få sinus signalen ifrån ABS givaren att efterlikna en hall signal. Några ide'er?
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Jag tror att någon har missupfattat något i det fallet. Jag har aldrig hört om någon ECU som ger ut pwm till hastighetsmätaren. Det är helt enkelt en fyrkantsvåg du är ute efter och det fixar max9926. Just max9926 är faktiskt dubbel men du behöver bara en kanal och då tror jag den heter max9924 istället.
Kretsen ger ut en fyrkantsvåg som peekar 5v, men om det skulle behövas mer så är det väl bara att förstärka signalen.
Är du säker på att sladden framme vid hastighetsmätaren inte ger 12v fyrkantsvåg? Jag har absolut för mig att det var så när jag kopplade in en farthållare i en 740 en gång i tiden.
wille91_

Inlägg av wille91_ »

Ja det är nog så, det tycker jag är konstigt med. Ja just det det borde fungera med fyrkantsvåg. Nej Abs enheten och allt är bortkopplat så dessa sladdar jag har nu är direkt från givaren. Så det borde fungera med en sådan du skrev.
Skriv svar